רקע
יורם ברונובסקי
נחמדים בעליל

יאיר לפיד הוא בחור נחמד בעליל ומראיין ידידותי להפליא. לכאורה אין צורך לומר יותר מזה כדי לרמז רמז עבה שאין טעם לצפות בראיונותיו של לפיד בסדרה שהחלה השבוע בערוץ 2 בקול תִקשור גדול, “יאיר לפיד חי בעשר”.

צפיתי בשלושה ראיונות ראשונים מתוך הסדרה. ברור כבר שכל מי שירואיין בסדרה ידמה ליאיר לפיד: יהיה נחמד בעליל ויהיה מרואיין ידידותי להפליא.

כאן יש מקום לתמיהה, שהרי לכאורה אישיותו של לפיד רופסת די הצורך שלא יכפה אותה על מרואייניו. לנוכח המרואיינים הראשונים של השבוע גדול הפלא שבעתיים, שהרי בשלושה הראיונות שצפיתי בהם היו בני־השיח רחוקים מאוד לכאורה זה מזה, כמו ביקש לפיד, או מפיקו, להפגין מיד את כל הקשת הצרה של כשרונות המראיין שלו.

אביגדור ליברמן, ליז הארדי, הזמרת ריטה – למראית־עין אין לשלושת אלה שום מכנה משותף, אף שהשניים הראשונים שייכים כללית לפנתיאון הישראלי החדש (“האליטות החדשות”?), והדיבור העברי, המתוקן למדי בפי כל השלושה, הוא עדיין דיבור זר בשביל שלושתם.

בפי שלושתם העברית, ה“משתפרת תוך כדי השידור”, כדברי לפיד שהתחנף כך, גם כך, לליז הארדי, מצטיינת בטעויות־מוצא אופייניות: “בדימונה”, אומר ליברמן ומנקד בב' פתוחה, “כיבדו” אומרת הארדי ומנקדת בכ' רפה, כדרך הילדים. לזמרת ריטה נניח בעניין זה, שהיא התוודתה בו וידויים פתטיים.

לשניים הראשונים יש אמנם מכנה משותף פשוט: המדובר באנשים לא מעניינים כשלעצמם, המופיעים בשל עניין שהם קשורים בו.

העניין, במקרה הראשון, הוא בנפשנו, וממילא אתה מקשיב לשיחת שני הנחמדים, לפיד וליברמן – באימה קלה. ובמקרה השני, מכיוון שהעניין רחוק מאוד מנפשנו, כל עוד איננו שוחרי רכילות של דפי המגזינים העוסקים ב“חיי העשירים” – “רוויסטה מאה”, “פשגלונד” (האם הם קיימים עדיין?) – מעוררת ההקשבה שעמום אמיתי. זה מלוּוה בתמיהה על הסכמתה של הגברת העשירה המסכנה הזאת, שלצרותיה המשפחתיות אין קץ, “להיחשף” – אלא אם כן הציעו לה תשלום בעד הראיון, והוא שקסם לה.

המקרה השלישי שונה לכאורה, שהרי הזמרת ריטה היא אמנית, וממילא אדם מעניין כשלעצמו. אבל, אולי גם כן מתוך נטייה להידמות ללפיד, היא הציגה את עצמה כמין יחצנית של בעלה, הזמר רמי קליינשטיין (“גאון כזה”).

מראיין אמיתי היה עט על זה, ועל כמה נימים כמו מרירות בדברי הזמרת, ומנסה לסחוט ממנה קצת אישיות. אך לפיד החמוד עימעם את הנימים הללו והפך גם את ריטה לבחורה נחמדה בעליל ומרואיינת ידידותית מאוד. המוזר היה שפה ושם נדמה היה שריטה, שבדרך כלל היא מלודרמטית וכמעט טראגית, גם זימרה הפעם בקולו הקטן והידידותי של לפיד. בסיום השיחה עם ריטה נודע לנו שהשיחה למחרת היום תהיה עם אהוד ברק… טוב, נדמה שלו כבר שום דבר לא יכול להזיק.


הארץ, 29.8.97

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47810 יצירות מאת 2658 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20265 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!