*, פ"י, — שעבד את פלוני, שעבד בפלוני, שעבד על פלוני, שהעביד אותו כעבד ורדה בו, knechten; subjuguer; to enslave : כושן רשעתים, שעשה שתי רשעיות אחת ששיעבד את ישראל ואחת שעבר על השבועה תוספת' סוטה יא ד. שכל אומה אומה ששעבדה בהם בישראל שלטה מסוף העולם ועד סופו מכי' בשלח, מסכ' בוא, כו:. אמתיה דרבה בר זיטרא ערקת, איתייאש מינה אתא שאול לר' חנינה ולריב"ל אמר אינו רשאי לשעבדה ירוש' גיט' ד ד. בראשונה גזרו שמד על יהודה וכו' והיו הולכין ומשעבדין בהן ונוטלין שדותיהן ומוכרין אותן לאחרים שם שם ה ו. תנו לנו שכר עבודה של ששים רבוא ששיעבדתם במצרים שלשים שנה וארבע מאות שנה סנה' צא.. ידוע תדע כי גר יהיה זרעך וכו' ידוע שאני משעבדן תדע שאני גואלן מד"ר בראש' מד. כת' לא תתעמר בה תחת אשר עניתה, וזו מאחר שציערנו אותה אנו משעבדים אותה1 שם שם מה, תאודור, 454 . המצרים עמדו ושיעבדו את ישראל שם שמות טו. הבה נתחכמה לו , אמרו באו ונבא עליהן בחכמה ונראה היאך אנחנו משעבדין על ישראל בדבר שלא יהא אלהיהן יכול להביא עלינו באותה מידה שם שם כב. כיון שעמדו מלכים על ישראל והתחילו משעבדין בהם שם דברי ה. האיך אנו נגאלין ולא כך אמר הקב"ה שהוא משעבדנו בשבעים אומות פסיק' ר"כ, פרשת החודש, בובר מח.. כנגד ארבע מלכיות שראה דוד אותם ברוח הקדש היאך הם עתידים לשעבד את ישראל פסיק' רב' לא, ותאמר ציון, איש שלום, קמו.. שאפילו בלילה היו משעבדים בהם (המצרים בישראל) שם הוספה ב, קלז: — ובהשאלה, שעבד את לבו, יצרו: וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה, אלא לומר לך כל זמן שהיו ישראל מסתכלים כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהם שבשמים היו מתגברין ואם לא היו נופלין, כיוצא בדבר אתה אומר עשה לך שרף ושים אותו על נס והיה כל הנשוך וראה אותו וחי, וכי נחש ממית או נחש מחיה, אלא שבזמן שהיו ישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את לבם לאביהן שבשמים היו מתרפאים ואם לא היו נמוקים ר"ה ג ח. — ובמשמ' חיב לעבודה: מי שיש לו בית בחצר אחרת בני חצר משעבדין אותו לעשות עמהן דלת נגר ומנעול לחצר, ושאר כל הדברים אין משעבדין אותו, ואם היה שרוי עמהן באותו חצר משעבדין אותו על הכל תוספת' ב"מ יא יז. — ובמובן משפטי, שעבד שדה, העמיד את השדה לרשות המלוה כמשכון על ההלואה: המשעבד שדה לחבירו והלך ומכרה שמא אין בעל חוב בא וטורף רשב"ג, ירוש' פסח' ב ב. — ובסהמ"א: שכיון שאינו יודע הדבר ששיעבד עצמו בו לא סמכה דעתו ולא שיעבד עצמו רמב"ם, מלוה ולוה, כה יג. — ואמר הפיט: דור אחר דור שעבדת, אחשה מלבקש דרור יוסף אבן אביתור את מי זנחת, שעה"ש, 14. ערב לך להעבירנו מן העולם, ואיך תשעבדנו לעוילים הוא, שם,שם, 15. — ואמר המשורר: מיֻדעי שאלני עלי מה ובמה שכלך עלה וגבר, השיבותים בשעבד הדברים אלי נפשי ולא נפשי לדבר עמנו' מחב' א' ברודי, לח. — ° ובתורת הלשון, שעבד משפט למשפט, unterordnen; subordonner; to subordinate.
— פֻע', שֻׁעְבָּד, בינ' מְשֻׁעְבָּד, — במשנה רק בהשאלה בצרוף נכסים משֻעבדים, בנגוד אל נכסים בני חורין, נכסים האחראים לחוב מן החובות: אין נפרעין מנכסים משועבדים במקום שיש נכסים בני חורין גיט' ה ב. המלוה את חברו בשטר גובה מנכסים משועבדים,על ידי עדים גובה מנכסים בני חורין ב"ב י ח. ואלו לא הוציא הקדוש ברוך הוא את אבותינו ממצרים הרי אנו ובנינו ובני בנינו משעבדים היינו לפרעה במצרים עבדים היינו, הגדה של פסח. עבדי מלוג וכו' האיש אין יכול למכור מפני שמשועבדין לאשה תוספת' יבמ' ט א. כל זמן שישראל משועבדים שכינה עמהם משתעבדת ספרי במד' פד. לשעבר הייתם עומדים ברשת עצמיכם, עכשיו הרי אתם משועבדים לצבור שם דבר' טז. שיהא הכל משועבד להלכה ירוש' חגי' ג ב. ואין כל מה שיש לאשה משועבד לאיש לאכילת פירות שם כתוב' ה ה. לאחד שלווה מחבירו ואמ' לו אם לא החזרתי לך מיכן עד י"ב חדש יהיו כל נכסי משועבדין לך ר' לעזר שם שם י א. מאן דאמר גובין פרנסה מן המשועבדין פרנסת בנות קודמות שם שם יג ג. יורש כמשועבד, כשם שאין מלוה בעדים גובה ממשועבדין כך אינה גובה מיורשין רב. שם ב"ק י א. וכן המורד על אשתו, בשלמא למ"ד מתשמיש לחיי אלא למ"ר ממלאכה מי משועבד לה כתוב' סג.. וכן במצרים היו משועבדי' ישראל פ' שנה מד"ר שמות טז. אף על פי שהיו גדולים מן שאר המשפחות וכו' לא היתה רוחן גסה עליהן אלא משועבדין לפני הארון שם במד' ה. לפי שהיה גלוי לפני הקב"ה שעתידין ישראל שיהיו משועבדים תחת אדום שם שם יא. כשהיו ישראל במצרים היו משועבדים בטיט ולבנים והיו מאוסין בעיני המצרים שם שה"ש, גן נעול. — ובסהמ"א: אשר הוצאתיך מארץ מצרים, כדאי היא ההוצאה שתהיו משועבדים לי רש"י, שמות כ ב. החמישי בידיעת ה' שאלו העצמים הגופניים השחקיים והעפריים משועבדים לאלו העצמים הרוחניים אשר מקצתם עושים מניעים ומקצתם מצוים רש"ט פלקירא, ראשית חכמה, 55. ושהיהודים יהיו משועבדים לשמור חוקי כל עיר ועיר ד"ה של האפיפ' פאוולו הרביעי, תרביץ ב, 345 . השיב להם שלהיותו אורח אינו משועבד לקיים מה שהסכימו הם שמש לדקה, מורפורגו א, סז:. — ובמשמ' פקיד הקהל: הן דיין, הן שמש, הן שארי משועבדים של הקהל פנקס פ זנא תי"ג, ספר טורטשינר, 195. הפחות בסכום לא יזמין על אלה (הסעודות) כי אם עשרים אנשים וד' משועבדים פנקס גלוגא תמ"ח, שם. כל מי ששייך למשועבדי הקהל או למשרתי הקהל פטורים מקרופקא מהלוואה פנקס פינטשב תק"א, שם, 196. — וכבטוי של נמוס במכתב: אדוני מורי הה"ר יצחק רופא הגופות סועד הנשמות קונה שני עולמות, הלל החסר אוהבך הקדמון ומשעבדך בלב חפץ ובנפש שוקקה מפיק לך את רוחו חמדה גנוזה, עדלמן, יח.. — ואמר הפיטן: חרות קרא לעם משועבדו, זעמו שפך על מפקירו ממעבדו רסע"ג, אופי, סעדיאנה שכטר, 46 . — ואמר המשורר: לשומה משועבדת לאישה בעוד הוא נאסר נ"א: נאחד בה עדי נמלט יהי ממחצבתו רש"ט פלקירא, ראשית חכמה, 2. — °ובתורת הלשון, משפט משֻעבד לזולתו, טפל לו, נוהג בספרות ובדבור.
— הִתפ', נתפ', * הִשְׁתַּעְבֵּד, נִשְׁתַּעְבֵּד, — כמו פֻע', נעשה לעבד וגם השתעבד בפלוני, השתמש בו כעבד: עבד שנשבה ופדאותו, אם לשם עבד ישתעבד, אם לשם בן חורין לא ישתעבד, רשב"ג אומר בין כך ובין כך ישתעבד גיט' ד ד. לא רצה להשתעבד לקוניו יבוא וישתעבד לבנ(ת)יו תוספת ב"ק ז ו. לא רציתם להשתעבד לשמים הרי אתם משועבדים לפני גוים מכי' יתרו מסכ' דבחדש א. אבותיך אף על פי שנגאלו חזרו ונשתעבדו אבל אתם משאתם נגאלין עוד אין אתם משתעבדין ירוש' שביעית ו א. אם לא החזרתי לך מיכן עד י"ב חדש יהיו כל נכסי משועבדין לך, הגיע י"ב חדש ולא החזיר נשתעבדו הנכסים מיכן ולבא ר' לעזר, ירוש' כתוב' י א. פלונית שפחתי עושה אני לה כתב שלא תשתעבד שם קדוש' א ג. וכוף את יצרי להשתעבד לך ברכ' ס: למצרים ירדתם, לפרעה השתעבדתם שבת פח:. נשאה כוש ק"ו בעצמה ומה הללו שנשתעבדו בהן כך אני שלא נשתעבדתי בהן לא כ"ש פסח' קיח:. מר"ה עד יוה"כ (בשנת היובל) לא היו עבדים נפטרין לבתיהן ולא משתעבדין לאדוניהם ר' ישמעאל בנו של ר' יוחנן בן ברוקא, ר"ה ח:. פלונית שפחתי אל ישתעבדו בה גיט' מ.. רומי שעשתה קלנדא וכל העיירות הסמוכות לה משתעבדות לה, אותן עיירות אסורות או מותרות רב מתנה, ע"ז ח.. מוטב לי להשתעבד בבית הזה לא בבית אחר מד"ר בראש' ס. אמרו ישראל לפני הקב"ה לא דיינו שנשתעבדנו לשבעים אומות אלא אף לזו שנבעלת כנשים שם שם סג. מה יעקב אביכם עד שלא נשא אשה נשתעבד, משנשא אשה נשתעבד, אף אתם משלא נולד גואל נשתעבדתם, משנולד גואל אתם משתעבדים שם שם ע. העם הזה מה עשו שנשתעבדו מכל הדורות שעברו שם שמות ה. אמר לפניו רבון העולמים, ת' שנה אמרת לנו להשתעבד ועדיין לא שלמו שם שם טו. במה אתה מבקש שישתעבדו בניך בגיהנם או במלכיות שם שם נא. אנו נשתעבדנו ואת בן חורין שם במד' יט. כותי אחד או ברברי א' בא ומשעבד בכם כגון ששעבד' בכם כל אומתם וכאילו נשתעבדתם בשבעים אומות ובחודש הזה אתם נגאלין שם שה"ש, סדנא תנינא, קול דוד'. ואל ימסרו וישתעבדו תחת יד מלך חנף ר"ש בן לקיש. שם אסתר, ויהי בימי. וחלקן לבריות וכו' דוד רואה אותם ארבעתם היאך הם באות בכח ומשתעבדות בישראל פסיק' רב' לג, אנכי אנכי, קנב:. — ובסהמ"א: משעה שנשתעבדו רומיים בישראל והוא אחר כ"ו שנה ממלכותם כי כ"ו שנה עמדו באמונתן עם ישראל הרכבי, זכרון לראשונים מה. אם בעל אשה הוא ויצאה אשתו עמו, וכי תעלה על דעתך שכיוון שנקנה זה נשתעבדה אשתו, אבל לא בא ללמד אלא שהאדון חייב במזונותיה רמב"ם, עבדים ג א. יש מן הגאונים שהורה אפילו מכר לו בעשרת אלפים או הלוהו מאה אלף נשתעבד הערב בכל הוא, מלוה ולוה כה יג. בארך אפים ירבו העוזרים ובהתאפקות ישתעבדו הלבבות ר"י חריזי, מוסרי הפילוסופים א י. אבל הב"ה אינו כן אלא היו ישראל במצרים והיו המצריים משתעבדים בהם בטיט ובלבנים וכו' ר"י אלנקאוה, מנוה"מ 7, 557. ראובן שהיה חייב לשמעון סך מה ולוי אחי ראובן נשתעבד עמו נגד שמעון בעד החוב ההוא וכו' שו"ת רמ"א עב. לבל ירשה ליהודים אשר במדינה לגבות שטרי הלוותיהם אא"כ ישתעבדו בשטר ונתון ערבות שלא להוציא כסף או זהב חוץ למדינה דברי הימים של האפיפיור פאוולו הרביעי, תרביץ ב, 478.
1 [בדפוסים: אנו משתעבדין נכרין בה, בתמיה.]