א. דָּגַל

פ"ע, עבר דָּגַלְתִּי, עתיד אֶדְגֹּל, נִדְגֹּל, — נתקבץ דגלים דגלים: נרננה בישועתך ובשם אלהינו נִדְגֹּל1 (תהל' כ ו).  — °ודָגַל את פלוני אליו, משך אותו, חבר אליו: וקבוצתו שדגלני אליו אהבה היא עלי עודני זוכרת אהבתו (רש"י שה"ש ב ד).

— נִפע', נִדְגַּל, נִדְגָּל, נִדְגָּלוֹת, — נסדר דגלים דגלים: יפה את רעיתי כתרצה נאוה כירושלם אימה כַּנִּדְגָּלוֹת2 (שה"ש ו ד).  מי זאת הנשקפה כמו שחר יפה כלבנה ברה כחמה אימה כַּנִּדְגָּלוֹת (שם י), ועי' ערך  נִדְגָּלָה.

— פִע', °דִּגֵּל את פלוני, — פאר אותו: ישועתך אלהים תשגבנו, ונהללה שמך בשיר וּנְדַגְּלֶנּוּ (יוצר ז' פסח, חסדי ה').  נשמת דחויים מפני כפירים כמעט נטיו רגליהם תְּדַגְּלָךְ, דבר על לבם כי לא מחשבותי מחשבותיהם (נשמת ידועי, שבת זכור).  הקם כנס את דגלה, ובפרי מעשיך הטובים תְּדַגְּלָה (תוכח' מוסר צח.). 

— הִפע', °הִדְגִּיל, — הִדְגִּיל את פלוני, פארו, גדלו ופרסמו: שמחת עולם בהגדילו, עלי באהב בְּהַדְגִּילֹו, פנות אויב ולהשפילו, צאנו לרעות בצלו (יוצר ז' פסח, ארבעה).  תגלה שנת שלומנו, תַּדְגִּיל לגדל שמנו (תהל' כ ו).  מה לי ולכם מחן הַדְגֵּל, אף הטנפת פגל ולא התגלגל (שבת בראש', אחשבה לדעת). 



1 ופרש רש"י: נתאסף ונעשה חיל. 

2 אמר ריב"ג וז"ל: ענינו הרוממות והפרסמות כרוממות הדגל ופרסומו. ע"כ.  וכן שאר המפרשים וגם רוב החדשים.  אך זה דחוק, כי בעקרו של דבר לא שמש כלל במשמעה המקובלה.  ויש מגיהים הגהות מתחלפות.

חיפוש במילון: