רקע
אהרן אמיר
לִהְיוֹת אָדָם
xמוגש ברשות פרסום [?]
tשירה
פרטי מהדורת מקור: ירושלים, תל אביב: מוסד ביאליק, זמורה ביתן; 1991

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת אַחֵר, לֹא־אֲנִי?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת אַתָּה, הוּא?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת בְּעוֹרְךָ, בְּעוֹרֵךְ

בְּעוֹרוֹ, בְּעוֹרָהּ,

בְּעוֹרְכֶם (–ן), בְּעוֹרָם (–ן)?


אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת, לְמָשָׁל, בֶּן אָבוֹת אֲחֵרִים,

אַב בָּנִים אֲחֵרִים,

בַּעַל אִשָּׁה אַחֶרֶת?


אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת בַּת, אִשָּׁה, אֵם?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת אֲהוּבָה, מְאַהֶבֶת?

לְהִתְיַחֵם? לַהֲרוֹת? לְפַרְפֵּר בְּצִירִים?


אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת בֶּן אֶרֶץ אַחֶרֶת,

לִגְדֹּל תַּחַת שָׁמַיִם אֲחֵרִים, בְּאַקְלִים אַחֵר,

לִהְיוֹת בֶּן עַם אַחֵר,

לְדַבֵּר, לַחְשֹׁב, לַחֲלֹם, לִכְתֹּב בְּשָׂפָה אַחֶרֶת?


אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת אִישׁ כּוּשִׁי בְּג’וֹרְגְ’יָה,

זָקֵן בְּיוֹקוֹהָמָה,

יֶלֶד מִשֵּׁבֶט קִיקוּיוּ,

אִכָּר בְּהוּנְגַרְיָה,

פָּלִיט בְּדִיר־אֶל־בָּלַח,

שַׁלִּיט בְּקוֹסְטָה־רִיקָה,

צַיַּד־דֻּבִּים בְּסִיבִּירְיָה,

אֵם בְּהַאנוֹי,

טַיַּס־חָלָל,

לוֹטֵשׁ־יַהֲלוֹמִים,

שׁוֹלֵה־אַלְמֻגִּים?


אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת זוֹנָה בְּבוֹגוֹטָה,

רוֹעֶה בְּסִינְקְיַאן,

פִּיקָדוֹר בְּסָרָגוֹסָה,

מַרְצֶה בְּגָ’קַרְטָה,

לַבּוֹרַנְטִית בְּנוֹבוֹסִיבִּירְסְק,

שַׁיָּט עַל נְהַר־פָּרָנָה,

דַּיָּג בְּטָהִיטִי,

בַּלָּנִית בְּהֶלְסִינְקִי,

שׁוֹטֵר־תְּנוּעָה בִּבְרִיסְבֵּיְן,

סַוָּר בְּבַנְקוֹק,

עוֹרֵךְ־דִּין בְּנֶבְּרַסְקָה,

דֻּגְמָנִית בְּצֶ’לְסִי,

מוֹרֵד בְּכֻרְדִּיסְתַּן,

יַרְקָן בְּבֶנְגָּזִי,

רוֹכֶלֶת בְּלָגוֹס,

מַדְרִיךְ־צוֹפִים בְּוִינִיפֶּג,

פֻּנְדָּקִית בְּקַרְקַסּוֹן?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת מַאֲמִין,

בֶּן אַחַת הַדָּתוֹת,

יְהוּדִי אוֹ בּוּדִיסְט, מֻסְלְמִי אוֹ נוֹצְרִי?

אֵיךְ זֶה לִגְדֹּל קוֹמוּנִיסְט?


אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת בֶּן זְמַן אַחֵר,

לִהְיוֹת בִּזְמַן אַחֵר –

רוֹאֵה־פְּנֵי־פַּרְעֹה,

טַפְסָר אֵצֶל הַמֶּלֶךְ דַּרְיָוֶשׁ,

גַּלָּב רוֹמָאִי בִּימֵי מַרְקוּס אַוּרֶלְיוּס,

עוֹשֵׂה־פְּסֵיפָסִים בְּבִיזַנְץ שֶׁל תֵּיאוֹדוֹרָה,

אַפְסְנַאי בִּקְרַב־לֶקְסִינְגְטוֹן,

סַתָּת בִּימֵי אַחְאָב,

רוֹאֶה־בַּכָּבֵד בְּשׁוּמֵר הַקַּדְמוֹנָה,

כֹּהֵן־שֶׁמֶשׁ אַצְטֵקִי,

פָּרָשׁ בְּחֵילוֹת גֶ’נְגִּיס־חַ’אן,

שׁוֹפֵט בְּקֶרֶת־חֲדַשְׁתְּ, תַּחַת עַזְרֻבַּעַל,

טְרוּבָּדוּר פְּרוֹבַנְסָלִי,

פּוֹשֵׁט־עוֹרוֹת פָּלֵיאוֹלִיתִי?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת בַּמֵּאָה הָעֶשְׂרִים־וְשֶׁבַע?


אֵיךְ זֶה הָיָה לִהְיוֹת יֵשׁוּעַ,

אַחְנָתוֹן, סוֹלוֹן, קוֹן־פוּ־צֶה,

מֻחֲמָד, יְשַׁעְיָהוּ, אוֹגוּסְטוּס, בּוּדָא?

אֵיךְ זֶה הָיָה לִהְיוֹת דָּוִד,

בְּנַגְּנוֹ בַּכִּנּוֹר לִפְנֵי שָׁאוּל,

אוֹ בְּשָׁכְבוֹ אֶת בַּת־שֶׁבַע?


אֵיךְ זֶה הָיָה לְהִתְהַלֵּךְ עַל הָאֲדָמָה הַזֹּאת,

בִּימֵי נָחוֹר, יְהוֹשָׁפָט, אָמוֹן אוֹ פֶּקַח?

בִּימֵי אַרְתַּחְשַׁשְׂתָּא אוֹ אָלֶקְסַנְדֶּר,

בִּימֵי בֵּית־סַסָּן אוֹ בֵּית אֻמַּיָּה,

בִּימֵי רֶנֶה דֶּה־שָׁטִיּוֹן אוֹ הַשֻּׁלְטָן1 בַּיְבַּרְס,

בִּימֵי דַאהֶר אֶל־עַאמֶר אוֹ אָלֶנְבִּי?


אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת נִבְעָר וְרָעֵב?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת חָכָם וְשָׂבֵעַ?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת נָדוֹן־לְמִיתָה?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת נוֹכֵל, קָדוֹשׁ, עָרִיץ, חוֹלֵה־נוֹפְלִים?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת מַה־שֶׁקּוֹרְאִים אָדָם פָּשׁוּט?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת הָאִישׁ הַמְדַבֵּר אִתִּי?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת הָאִשָּׁה אֲשֶׁר בְּמִטָּתִי?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת הָאָדוֹן הַהוּא מִמּוּל?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת אַחֵר, לֹא אֲנִי?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת אֲנִי?

אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת

אָדָם?


  1. ש' ימנית במקור – הערת פב"י.  ↩

המלצות קוראים
תגיות