חֲזָקָה

*, ש"נ, סמי' חֶזְקַת, מ"ר חֲזָקוֹת. —  א) הפעולה לאחוז דבר ביד: עבד כנעני נקנה בכסף ובשטר ובחזקה (קדוש' א ג). — ועשיית מעשה כמו שאדם עושה בתוך שלו: אלו דברים שיש להן חזקה ואלו דברים שאין להם חזקה היה מעמיד בהמה בחצר וכו' ונותן זבלו בחצר אינה חזקה אבל עשה מחיצה לבהמתו וכו' הרי זו חזקה (ב"ב ג ה). איזו היא חזקה כל שעוקר רגליו מן המים או שהיו רגליו במים טבל לקל שבהן והוחזק לחומר שבהן מה שעשה עשוי (תוספתא חגי' ג א). איזו חזקת קרקעות נעל וגדר ופרץ כל שהוא הרי זו חזקה (שם קדוש' א ה). לא תהא חזקה גדולה מהגבהה שהגבהה קונה בכל מקום (ב"ב נג:). — ב) *מה שאדם מחזיק דבר ברשותו זמן ואין מערער על זה, שזו הוכחה שהדבר הוא שלו: כל חזקה שאין עמה טענה אינה חזקה כיצד אמר לו מה אתה עושה בתוך שלי והוא אמר לו שלא אמר לי אדם דבר מעולם אינה חזקה (ואם השיב לו) שמכרת לי (או) שנתת לי במתנה אביך מכרה לי אביך נתנה לי במתנה הרי זו חזקה (ב"ב ג ג). עיקר חזקה הכנסת פירות (ירוש' יבמ' יב יב ג). חזקת הבתים והבורות וכו' חזקתן שלש שנים מיום ליום שדה הבעל חזקתה שלש שנים ואינה צריכה מיום ליום (ב"ב ג א). נכסים בחזקתן כתובה בחזקת יורשי הבעל נכסים הנכנסים ויוצאים עמה בחזקת יורשי האב (יבמ' ד ג). — והזכות שקנה לו אדם ע"י חזקה, ע"י שדבר זה היה ברשותו זמן רב: שתי חזקות לכהונה בארץ ישראל נשיאות כפים וחילוק גרנות (תוספתא פאה ד ו). ושמעון טוען שחזקתו של ראובן אינה חשובה לכלום לפי שלא נכתבה בזמנו בספר החזקות של הק"ק כפי הסכמת פרנסי וממוני העיר (שו"ת מים רבים, חו"מ יג). ראובן שהיה לו חזקת בית בחזקות הנהוגות בזמננו ושמעון היתה לו עלייה על ביתו גם כן בזכות החזקות הנזכרות ועתה ראובן מכר הבית הנז' ללוי ושמעון מוחה מטעם מצרנות (שו"ת תורת אמת קנז). ובתיקון כל ההסכמות של החזקות ראובן החזיק בבית אחד תחתית בחצר האחים התוגרמים (שו"ת תורת חסד קפז). —  ובהרחבה, °עצם הבית שהוא בידו בחזקה: ונתנו הקהל ביד ראובן שלש חזקות של שמעון אחת בנויה וב' הרוסות ושיקח ראובן מעות ויבנה הבתים ההרוסים (שו"ת מהרשד"ם, יו"ד ס). —  ג) *חֲזָקָה, דבר מקובל, הכל מחזיקים וסוברים כך, מפני שכן הדעת נותן, כן הוא דרך הטבע, מפני שכך הוא המנהג הרגיל: המלוה מעות את הכהן ואת הלוי ואת העני להיות מפריש עליהן מחלקן מפריש עליהן בחזקה שהן קיימין ואינו חושש שמא מת הכהן או הלוי (גיט ג ז).  כשם שהתרומה חזקה לכהונה בחילוק גרנות כך מעשר ראשון חזקה לכהונה בחילוק גרנות (תוספתא פאה ד ה). חבר ששימש במשתאו של עם הארץ ובסעודתו הרי זו חזקה למעשרות (שם דמאי ג ו). חזקה שאין ב"ד מתעצלין (ירוש' חלה א נז ג). חזקה שאדם מעמיד בכבוד אביו ואמו (שם נדר' ט מא:). אמר רב אדא בר מתנה חזקה אין אדם מניח פתח גדול ונכנס בפתח קטן (ערוב' י:). חזקה אין אדם מעמיד עצמו על ממונו (יומא פה:). מפני מה אמרה תורה מודה מקצת הטענה ישבע חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו (ב"מ ג.). חזקה אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו (שבוע' מ:). קטנה שהגיעה לכלל שנותיה אינה צריכה בדיקה חזקה הביאה סימנין (נדה מח:). הנושא את האשה ולא מצא לה בתולים וכו' הרי זו בחזקת בעולה (כתוב' א ו). המביא גט והניחו זקן או חולה נותנו לה בחזקת שהוא קיים וכו' השולח חטאתו ממדינת הים מקריבין אותה בחזקת שהוא קיים (גיט' ג ג). במה דברים אמורים שהיתה בחזקת מסוכנת במקור נדפס 'מוסכנת' אבל אם היתה בחזקת בריאה אפילו אין בה אחד מכל הסימנים הללו כשרה (חול' ב ו).  כל הנשים בחזקת טהרה לבעליהן הבאין מן הדרך נשיהן להן בחזקת טהרה (נדה ב ד). שאין דרך האיש להוציא דם אלא שחזקת דמים מן האשה (שם ט ב). חזקת חרסין הנמצאין בכל מקום טהורין (תוספתא כל' ב"ק ב ח). חזקת טיט וגממיות שבפתחי חניות ברשות הרבים בשעת הגשמים הכל טהור (שם מקוא' א ה). המוכר פירות לחבירו בחזקת שיש לו ונמצא שאין לו (שם ב"מ ד א). הלוקח שור מחבירו בחזקת שהוא תם ונמצא מועד (שם ב"ק ד ו). חזקת בני מעיים כשרים (ירוש' ברכ' ט יד.). שחטה ואכלו זאבים בני מיעיה כשרה שחזקת בני מיעים כשירין (שם ביצ' ג סב.). הרי שהיה צלוב או מגוייד ורמז ואמר כתבו גט לאשתו כותבין ונותנין בחזקת שהנשמה תלויה בו (שם גיט' ז מח ג). בדקה ביד שאינה בדוקה או שהטיח גופה לבית תורפה חזקת הגוף כבדוק הוא (שם נדה ב מט ד). אשה זו בחזקת היתר לשוק עומדת ומספק אתה בא לאוסרה אל תאסרנה מספק (יבמ' ל:). כנסה בחזקת שהיא כן ונמצאת שהיא כן יש לה כתובה (כתוב' קא:). כל הדרכים בחזקת סכנה (מד"ר קהל', עת ללדת). בראשונה היה חומץ שביהודה פטור מפני שחזקתו מן התמד עכשו שחזקתו מן היין חייב (תוספתא דמאי א ב). המהלך בערבי שבתות בטבריא וכו' והריח ריח אינו מברך מפני שחזקתו אינו עשוי אלא לגמר בו את הכלים (ברכ' נג.). החמרת היורדת לכזיב חייבת מפני שחזקתה מן הגליל (תוספתא דמאי א י). העמד אשה על חזקתה ואשה בחזקת טהורה עומדת (נדה ב.). המפקיד פירות אצל עם הארץ הרי הן בחזקתן למעשרות ולשביעית (תוספתא דמאי ד כב). אשת חבר שנישאת לעם הארץ עבד חבר שנמכר לעם הארץ הרי הן בחזקתן עד שיחשדו (שם ב יז). השרישו ((הבצלים) בקופה הרי הן בחזקתן למעשרות ולשביעית (ירוש' מעשר' ה נא ד). —  ואמר החכם: מי שמחזיק את עצמו בחזקת דעתן מחזיקים אותו בני אדם בחזקת שוטה (תק' מד' הנפ' לרשב"ג). —  ומ"ר חֲזָקוֹת: הורגין על החזקות ואין שורפין על החזקות (ירוש' קדוש' ד סו:). 

חיפוש במילון: