רקע
ראובן קריץ
ראי, ראי שעל הקיר...
xמוגש ברשות פרסום [?]
aמאמרים ומסות
פרטי מהדורת מקור: ספרי פורה; תשס"ד 2004

– מי החשוב בכל העיר? תשובה למִשאל ‘העיר’ – מהו הטקסט החשוב ביותר בספרות העברית במאה זאת?


יש הערה בסוף

כשרמזתי לשׂרי ש’המניפסט הקומוניסטי' הרבה יותר צודק ויפה מ’כה אמר זאראתוּסטרא‘, התחילה להעדיף עלי את מיכה – וזה מה שיוצא, כשׁשׂמים על הטקסט שלא על הגל. אבל שׂרי הייתה רצינית עד אימה, ו’העיר’ בטח לא לגמרי רציני(ת?) במשאל הזה. סוקרָטס חשב (בעקבות אפלָטון), שֶמַה שטוב גם יפה וצודק (ולהפך), ולכן לא היה צורך לשאול: כשאתה אומר ‘חשוב’ – לְמה אתה מתכוון? אבל מי יודע, מה חושב(ת) ‘העיר’, אם בכלל. חבל, שהטקסטים שהיו חשובים לי (קודם ‘הָקֶלְבֶּרִי פִין’ ו’פּצפונת ואנטון' ואח"כ ‘המָניפסט הקומוניסטי’ ו’כה אמר זאראתוסטרא') לא היו הכי חשובים לגדי, שקודם התפעל מ’מסע שלושת הדובונים ושודדי הים' ותמיד ציטט משם: “וְלֹא יָכְלוּ, אֲהָהּ, לִישׁוֹן!” ואח“כ – מ’תמונת דוריאן גְרֵי', משם נהג לצטט את לורד הנרי: אנשים חביבים עלי מעקרונות, ואנשים בלי עקרונות חביבים עלי מכול! אגב, אח”כ גם ‘כוכבים בחוץ’ היה הכי חשוב, וחיפשתי אותם בחוץ (בעיקר בבית הקברות המוסלמי שהיה איפה שהיום גן העצמאות), ועד היום נשארו לי משם שתי אנחות: “אִם לֹא הָיְתָה זוֹ אַהֲבָה / הָיָה זֶה עֶרֶב סְתָיו יָפֶה!” ו“יֶשְׁנָן יָפוֹת יוֹתֵר מִמֶּנָּה / אַךְ אֵין יָפָה כָּמוֹהָ!”


הערה

מערכת ‘העיר’ לא פרסמה את התשובה, מה שאולי מעיד על התשובה או על המערכת.

המלצות קוראים
תגיות