א. שַׁחַץ

ש"ז, — רק בצרוף בן שחץ, ככנוי לבעל חיים גדול1, Grosstier; grande bête; large beast: נתיב לא ידעו עיט ולא שזפתו עין איה לא הדריכוהו בני שָׁחַץ לא עדה עליו שחל איוב כח ז-ח. את כל גבה יראה הוא מלך על כל בני שָׁחַץ שם מא כו. — ובתו"מ, במשמ' אריה: ששה2 שמות יש לארי אלו הן ארי כפיר לביא ליש שחל שחץ ר' יוחנן, סנה' צב.; וכעין זה אדר"נ לט; שם נוסחא ב מג, שכטר 122. — ואמר הפיטן: השריץ עייט ובני שחץ כפור באהב, .Elbog., Stud, 158. — ואמר המשורר: ויראת כל אשר אראה כאלו אני טלה וכל רואי שחצים ר"ש הנגיד, חדשים, בן תהלים, הברמן ב, 122.



1 [הוראה זו היא היוצאת מלשון הכתובים, ומתאימה היא לשמוש המלה שַׁחְ'צ شخص, איש, אישיות, שַׁחֻ'צַ شخص, היה גדול, בעל גוף, שַׁחִ'יצ شخيص, גדול, בעל גוף ועוד בערב'. השבעים תרגמו בפרק כח בני גאותנים (ἀλαξόνων, ועי' על תרג' זה ב. שַׁחַץ, הערה) ובפרק מא τῶν ἐν τοῖς ὕδασιν, מאלה אשר במים; וולג': filii institorum, בני רוכלים (כח) או fil os superbiae, בני גאוה; הסורי: חיותא (כח), רחשא (מא); גם התרג' הארמי: בני אריון (כח, כפרוש חז"ל המובא מתו"מ), בני כירי דגים (מא), ורב המפרשים העברים, בוחרים בפרוש שונה בשני המקומות, כגון רש"י, האומר בפרק כח: שחץ ושחל, משבעה שמות האריה הם, ע"כ, ובפרק מא: על כל בני שחץ, בני גסות הרוח שבראתי בעולמי, ע"כ. וראב"ע כותב בפרק מא: בני שחץ, מלה מפורדת והפי' כל נולד במים, ע"כ. אך כדי לצאת ידי שני הכתובים דרושה הוראה כללית יותר, כמבֹאר לעיל.
אפשר שיש לבאר מכאן גם את שם המקום שחצימה יהוש' יט כב.]

2 [יש נוסחאות אחרות, בשנוי המספר, ועי' בהערותיו של גרינהוט, ילקוט מכירי עמ' יג, ובמנורת המאור לר"י אלנקאוה ד, ענעלאו, עמ' 604.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים