יַרְכָה

  1, ש"נ, בכנ' יַרְכָתוֹ, מ"ז יַרְכָתַיִם, סמי' יַרְכְּתֵי, — כמו יָרֵךְ, ובהשאלה לארץ, להר, לבית, וכדומה, קצה הארץ, רגלי ההר וקצהו, קצה הבית ואחוריו, עמק הבור: זבולן לחוף ימים ישכן והוא לחוף אנית וְיַרְכָתוֹ על צידן (בראש' מט יג).  הנה עם בא מארץ צפון וגוי גדול יעור מִיַרְכְּתֵי ארץ (ירמ' ו כב).  וקבצתים מִיַּרְכְּתֵי ארץ (שם לא ז).  ואשב בהר מועד בְּיַרְכְּתֵי צפון (ישע' יד יג).  ויהי איש לוי גר בְּיַרְכְּתֵי הר אפרים (שופט' יט א).  אני עליתי מרום הרים יַרְכְּתֵי לבנון (מ"ב יט כג).  — וְיַרְכְּתֵי הבית: ושני קרשים תעשה למקצעת המשכן בַּיַּרְכָתָיִם (שמות כו כג).  לקרשי צלע המשכן לַיַּרְכָתַיִם ימה (שם כז).  והנה שם מקום בַּיַרְכָתַיִם ימה (יחזק' מו יט).  וּלְיַרְכְּתֵי המשכן ימה תעשה ששה קרשים (שמות כו כב).  ויבן את עשרים אמה מִיַּרְכְּתֵי2 הבית בצלעות ארזים (מ"א ו יו).  ואמר לאשר בְּיַרְכְּתֵי הבית העוד עמך (עמו' ו י).  אשתך כגפן פריה בְּיַרְכְּתֵי ביתך בניך כשתלי זיתים סביב לשלחנך (תהל' קכח ג).  ודוד ואנשיו בְּיַרְכְּתֵי המערה ישבים (ש"א כד ד).  אך אל שאול תורד אל יַרְכְּתֵי בור (ישע' יד יה).  — ובתו"מ: משמים נשקפה הומיה בירכתי ביתה (ירוש' מו"ק ג פא ג).  



1 המדקדקים הקדמונ' וגם רד"ק לא גלו דעתם בדבר היחיד במוכרת מה צורתו.  הראשון במדקדקינו שכתב שם צורתו בפרוש הוא רח"ק בעל המסלול: וכן לַירְכָתַיִם ימה מהנפרד יַרְכָה.  ע"כ.  וכן בן זאב בתל"ע: וכן יַרְכָתַיִם מן יַרְכָה אף שלא נמצא (תל"ע קפה), והעיר שם בעל ההערות בפרוש: הכף רפויה כמו ירכתים הכף רפויה.  ע"כ.  גזנ' Thesaurus הניח צורת היחיד יְרֵכָה, נקב' מן יָרֵךְ, ובמלון הקצר יַרְכָּה, וערער בטכר (Bö. § 331, 783, 809) על שתי הצורות האלה, על ירכָּה בכף דגושה מפני ירכָתו בכף רפויה, ועל ירכָה בכף רפויה מפני שלפי הדקדוק צריך להיות בכף דגושה כמו מלכָּה, אעפ"י שהוא עצמו הניח שם צורת עַגְבָה ולא עֲגָבָה.  וכן דחה את הצורה יַרְכָה גם בעל חה"ש, והחליט כי יַרְכָתוֹ הוא מן יְרֵכָה, כמו נִבְלָתוֹ מן נְבֵלָה, וכן קניג (Kö. II, 174), וקויץ (Gesk. § 122 u) הניח אפשרות שתי הצורות.  ובדבר השוא שתחת הריש של ירְכָה, ירְכָתו, ירְכָתים, לא אמרו הקדמונים בפרוש אם הוא נח או נע, אך לפי הקריאה המסורה של מלְכֵי שהעיד הרד"ק בפרוש שהוא מלְ-כי ולא מ-לְכי, אין ספק בדבר, כי גם כאן השוא נח וצריך לקרא ירְ-כָה ירְ-כָתוֹ, אעפ"י שהכף רפה.  בטבר (במקום המובא למעלה) העתיק השוא כמו נע, וכן דעת בעל חה"ש, וקניג (467) אומר, כי הצרוף רכ נהגה היטב בלשון.

2 כך הקרי, והכתיב מירכותי, כמו זרועֹתים.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים