רקע
אהרן אמיר
איים בזרם
xמוגש ברשות פרסום [?]
tשירה
פרטי מהדורת מקור: כרמל; תשס"א 2001

מַה חֵיפָה יֵשׁ בָּהּ עִיר תַּחְתִית וְעִיר עִלִּית,

זוֹ יַרְכָתָהּ עַל הַיָּם וְזוֹ עַל הָהָר,

כָּךְ אַף בֵּירוּת הַצְּפוֹנִית מִמֶּנָּה. רְצוֹנְכֶם: יֵשׁ בֵּירוֹת

שֶׁל יָם, וְיֵשׁ בֵּירוּת שֶׁל הַר. אֶל שְׁתֵּיהֶן

הִגִּיעַ צַהַ"ל בְּתוֹךְ שִׁשָּׁה יָמִים, אֶלָּא שֶׁבִּמְבוֹאוֹת

הַיַּמִּית נֶעְצַר וְהֵחֵל לָצוּר עַל דּוּכְסוּת עֲרָפַאת

לְאַחַר שֶׁחֵיל-דַּמֶּשֶׂק שָׂשׂ-נֶחְפַּז לְהִתְקַפֵּל מִזְרָחָה

(בְּזַחְלָ"מִים עֲמוּסִים מַקְלְטֵי-טֶלֶבִיזְיָה וּשְׁאָר חֶמְדוֹת בִּיזָה) –

לְהַנִּיחַ לַיִּשְׂרְאֵלִים לַעֲשׂוֹת כָּלָה בִּבְזוּיֵי נַפְשׁוֹ-הוּא.

סְבָרָה הָיְתָה, עַל כָּל פָּנִים, שֶׁבְּתוֹךְ שָׁבוּעוֹת

אוֹ חֳדָשִׁים לֹא יִשָּׁאֵר עוֹד שָׂרִיד וּפָלִיט

לְאָשָׁ"ף עַל אַדְמַת לְבָנוֹן: אַחֲרֵי שֶׁתָּסוּר אֵימָתוֹ

מִן הַדָּרוֹם תּוּכַל גַּם הַבִּירָה לִנְשֹׁם לִרְוָחָה,

לָקוּם מֵאֶפְרָהּ וּלְחַדֵּשׁ יָמִים כְּקֶדֶם. עוֹרְכֵי-עִתּוֹנִים,

לְמָשָׁל, כְּמוֹהֶם כְּכַתָּבֵי-חוּץ, לֹא יֻצְרְכוּ עוֹד לַחְשֹׁשׁ

פֶּן יִפְקְדֵם גּוֹרָלוֹ שֶׁל סָלִים אֶ-לַּוּזִי (שֶׁפֹּרְקוּ אֲבָרָיו

בַּשִּׁטָּה הַבְּדוּקָה: שְׁנֵי מֶרְצֶדֶסִים מוֹשְׁכִים, זֶה לְכָאן

וְזֶה לְכָאן) אִם לֹא יִרְקְדוּ לְמַנְגִּינַת הֶחָלִיל הָאֲשָׁ"פִי

(אוֹ הַסּוּרִי). גַּם לֹא יִשָּׁנוּ עוֹד נָהֳלֵי-זְוָעָה כִּשְׁאִיבַת

דָּמָם שֶׁל אֶזְרָחִים מִגּוּפֵיהֶם עַד צֵאת נִשְׁמָתָם

בְּאוֹתָן מְעָרוֹת-סְתָרִים שֶׁנִּגְלוּ בְּפַאֲתֵי צִידוֹן.

(שָׁבוּעַ לְאַחַר מַעֲשֶׂה שָׁמַעְתִּי עַל כָּךְ מֵעֵד-רְאִיָּה,

צַנְחַן-מִלּוּאִים, שֶׁעַתָּה-זֶה הִשְׁתַּחְרֵר וְשָׁב לִנְהֹג מוֹנִית

בְּחוּצוֹת תֵּל-אָבִיב. בְּדַבְּרוֹ הָיָה קוֹלוֹ חָנוּק-רוֹעֵד,

כְּמוֹ שָׁב וְרָאָה לְנֶגֶד עֵינָיו אֶת הַגּוּפוֹת

הַשְּׁמוּטוֹת שָׁם בְּאֶפֶס-דָּמִים, בְּאֶפֶס-חַיִּים.)


עַל הַחֶרֶב כְּצִירוֹ-שֶׁל-עוֹלָם כָּתַב דֶּה-גּוֹל בִּצְעִירוּתוֹ.

בְּקַיִץ שְׁמוֹנִים-וּשְׁתַּיִם דִּמּוּ הַלְּבָנוֹנִים לִרְאוֹת, בְּלַהַט חַרְבָּהּ

הַמִּתְהַפֶּכֶת שֶׁל יִשְׂרָאֵל, בְּהִתְמַמֵּשׁ הַמֵּימְרָה לְעֵינֵיהֶם.

בְּתֹקֶף מַה שֶּׁהִשְׁתַּנָּה, וּבְצִפִּיָּה לַתְּמוּרוֹת שֶׁעוֹד תָּבֹאנָה,

נִתַּן מִשְׁנֵה-טַעַם בַּדִּבּוּרִים שֶׁל בָּשִׁיר גֻ’מַיֶּל הַצָּעִיר

וְתוֹמְכָיו עַל “הָרֶפּוּבְּלִיקָה הַשְּׁנִיָּה” שֶׁל לְבָנוֹן, וְעַל

קֵץ לַמֶּנְטָלִיּוּת שֶׁל בְּנֵי-חָסוּת בְּצֵל הֶגְמוֹנְיָה מֻסְלְמִית.

אַנְטוּאַן יְדִידִי, שֶׁרֹאשׁוֹ אֲבַטִּיחַ עַל גֶּזַע אָטָד,

נַתְחָן וְנַסְחָן עַז-בִּטּוּי, שָׁלַף בְּגָאוֹן הַקְלָטוֹת שֶׁל

“תֵּזוֹת”, שֶׁגִּבֵּשׁ אַרְבַּע שָׁנִים קֹדֶם, עַל “הַתְּקוּפָה הַיִּשְׂרְאֵלִית”

בְּתוֹלְדוֹת הָאֵזוֹר. קַל-וָחֹמֶר אַבּוּ-אַרְז, מְפַקְּדָם שֶׁל

“שׁוֹמְרֵי הָאֲרָזִים”, יְלִיד עֵין-אִבְּל שֶׁבִּגְבוּלֵנוּ, שֶׁעוֹד בָּאָבִיב

הִקְדִּים וְהֵכִין שׁוּרַת מִסְמָכִים וְחוֹזִים שֶׁעֲלֵיהֶם תְּבַסֵּס

לְבָנוֹן, חָפְשִׁיָּה מֵעֹל דַּמֶּשֶׂק וְאָשָׁ"ף כְּאֶחָד, אֶת יְחָסֶיהָ

עִם יִשְׂרָאֵל( לְרַבּוֹת חוֹזֶה לְאִי-הַתְקָפָה וְלַהֲגַנָּה הֲדָדִית).

וְעַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה גַ’וָּאד בּוּלוּס הַיָּשִׁישׁ,

מְדִינַאי שֶׁנַּעֲשָׂה הִיסְטוֹרְיוֹן, וּבִסְפָרָיו פִּתַּח הַשְׁקָפָה מְפֻכַּחַת

וּרְחָבָה עַל קוֹרוֹת הַמִּזְרָח מֵרֵאשִׁית הַיָּמִים וְעַד הֵנָּה,

לְפִיהָ הַכִּבּוּשׁ הָעַרְבִי-הַמֻּסְלְמִי הוּא קֶטַע אֶחָד

בְּרֶצֶף-חִלּוּפִים דִּינָמִי – לֹא גּוֹלֵל שֶׁנִּסְתַּם. אָכֵן

שָׁעוֹת אֲרֻכּוֹת עָשִׂיתִי בִּמְחִצָּתוֹ, מַקְשִׁיב לְשֶׁטֶף דִּבּוּרוֹ הַצָּלוּל,

בְּבֵיתוֹ שֶׁבְּאַנְטִלְיַאס, בְּצֵל פֶּסֶל-הָעֲנָק שֶׁל “יֵשׁוּעַ הַמֶּלֶךְ”

וּמוּל הַשֶּׁמֶשׁ הַצּוּלֶלֶת יַמָּה – וּבָרֶקַע מַטְּחֵי הַפְּגָזִים

שֶׁל סָטִי"לִים יִשְׂרְאֵלִיִּים הַדָּשִׁים אֶת הָעִיר הַתַּחְתִית, הַשְּׁבוּיָה.

אַף כְּשֶׁנִּלְקַחְתִּי אַחַר-כָּבוֹד לִישִׁיבָה שְׁבוּעִית שֶׁל

אִישֵׁי “הַחֲזִית הַלְּאֻמִּית”, הֵם “שִׁבְעַת חַכְמֵי לְבָנוֹן”,

וְהוּא בְּתוֹכָם, הִצְהִיל פָּנִים לִקְרָאתִי, לְהַבְלִיט יְדִידוּת;

הֵן לֹא לְמַעֲנִי עָשָׂה כֵּן אֶלָּא “לְמַעַן הָעִקָּרוֹן”…

כַּאֲשֶׁר נִפְטַר, אַחֲרֵי הַמַּפֹּלֶת, הָיָה לִבּוֹ שָׁבוּר.

בְּלִי סָפֵק. אַךְ אוּלַי הִשְׂכִּיל לִזְכֹּר, בְּבוֹא עִתּוֹ,

כִּי חַיָּיו אַף הֵם רַק קֶטַע בָּרֶצֶף הַדִּינָמִי –

וְ“יֵשׁוּעַ הַמֶּלֶךְ” אוּלַי בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים צָפָה בּוֹ.

המלצות קוראים
תגיות