עָסַק

*, פ"ע, — עשה באיזה ענין, עשה דבר במשך זמן, היה טרוד בדבר, Sich beschäftigen, befassen; s’occuper de; to be engaged in, occupied with : אשר קדשנו במצותיו וצונו לעסוק בדברי תורה (ר' יהודה בשם ר' שמואל, ברכ' יא:) לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות אפילו שלא לשמן שמתוך שלא לשמן בא לשמן (הוא בשם רב, נזיר כג:). א"ל הקב"ה במאי עסקתם אומרים לפניו רבש"ע הרבה שוקים תיקננו הרבה מרחצאות עשינו (ע"ז ב:). זקן שכמותך יעסוק בדברים בטלים הללו (שם יו:). — ובסהמ"א: פקדון ברשות רבו עומד וכמי שעסק בו הוא דומה  (תלמידי רב יהודה גאון, הלכ' פסוק' 39). אחד זקן אמר לאחד עסוק לי שיתנו לי פלונית הבתולה ולא רצה אמר לא אעסוק שלא תהא על ידי וכו' (ספ' חסידים תתשג). — *ורגיל מאד בבינ': שלש נשים עוסקות1 בבצק אחת לשה ואחת עורכת ואחת אופה (פסח' ג ד). אוי להם לבריות מעלבונה של תורה שכל מי שאינו עוסק בתורה נקרא נזוף (ריב"ל, אבו' ו ב). מעשה בארבעה זקנים שהיו יושבין בבית שער של ר' יהושע וכו' היו עוסקין במה ששנה להן ר' עקיבה (תוספת' ברכ' ד טז). כל מי שאינו עוסק בפריה ורביה מעלה עליו הכתוב כאילו ממעט את הדמות (בן עזאי, שם יבמ' ח ד). ההולך לקדש הרי זה נוטל מפתח ופותח וכו' וכשר מפני שהוא עוסק עם הקדוש (שם פרה ו א). כתוב למען תזכור את יות צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך ימים שאת עוסק2 בהן בחיים ולא ימים שאת עוסק2 בהן במתים (ר' בון, ירוש' ברכ' ג א). כל שעה שעוסק במילה חוזר בין על ציצין המעכבין במילה בין על ציצין שאין מעכבין (שם שבת יט א). ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצי עמך בית ישראל כלנו יודעי שמך ועוסקי תורתך וכו' (ר"י בשם ר' שמואל, ברכ' יא:). יר"מ ה' אלהינו שתשים שלום בפמליא של מעלה ובפמליא של מטה ובין התלמידם העוסקים בתורתך בין עוסקין לשמה בין עוסקין שלא לשמה (ר' ספרא, שם יז.). מניחין חיי עולם ועוסקין בחיי שעה (רשב"י, שבת לג :). קנין עד אימתי חוזר רבה אמר כל זמן שיושבין רב יוסף אמר כל זמן שעוסקין באותו ענין (ב"ב, קיד.). ויחר אף יי' בם וילך מה ת"ל וילך מלמד שנסתלק מאהרן ודבק במרים מפני שלא היה אהרן עסקן בדברים אבל מרים שהיתה עוסקת3 בדברים מיד נענשה יותר (אדר"נ ט). בסוף אמר המלאך אני מודיעו עם מי הוא עוסק מה עשה וכו' (ר' הונא, מד"ר בראש' עז). למדני ר"י בן פדייה בחרישת הקבר וכולן נשתכחו ממני בשביל שהייתי עוסק בצרכי צבור שם שמות ו. ר' ור' ישמעאל בר' יוסי היו יושבים ועוסקים במגלת קינות ערבת תשעה באב (שם ויקר' טו). אמרו ליה (לבן עזאי) שמא בסדרי מרכבה אתה עוסק (שם טז). והיו פועלים יוצאים  ועוסקים במלאכתן (שם לה). זה עוסק בשדהו וזה עוסק בכרמו וזה עוסק בזיתו וזה עוסק בפחמו כולן עוסקים במלאכתם (שם קהל' ב, טוב שם משמן). שני חברים שעוסקין בדבר הלכה וכו' (ר' יונה, שם שה"ש, הביאני אל בית היין). וכן היה שמואל עוסק בעסקיהם של ישראל (מדר' אגדת בראש' נב). — ובינ' פעו: היתה יושבת במטה ועסוקה בטהרות ופרשה וראתה דם היא טמאה (נדה א ב). כמדומה אני שנתיאשו מלקרות מפני שהן עסוקין בצורכי ציבור (ר' יהודה, תוספת' ברכ' א ד). וכל העסוקין להספד מפסיקין לק"ש (שם ב יא). הרי שהיה עסוק עם המת בקבר והגיע עונת ק"ש וכו' (ירוש' שם ב ג). אם היו עסוקין באותו עניין גט הוא (בשם ר' הושעיה, שם מ"ש ד ז). אנו שעסוקין בתלמו' תור' אפי' לקרות שמע אין אנו מפסיקין (ר' יוחנן בשם רשב"י, שם שבת א א). מפני שאנו עסוקין בהילכות שבת אנו מתירין אשת איש (הוא שם יב). ר' חייא עסוק במצות הוה ור' סבר לא אפגריה (כתוב' קג:). אין הקב"ה וכו' דן את ישראל אלא ביום בשעה שהם עסוקים במצות (ר' לוי , מד"ר בראש' נ) .שבטים היו עסוקים במכירתו של יוסף ויוסף היה עסוק בשקו ובתעניתו ראובן היה עסוק בשקו ובתעניתו ויעקב היה עסוק בשקו ובתעניתו ויהודה היה עסוק ליקח לו אשה והקב"ה היה עוסק בורא אורו של מלך המשיח (שם פה). והיה שם ר' אלעזר המודעי עסוק בשקו ובתעניתו (שם איכ', בלע ה'). ראובן שמח ושמעון עסוק בקרדומו בשדה (פסיק' רבת' מב).והיתה המגפה עסוקה בהן כל הלילה (מדר' שה"ש ב, גרינהוט, כד.). — ובסהמ"א: לפי שהפרשה עסוקה ובאה בשכרותו של נח (רש"י, בראש' ט יח) . ואמר הפיטן: הוי עסוק בפסוק הראשון בדיננו (שתי פעמים, יוצ' שבת נחמו)

—  הִפע',   — *הֶעֱסִיק — עשה שיעסק , שיהיה עסוק; Beshäftigen occupier, empoyer; to engage, keep busy  ומעסיקין אותו (את כה"ג בליל יו"כ) עד שיגיע זמן השחיטה (יומא א ז). תנא לא היו מעסיקין אותו לא בנבל ולא בכנור אלא בפה (שם גמר' יט:) . לפי שהיו (הבנות) מעסיקות אותו (את שאול) עד שיבוא שמואל (מדר' תהל' ז יד, בובר). — ובסהמ"א: אילו היתה מעסקת אותו לתשמיש הבית והיתה נטרחת דעתו לא הוינא יכול למיגרם (ר"ח ערוב' סה.). — ואמר הפיטן: שנון שיחות מלכים קדמונים אם יהיה בער בם יעסיקוהו (ר' יניי, אתה כוננת). העסיקוהו לעוררה עד האורה הוקמו מחצות אפר לנערה(Elbog,.Stud,128). מתקדש בעוצר שבוע ולא יגעל מעסיק בדם וקטרת ונירות מאד מנתו יגיש ראשון ולא בחלק (שם 162).

— פִע', *עִסֵּק, — כמו הִפע': לא היו ישינין כל הלילה אלא שוקדין כנגד כהן גדול לעסקו בהברא (תוספת' יוה"כ א ט). — ובסהמ"א: שאל (ר"ע ) על בנו אמרו לו הרי ערל הוא אפילו מצות מילה לא עיסקנו בו (מחז' וויטרי קמג).

— הִתפע', *הִתְעַסֵּק, נתעסק, — כמו קל, היה עסוק: מעשה בכהן אחד שהיה מתעסק וראה הרצפה שהיא משונה מחברותיה וכו' (שקל' ו ב). אין מעכבין את התינוקות מלתקוע אבל מתעסקין עמהן עד שילמדו והמתעסק  לא יצא והשומע מן המתעסק לא יצא (ר"ה ד ח). מי לנו גדול מיוסף שלא נתעסק בו אלא משה (סוט' א ט). למה נאמר אשר חטא בה פרט למתעסק (ר' יהודה, כרית' ד ג). שחטה בהמה חיה ועוף נתעסקה בכתמים וכו' הרי זו תולה בה (נדה ח ב). מי שיש לו עשרה מנה מתעסק בירק בקדרה בכל יום (ר"א בן עזריה, תוספת' ערכ' ד כז). שתי נשים שנתעסקו בציפור הראויה להוציא דם כסלע ולאחר זמן נמצא על גבי זו בסלע ועל גבי זו בסלע שתיהן מקולקלות (שם מקוא' ב יב) . אף על פי שהוא מתעסק באותו המין אחר שטבל הרי זה טמא וכו' (שם טהר' ד ח). ולמה אינו גט אני אומר מתעסק היה בשטרותיו (ר' יוסי בי ר' בון, ירוש' תרומ' א א ). הכא לא נתעסק בכגרוגרת שלימה (שם שבת א א). מה בכך שנתעסק בשטרותי' (ר' נחמיה, שם  טז א). לא אם אמרת בשאר מצות שכן לא מתחייב בהן שאין מתעסק כמתעסק וכו' (ר"נ בר יצחק, פסח' לג.). ניכר לרבים רבים מתעסקים עמו אינו נכר לרבים אין רבים מתעסקים עמו (ר"א בן עזריה, מו"ק כד:). אלא מפני מה נענש משה מפני שנתעסק במלון תחילה (רבי, נדר' לב.). עד שמלאכי השרת מדיינין אלו עם אלו מתעסקין אלו עם אלו בראו הקב"ה (ר' הונא רבה, מד"ר בראש' ח). מתוך שראה אותן (הנחש לאדם וחוה)  מתעסקין בדרך ארץ ונתאוה לה (ר' יהושע בן קרחה, שם מח). המתעסק בצרכי צבור משבח תלמודו (שם שמות ו). מתחלת ברייתו של עולם לא נתעסק הקב"ה אלא במטע תחלה (שם ויקר' כה). כל מי שהמקום מתעסק בו להעמיד ממנו אומה או שלשלת יוחסין היה המקום מתעסק בו בענין הזה לכתוב בו תולדות (שם במד' ב). כשהיית מתעסק עמה נתנה עיניה בצורות הלבנות וילדה כיוצא בהן (שם ט). עמד (אחז המלך) ונעל כל בתי כנסיות ומדרשות שלא להתעסק בתורה(שם אסת', ויהי בימי אחשורוש). — ובסהמ"א: ואף חכמ' לעולם הבא מתעסקין בתורה שבעל פה בישיבה שלמעלה (בן באבוי, גנזי שכטר ב, גיצבורג 572). שהכת לא הצריכנו להתעסק בזה המקום (מספרות הלכה של הקראים הקדמונים, שם 468). לימא אפילו שוחט להתעסק דלהתעסק גרוע טפי מלהתלמד ולהתעסק היינו כגון שנתכוון לחתוך שום דבר אחר ושחט העור בלא מתכוון (רגמ"ה, בכו' י:) כי כל עסק וכל חכמה שהיא מועילה לאדם בדרכי החיים ובדבר מצוה ראוי לו ללמדה ולהתעסק בה (ראב"ח הנשיא, חבור המשיחה והתשבורת, הקד'). והמתעסק בהן אינו מתעסק בדבר ריק אלא בדבר שהוא מצורך העולם והמצות (שם). הקשה במה שאתה עושה למלכך כשאתה מתעסק בהודאתו ושבח' (ר"י א"ת חו"ה, חשבון הנפש ג). ולא התעסקו בו אלא לענין התורה (הוא, הכוזרי ד כט). האוכל מאכל ממאכלות האסורות דרך שחוק או כמתעסק אע"פ שלא נתכוון לגוף האכילה הואיל ונהנה  חייב (רמב"ם, מאכלות אסורות יד יב). והוא מתעסק ברמ"ח מצות שהם מנין אבריו (גנזי שכטר ג, דודסון 321). [ה]לואה בדרך כל מתעסק שברמלה משותף בנכה וחתמו העדים ונתקיים (ד"ה יהודי מצרים וא"י ב, מן 29). ובשני ענינים אלה ישראל נאהבים וחביבים וקרוב להיות להם צלם בפועל לפי התעסקם בתלמוד לא זולת זה (ר"י בר' אנטולי, מלמד התלמידים, כה:).

— נִפע', °נֶעֱסַק, — שעסקו בו, שנעשה, ואמר הפיטן: הודך שם לשפטני על כל הנעסק והגיגי ברוב שגגי ככיור אש נסק (ר' יצחק, יחביאנו, סליח' יום ה).



1 [בירוש' ובמדב"מ, הגרסה: עסיקות, אפשר שזהו מן עָסֵק, או מן עסיק, עי' ערכו.)

2 [בכ"י גני' הגרסה: עסוק.]

3 בהוצ' שכטר: עסקנית.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים