* 1, פיו"ע, — קִטְרֵג את פלוני או על פלוני, האשים אותו, הטיל עליו אשמה, ביחוד בהשאלה, anklagen; accuser; to accuse: וכל מי שהוא תוכף לנטילת ידים ברכה אין השטן מקטרג באותה סעודה (ר' יוסי, ירוש' ברכ' א א). שאין השטן מקטרג אלא בשעת הסכנה (שם שבת ב ג). בשלשה מקומות השטן מצוי לקטרג (ר' לוי, שם שם). ומי קיטרגו (את שלמה), יו"ד שביַרבה (בפסוק לא ירבה לו נשים) קיטרגו (שם סנה' ב ו). בשעה שהיה נביא בא לקטרגו (את אחז) היה בורח למקום טומאה (ריב"ל, שם י א). בכל מקום שאתה מוצא נחת רוח השטן מקטרג (ר' חלבו, מד"ר בראש' לח). עמד לו הדיין נשתתק הסניגור והמקטרג הולך לעשות שליחותו (שם שם מט). קפצו מלאכי השרת לקטרגו (את ישמעאל), אמרו לפניו רבון העולמים אדם שהוא עתיד להמית בניך בצמא את מעלה לו באר (ר' סימון, שם שם נג). בשעה שהצדיקים יושבים בשלוה ומבקשים לישב בשלוה בעוה"ז השטן בא ומקטרג, אמר לא דיין שהוא מתוקן להם לעולם הבא וכו' (ר' אחא, שם שם פד). שמדת הדין מקטרגת עליהן על העגל שהיו עתידין לעשות (שם שמות א). בשעה שיצאו ישראל ממצרים עמד סמאל המלאך לקטרג אותן (ר' חמא ב"ר חנינא, שם שם כא). והשטן עומד ומקטרג וסניגורין עומדין כנגדו ומלמדין זכות (שם שם לא). משה קטרג על ישראל וכו' כשראו מלאכי השרת שהוא מקטרג אותן, אמרו לא יהיה לנו עסק לקטרג כל ימים שזה מקטרג, יפלו ביד זה, שלא יעמדו אבותיהם עלינו למה קטרגתם את בנינו (שם שם מז). לפי ששרי אומות העולם באין ומקטרגין על ישראל לפני הקב"ה (שם ויקר' כא). שכל ימות השנה השטן מקטרג וביום הכפורים אינו מקטרג (שם שם). אמור אל הכהנים שהרג (שאול) שהם מקטרגים אותו2 (ר' יהושע דסכנין, שם שם כו). ואם נטל ידיו ובירך מיד, יהא מובטח שלא יהא שטן מקטרג בסעודתו (רבה בר אבוה, שם דבר' ב). שאלו עלה עזרא באותה שעה היה לשטן לקטרג ולומר מוטב שישמש עזרא בכהונה גדולה מלשמש יהושע בן יהוצדק כהן גדול (ריש לקיש, שם שה"ש, קמתי אני). שיהא לי פתחון פה בפני שרי אומות העולם שעתידין לקטרגם לפני (ר' יוחנן, שם רות, ויהי בימי שפוט השופטים). כל מה שהיה המן מקטרג את ישראל מלמטה היה מיכאל מלמד עליהם סניגוריא מלמעלה (שם אסת', ויאמר המן למלך אחשורוש). שהיוצא לדרך השטן מקטרגו (תנחו' ויגש א). מלך בשר ודם אין רשות להדיוט להקרות בשמו, תדע לך, בשעה שאדם מבקש לקטרג את חבירו קורא לו אגוסטה פלוני ואין לו חיים (שם קושים ה). אני הייתי מלמד עליכם סניגוריא והאיך עשיתם אותי לקטרג אליכם (שם שם יב). מלאכי חבלה באים ומקטריגים אותו והקב"ה אמר אין מלאך שילמד עליו זכות (ר' תנחומא, פסיק' רב', כי תשא, לח:). אין קטיגור נעשה סניגור כדי שלא ליתן פתחון פה לשטן לקטרג ולומר אתמול עשו להם אלהי זהב וכו' (ר' סימון בשם ר' יהושע, פסיק' ר"כ, אחרי מות, בובר, קעז:). לא היה לדוד אוהב יותר מאחיתופל והיה בעל מקטרגין שלו (מדר' תהל' נה). קול מהיכל, ההיכל מקטרג, ומהו מקטרג, קול ה' משלם גמול לאויביו (שם עד). מה השופר הזה אדם תוקע מזה ומוציא קול מזה כך כביכול כל המקטריגים מקטרגים לפני מכם ואני שומע מזה ומוציא מזה (שם פא). — וקטְרֵג היצר, פִּתָּה לעבֵרה3: והיה יצרו (של דוד) מקטרגו ואומר לו, דוד, דרכן של מלכים להיות השחר מעוררן ואת אמר אעירה שחר (ר' נתן, ירוש' ברכ' א א). שהשביע (בעז) על יצרו שהיה מקטרגו ואומר לו את פנוי והיא פנויה הרי השעה שתזדקק לה (ריב"ל, מד"ר במד' טו).— ובסהמ"א: אבינו מלכנו סתום פיות משטינינו ומקטרגינו (תפלת אבינו מלכנו). אחר דבריו של שטן שהיה מקטרג ואומר מכל סעודה שעשה אברהם לא הקריב לפניך פר אחד או איל אחד (רש"י, בראש' כב א). ויבא גם השטן בתוכם, לקטרג הבריות (הוא, איו' א ו). השמת לבך על עבדי איוב, שתרצה לקטרגו (הוא, שם שם ח). ולא באתי לקטרג עמך ולהתוכח אבל להודיעך וכו' (רד"ק תשו' לר"י אלפכר, אגרות רמב"ם, ורשה תרל"ח, 40). אם באו לקטרג עמך ולהתוכח ויכוחים של ניצחון וכו' (פי' משלי לר' זרחיה מברצלונה כו ל, השחר ב, 109). יקטרגהו (הכופר) במחקר ההטעאות (המאירי, משלי כט, אנשי דמים). אפילו יש שם אלף מקטרגים מליץ אחד מגיד ישרו ופודה נפשו ממות (אוהב משפט לאיוב לב, מא:). כנגד מדת הדין שהיתה מקטרגת עליהם לנסותם אם ישובו (מצרימה) אם לא ישובו (חזקוני, שמות יג יז). שהיצר מקטרג וחומד בדבר האסור יותר מבדבר המותר (מנוה"מ לר"י אבוהב א ב ג). שהיצר מתקוטט עם האדם ומקטרג אותו להשיאו ולהסיתו (ר' אליהו וידאש, ראשית חכמה, שער האהבה יא). הראשונה (לילית) קטרגה כנגד חוה (נפתלי בר' יעקב אלחנן, עמק המלך, שער הקליפות, קעו:). — ואמר הפיטן: קול מהיכל יקטרג מחריפיו מורדיך (מאיר בר יצחק, ויושע אור ישראל, יוצר שבת א אחה"פ). — ואמר המשורר: וישימוני לאויב למו למקטרגם ולמשטינם (יל"ג, בצאתי מטלז, שירי יל"ג ה, 17).
— הִתפ', *הִתְקַטְרֵג, — קטרגו עליו: אמר לפניו (מיכאל לפני הקב"ה) רבש"ע אין בניך מתקטרגין לא על שעבדו ע"ז ולא על שגילו עריות ולא על שפיכות דמים אלא אין מתקטרגין אלא על שהן משמרין את דתותיך (מד"ר אסתר, ויאמר המן למלך אחשורוש).
1 [פעל עברי וארמי הנמצא גם בסור', שנוצר מן היונ' קטיגור, ϰατήγοϱος, מאשים, קטיגוריה, ϰατήγοϱία, האשמה, בהפוך האותיות.]
2 [דפוס ויניציאה: אותי.]
3 [שמוש זה אולי מוצאו מן: קטרג בו היצר על מצות האל וכוד'.]