חֹצֶן

1, ש,ז, כנ' חָצְנִי, — החֹב, Busen;  giron bosom : כה אמר אדני יי' הנה אשא אל גוים ידי ואל עמים ארים נסי והביאו בניך בְּחֹצֶן 2 ובנתיך על כתף תנשאנה (ישע' מט כב.  גם חָצְנִי נערתי ואמרה ככה ינער האלהים את כל האיש אשר לא יקים את הדבר הזה מביתו (נחמ' ה יג).  — ואמר המשורר:  חמד זמן הרע היותנו נחים ולשקיט ככפיר נער, ונחלוש לשבית גבול שׂוֹטֵם חצנו להפריד אוהבים נער (ישע' מט כב.  גם חָצְנִי נערתי ואמרה ככה ינער האלהים את כל האיש אשר לא יקים את הדבר הזה מביתו (נחמ' ה יג).  — ונער חצנו, במשמ' התעורר לעשות דבר והשליך כל העכובים:  וכאשר ראיתי כי העצה טובה, והתוכחה חשובה, ולא מצאתי לה תשובה, כי היא מבור השכל שאובה, ומהר הבינה חצובה, אז את חצני נערתי, ויהבי על בוראי השלכתי (ישע' מט כב.  גם חָצְנִי נערתי ואמרה ככה ינער האלהים את כל האיש אשר לא יקים את הדבר הזה מביתו (נחמ' ה יג).  — ובמשמ' °הזרוע:  ויבשה הזרוע ורפתה הימין ונחלש החוצן ונהרס השן (ישע' מט כב.  גם חָצְנִי נערתי ואמרה ככה ינער האלהים את כל האיש אשר לא יקים את הדבר הזה מביתו (נחמ' ה יג).  



1 בערב' הקדומה חִצ'נ  حضن, ובערב' ההמונית חֹצ'נ  حُضن, ופרושו החֹב, מה שתחת האצילים ועד החלצים, ואעפי"כ יאמרו חַצַ'נ אלולד, נשא את הילד בזרועו.  ועי' הערה לקמן. 

 

 

2 תרגמו השבעים  χóζπψ ור"ל בחֹב.  ת"י: וייתון בניך בציבין.  ע"כ.  מנחם: הזרוע והעליה.  רש"י כמו בית השחי.  רד"ק: זרוע או כנף הבגד.  וכן שאר המפרשים הקדמונ' והחדשים.

חיפוש במילון: