רָהַן

* 1, קל לא נמצא בתו"מ.

— הִפי', *הִרְהִין2, — הרהין אדם או דבר לפלוני, משכן ושעבד אותו ,verpfänden, verklaven; engager enslaver; to pawn, enslave: מעשר שני אין מוכרין אותו ואין ממשכנין אותו, אין מרהינין  אותו אין מחליפין אותו תוספת' מע"ש א א. כיצד אין מרהינין אותו, לא יאמר לו הילך מעשר זה והא בידך ותן עליו חולין שם שם ב. הנכנס לתוך ביתו של חבירו למשכנו אל ימשכן מעשר שני שלו, תני ולא מרהינין אותו ולא יתננו לחנוני שיאכל עליו, עבר ומשכן עבר והירהן ייבא כהדא וכו' ירוש' מע"ש א א. מן מה דתני אין ממשכנין אותו ולא מרהינין אותו הדא אמרה עבר ומשכן עבר והרהין קונסין בו ר' יעקב בר אחא בשם רבי זעירא, שם שם. נכרי שהרהין פת פורני אצל ישראל אינו עובר פסח' לא:. — ובסהמ"א: לאה הרהינה אצל רחל מטלטלין בכך וכך שו"ת הרי"ף לא

— הָפע', *הֻרְהַן, — שהרהינו ושעבדו אותו: העיד רבי יוסי הכהן ורבי זכריה בן הקצב על תינוקת שהורהנה באשקלון וריחקוה בני משפחתה ועדיה מעידים אותה שלא נסתרה ושלא נטמעה, אמרו להם חכמים, אם מאמינים אתם שהורהנה תאמינו שלא נסתרה ולא נטמאה, ואם אין אתם מאמינים שלא נסתרה ולא נטמאה אל תאמינו שהורהנה עד' ח ב.

— קל, °רָהַן, ב"נ' פָעוּ' רָהוּן, — מְמֻשְׁכָּן, משֻׁעבד, ואמר הפיטן: ביד צר רהונה לאויב ממושכנה ונפשה כצפור בפח מסוכנה סליח' לראש השנה, סדור מנהג ארם צובה, תמה..



1 [עי' בהערה הבאה.]

2 [פעל זה נמצא, מלבד העבר' שבתו"מ, בערב' בלבד, ושם רַהַנַ رھن, משכן נתן משכון; אַרַהַנַ أرھن, שלם מראש; רַהְנ رھن' משכון וכדו'. אך אפשר שמונח משפטי זה שאול הוא בערב', משמית צפונית, בבנין אפעל (=הפעיל), ושאין אף העבר' שבתו"מ הרהין הִפע' אמתי, אלא צורת פעל שנגזרה מש"ע הרהון שעקרו הרון. כי כך נמצאה מלה הרן במשמ' משכון וערבון באיוב לד לא וכו' (עי' בפרושו של טורטשינר) שכונתו, שלא כחלוקת המלים ונקודן במסרת, היא: כִּי אֶל אֱלֹהַּ אָמַר (איוב): נָשִׁאתִי לֹא אֶחְבֹּל, בִּלְעָדָי אֶחֱזָה אַתָּה הֵרֹנִי, כלומר: כך אמר איוב אל אלהים אמנם נשיתי מַשָּׁא שבידיך, האלהים, אבל אני לא אחבֹל, לא אקח ערבון, זה רחוק ממני, אדרבה, אחז נא אתה את הֵרֹנִי, את משכוני. וגם בבראש' ג טז הרבה ארבה עצבונך והֵרֹנֵךְ, כנראה הכונה לא להריון אלא לשעבוד האשה בידי בעלה, כלשון והוא ימשל בך, השוה בפרט שמות כא ח: לעם נכרי לא ימשל  למכרה. ובמשמ' זו בא הרהין ואף הרהון בירוש' כתוב' ב ט: תינוקת שהורהנה וכו' שנייה היא בהירהון.
ואפשר שבעקר המלה הרון, הרהרון שאולה היא מלשון אחרת, וצ"ע.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים