סִמְלוֹן

*, ש"ז, מ"ר סִמְלוֹנִים — יתד שבעֹל לחזק את העֹל שבצואר הבהמה1: לבעל הבית שהיתה לו פרה חורשת והשאילה לאחר להיות חורש בה והיה לאותו האיש עשרה בנים זה בא וחרש וישב לו וזה בא וחרש וישב לו עד שנתיגעה הפרה ורבצה לה וכו' לא הספיק בדעתו לקבל פיוס מאותו האיש אלא בא מיד ושבר את העול וקצץ את הסמלונים2 כך ישראל בעולם הזה שלטון א' בא ומשעבד והולך לו זה שולטן אחד ומשעבד והולך לו והמענה ארוכה שנאמר על גבי חרשו חורשים האריכו למעניתם (ספרא, בחוקותי, פרק ג)). מיד קפץ ושבר את העול ופסק את הסמלונין3 וכו' כשמגיע הקץ אין הקב"ה אומר להם לאומות העולם כך עשיתם לבני אלא מיד משבר את העול ומקצץ את הסמלונין שנאמר ואשבור מוטות עלכם (ילק' בחקתי תרעב).  שהיה ר' נחמיה אומר בטבעת הלך אחר חותמה בעול אחר סמלוניו4 (שבת נט:). — ואמר הפיטן: נאור הסר והקל סמלון עלנו שובע מלא אסמינו הצליחה מפעלינו יהי חסדך יי' עלינו (ר' אליה בר שמעיה, אריה ביער, סליח' יום ד).  קצץ סמלונים מצואר עמך ראה עמלנו ושוב מזעמך (אזון תחן, סליח' תענ' שני אחרון).  סמלוני רשע לקצץ נקם תלבוש סבר קויך וסכוים תעציד מלבוש (שלמה הקטו, אמרנו נגזרנו, סליח' ד' עי"ת).



1 [כך פרש"י בשבת. עי' הערה להלן. וכך יוצא משמוש הפעל וקצץ. וכך פרש גם הערוך בלשון ראשון. אולם עי' פרוש ר"ח בהערה שם. וגם פרוש  הראב"ד למאמר מהספרא. ומגרסת הילק' ופסק במקום וקצץ, נראה ג"כ שהכונה לרצועות או כריכות. ואולי יש לחבר עם זה את השם אלמשאבלין בערב' ההמונית וזה לשונו של אלדליל אלי אלעאמי ואלדחיל: אלמשאבלין (ערביה עאמיה) הו ענדהם אלח'שבה אלתי תחיט בענק אלת'ור ופציחהא אלשמיק והוי ח'שב בפי אלניר תחיט בענק אלתור כאלטוק והמא שמיקאן, ובעברית: אלמשאבלין (ערבית המונית) הוא אצלם העץ אשר יקיף צואר השור. והשם הספרותי אלשׂמיק והוא עץ בניר מקיף בצואר השור כקולר והמה שני שׂמיקים.]

2 [כך הגרסה בפרוש הראב"ד, וכן בילק' בחקתי (תרע"ב) וילקוט תהל' (תתפא). ובפנים הסמיונים ופרש הראב"ד וז"ל: נ"ל על אותם הכריכות שעושים לפרה שהיא חורשת ומשימין תחת העול כדי שלא ישחית העול את צוארה ומה שנקרא סמלונין על שם שהם עשויין מבלויי הסחבות ומשמלות בלות. ויש מפרשים על אותו החבל שקושרים בו עץ הדרבן בעול וגם לפעמי' שנעשית משל בגד לפעמים משל עור, ע"כ.]

3 [נכתב בצדו: רצועות העול.]

4 [פרש"י וז"ל: העול שלהם לא היה פגום כשלנו אלא חלק ונוקבים בו שני נקבים וביניהם כעובי עורף השור ותוחבין בהם שתי יתדות והם סמלונים, ע"כ. ור"ח פרש רצועות שהן בעול, והוא מביא לראיה את דברי הספרא למעלה, ומוסיף כדכתיב יי' צדיק קצץ עבות רשעים, ע"כ. ובעל הערוך מביא את שני הפרושים האלו.]

חיפוש במילון: