*, *תרביץ1, ש"ז, — א) מקום גנה ליד הבית, חצר לגנה: המשכיר בית לחבירו בבירה גדולה משתמש בזיזיה ובכתליה עד ד' אמות ובעובי הכותל במקום שנהגו, אבל בתרבץ אפדני2 לא (ב"ב ו:). מאי קנתיר, תרבץ אפדני (שם צח:). — *ובהשאלה, במשמ' בית מדרש לחכמים: והגלה גלות יכניה לבבל עם החרש והמסגר וכל גבורי החיל וירדו לבבל ועשו תרבץ3 לתורה (תנחו' תזריע ט). — ובסהמ"א: מכר לו מקום טרקלין עושה עשר על עשר, תרבץ של חצר שתים עשרה על שתים עשרה (רמב"ם, מכירה כא ה). והגיע לאחד מהן בחלקו תרבץ החצר ולשני האכסדרה (הוא, שכנים ז י). משתמש בזיזיה ובכותליה עד ד"א ובתרבץ של חצר וברחבה שאחורי הבתים (הוא, שכירות ו א). — °ובמשמ' הרבצת תורה4: ודעתנו בפלאון חכמותיו וחדרי תבונותיו וקושייו ופירוקיו ותרביציו וכחו בתורה יותר מדעת זולתו (זכרון לגאונים קדמונים, דוד כהנא, הקדם ג, חוב' א-ב, עמ' 3). — ואמר הפיטן: מדרשי סיני בתרביץ משפתיך יכונו יחדיו על שפתיך (אזהרות לר' אליהו הזקן, קובץ מע"י גאונים ב, 57). — ב) *תַּרְבֵּץ הַוֵּשֶׁט, *תֻּרְבַּץ הַוֵּשֶׁט, — חצר הושט, בית הבליעה, החלק הרחב שבקצהו העליון של הוֵשט: כל שחותכו ומרחיב זה הוא תורבץ5 הוושט, חותכין ועומד במקומו זהו ושט עצמה (חול' מג:). תורבץ הוושט שניטל כולו מלחי כשר (שם מד.). — ובסהמ"א: שחט למעלה ממקום זה והוא הנקרא תרבץ הושט וכו' (רמב"ם, שחיטה א ו). אחד עשר איברים הן, שאם ניקב אחד מהן לחללו במשהו טרפה, ואלו הן תרבץ הושט וקרטם של מוח הראש וכו' (שם ו א). ולמען כי השחיטה תהיה אז בושט בבית הבליעה הוא הנקרא תרבץ הושט הוא המקום שמקבץ בעת בלוע המאכל (ר"א הקראי, גן עדן, שחיטה ט, פח.).
1 [ובארמ' תרביצא, כגון: דהאי שקיל איספלידא והאי שקיל תרביצא (ב"ב ז.). והמלה שאולה מן האשור' תַרְבַצֻ, חצר, כנראה בעקר מקום מרבץ לבהמה. בברכ' נז. נאמר אף בעבר': הרואה תרנגול בחלום יצפה לבן זכר וכו' תרנגולה יצפה לתרביצא (נ"א תרביצה) נאה וגילה (בכ"י מינכן אין המאמר), בדרוש תר' נ' וגולה, אלא שאין הגרסה לתרביצה מסתברת, ואולי ט"ס לפנינו, והעקר באיזה אפן לשון תודה רנה וגילה, וצ"ע.]
2 [פרש רש"י: דרך בוני בירה חשובה להניח לה כנגד פתח הטרקלין החשוב שבה כעין גינה קטנה לאויר ועולין בה דשאים ויפה המראה לעינים. במלונו הקטן מתרגם המחבר את המלה במשמ' זו: אקאדעמיע.]
3 [בתנחו' בובר תזריע יג: תרביץ].
4 [ע' ב. רָבַץ, הִפע'.]
5 [בערוך: תרבץ, וכן בהלכות פסוק' עמ' 141: תרבץ הוושט זה הוא מבלעתא. וכן הרד"ק במכלול (ליק, עמ' קסו:): תַּפְעֵל, וכתונת תַּשְׁבֵּץ, ובדברי רז"ל תַּרְבֵּץ הושט, ע"כ.]ֵ