יֹתֵר, — א) ש"ז, מה שנותר, das Uebrige; reste; rest: אשר חמל העם על מיטב הצאן והבקר למען זבח ליי' אלהיך ואת הַיּוֹתֵר החרמנו ש"א יה יה. — ב) כמו יִתְרוֹן: כי מה-יּוֹתֵר לחכם מן הכסיל קהל' ו ח. כי יש דברים הרבה מרבים הבל מה-יֹּתֵר לאדם שם יא. — ג) תה"פ, הרבה, רב מן המדה, mehr; plus; more: ואמרתי אני בלבי כמקרה הכסיל גם אני יקרני ולמה חכמתי אני אז יֹתֵר ודברתי בלבי שגם זה הבל קהל' ב יה. אל תהי צדיק הרבה ואל תתחכם יוֹתֵר למה תשומם שם ז יו. טובה חכמה עם נחלה וְיֹתֵר לראי השמש שם יא. וְיֹתֵר שהיה קהלת חכם עוד למד דעת את העם שם יב ט. — ואמר בן סירא: טוב עובד ויותר הון ממתכבד וחסר מזון ב"ס גני' י כז. קטן נימול לשמונה ולתשעה ולעשרה ולאחד עשר ושנים עשר לא פחות ולא יותר שבת יט ה. — ויוֹתֵר מן דבר: וְיֹתֵר מהמה בני הזהר קהל' יב יב. למי יחפץ המלך לעשות יקר יוֹתֵר ממני אסת' ו ו. — ובתו"מ: וגולל ספר תורה ומניחו בחיקו ואומר יותר ממה שקראתי לפניכם כתוב כאן יומ' ז א. אמר לו כבית כור עפר (אני מוכר לך) אפילו היו שם נקעים עמוקים יותר מעשרה טפחים או סלעים גבוהין יותר מעשרה טפחים הרי אלו נמדדין עמה ב"ב ז א. אמר להן המלך יגע זה לשתי שעות יותר ממה שלא יגעתם אתם כל היום כולו ירוש' ברכ' ב ה ג. לא שהוא בן תורה יותר ממני אלא שהוא בן גדולים יותר ממני שם ד ז ד. וכי פסח אחד יש לנו בשנה שדוחה את השבת והלא הרבה יותר ממאתים פסחים יש לנו בשנה שדוחין את השבת פסח' סו.. יותר ממה שהעגל רוצה לינק פרה רוצה להניק שם קיב.. שלשה ימים לבכי ושבעה להספד ושלשים לגיהוץ ולתספורת מכאן ואילך אמר הקב"ה אי אתםר רחמנים יותר ממני מו"ק כז:. יותר משהאיש רוצה לישא אשה רוצה להנשא יבמ' קיג.. מחלוקת בכדי חסרונן אבל יותר מכדי חסרונן דברי הכל מוכרן בב"ד ב"מ לח.. יותר ממה שבעל הבית עושה עם העני העני עושה עם בעל הבית מד"ר ויקר' לד. אבא יודן חרש בחצי שדה ומצא שם סימא גדולה ונעשה עשיר יותר ממה שהיה קודם שם דבר' ד. למלך שהיו לו בנים הרבה והיה אוהב את הקטן יותר מכולן שם ה. — יותר מן: אמר להן היא נאמנת עלי יותר מן הכל ירוש' כתוב' ה כט ד. שהלבנים קשים יותר לכבסן מן הצבועין שבת יט.. — יוֹתֵר מכּן יותר מהאמור למעלה: היוצר מוכר ה' כדי שמן וחמשה עשר כדי יין שכן דרכו להביא מן ההפקר ואם הביא יותר מכאן מותר שבי' ה ז. אם אמר הן חסר הן יתר אפילו פיחת רובע לסאה או הותיר רובע לסאה הגיעו יותר מכאן יעשה חשבון ב"ב ז ב. היה עובר בשוק ושמע קול הסופרים מקרים איש פלוני מגרש את אשתו פלונית ממקום פלוני ואמר זה שמי וזה שם אשתי פסול מלגרש בו יותר1 מיכן כתב לגרש את אשתו ונמלך מצאו בן עירו ואמר לו שמי כשמך ושם אשתי כשם אשתך פסול מלגרש בו יותר מיכן יש לו שתי נשים ושמותיהן שוין כתב לגרש בו את הגדולה לא יגרש בו את הקטנה יותר מיכן אמר ללבלר כתוב לאיזה שארצה אגרש פסול מלגרש בו ירוש' גטי' ג, משנ' א. — ויוֹתֵר על: לא יאכל הפועל יותר על שכרו ירוש' מעשר' ב נ.. פשתנו להעלות מן המשרה וצמרו להעלות מן היורה ואין שם אומן אלא הוא הרי זה יעשה בצינעה יותר על כן אמר רשב"ג אם היה אומן לרבים וספר ובלן לרבים והגיע עת הרגל ואין שם אומן אלא הוא הרי זה יעשה מו"ק יא:. — יוֹתֵר מדאי: כל המתקשה על מתו יותר מדאי על מת אחר הוא בוכה וכו' אל תבכו למת יותר מדאי ואל תנודו לו יותר מכשעור מו"ק כז:. שהשביע הקב"ה את אומות העולם שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי כתוב' קיא.. שלא להתאבל כל עקר אי אפשר שכבר נגזרה גזרה ולהתאבל יותר מדאי אי אפשר שאין גוזרין גזירה על הצבור אלא א"כ רוב ציבור יכולין לעמוד בה ב"ב ס:. למלך שהיתה לו בת יחידה והיה אוהבה יותר מדאי מד"ר במד' יב. למלך שעשה סעודה והיה קורא בכל יום אומנויות אומנויות והיה לו אוהב אחד שהיה אוהבו יותר מדאי ולא קרא אותו עמהם תנחומא בהעלותך ג. — בְּיוֹתֵר, הרבה מאד: שאלו את אימא שלום מפני מה בניך יפיפין ביותר נדר' כ:. למלך שהיתה לו מטרונת והיה חביבה עליו ביותר והזהיר, ויקר' קל.. חריף וסבר היה ביותר ועמוק בשאלותיו רש"י ערוב' סז.. לפי שהיתה יפת תאר ביותר באה אצלו וגילתה שוקה כנגדו הוא, נדר' נ:. לפיכך אמרו חכמים שאפילו הבריא ביותר מכין אותו שלשים ותשע רמב"ם סנה' יז א. — וביותר אם: שהולד הזה כשהוא יוצא יוצא מלא גללין וכל מיני סרוחין והכל מחבקין אותו ומנשקין אותו וביותר אם הוא זכר מד"ר ויקר' יד.
1 במשנ' שבבלי יתר, חסר ו.