רקע
מנחם מבש"ן
אֵלִיָּהוּ

אליהו הנביא נפרד במר נפשו מעיר וּמְתִים וילך המדברה ויבא עד הר האלהים חורב וילן שם בלילה ההוא במערה אשר בצלע ההר. והדומיה הקדושה המרחפת על פני המקום ההוא עוללה לנפשו ויתאוה לשום לו את ההר ואת מסבו מכון לשבתו עולמים. ויאמר בלבו: רב לי צאת ובוא בתוך העם לראות בהבליהם, להתגאל ברוח פיהם ולשבוע עמל וכעס כל היום; ומה אועיל כי אתהלֶך בקרב מחניהם או כי אחצוב בהם באמרי פי – הן לא אעלה אותם אלי, ומי יתן ולא ארד אני ברוב הימים עָדֵיהם… ועתה הנה משה איש האלהים ישב בהר הזה ארבעים יום וארבעים לילה – וַיְשֻקה רוחו מרוח אלהים ויאר אור חדש על ישראל ועל בני האדם. הבה, אעשה כן גם אני ורוחי יגדיל לעשות אף הוא – הן בנפשי אחוש כי שאר־רוח לי.

ויעש כן אליהו כאשר זמם. וישב בדד במערה; מן החרוב אשר לפתח המערה אכל ומן המעין היוצא בתחתית ההר שתה ועם רוחות המדבר שיחו, כי כל נפש חיה לא ראה, ויום יום יחכה לאלהים כי יֶאצל עליו מרוחו רוח חדשה וגִלה לו תעלומות חכמה. אך הנה עברו שבעת ימים ואין מחשבה ואין חזון ומאז דבקה לשונו לחִכּו כמו נבקה רוחו בקרבו. מה־זה היה לו? אי־זה דרך עבר הרוח מאתו? אנה הלך לבו אשר היה מקור מחשבות?…

עודנו מֵשִׂיח עם לבבו ומחפש ברוחו פשר דבר, וקול אלהים קורא אליו מקרבו, לאמר: – מה יעצת ללא חכמה, כי תבקש לך גדולות במנוחה, בבדידות, בהסתיר פנים מִדוֹר. כמשה חשבת לך שֶׁבת בהר הרחק מן המחנה, עלוֹת למרום, שְׁבוֹת שבי! הכמֹהו כאחד הנביאים? שמש אחת במרום תאיר לכל באי עולם, אך מה יפעל כוכב יחיד במרחבי רקיע? לא כן, הנביא, לא זה הדרך לאיש־הרוח להבּדל, להתבודד, להתעלם מיתר האדם, כי אשר יֵעלם – יֵאלם. אם שאר־רוח לך – אך בחברת בני האדם יתעורר, יתפתח, יוציא כל הטוב הטמון בצפוּניו. כי ינסה איש להביע את העולה על רוחו, פשׂה יִפשה הרעיון ורחב ונסב כמעין אשר כהוציאו מימיו החוצה כן יגדל וירחב, או כגחלת לוחשת, אשר אם יִפַּח איש עליה והיתה לאש מתלקחת. אך אם יתרפה להביע רוחו, או באין איש לפתוח שפתיו עמו – ישקע הרעיון תחתיו כאשר תשקע האש באפס רוח, או כמים הנִצְמָתים בתחתיות באין חופר ומוציאם לאור.

ועתה לֵך שוב ובוא באנשים אם טובים ואם רעים; פתח פיך דַּבּר הַטֵּף, הוכיח, והמה אם ישמעו ואם יחדלו – רוחך בקרבך יתחדש, ויוסיף תת כחו. התהלך בתוך הנביאים חבריך, המה יְשִׂיחוך, ילבישוך עוז, יעירו ויעוררו מחשבות בלבבך, כי ברזל בברזל יוּחַד וברזל בודד יעלה חלודה. בחברת חברים ישתוננו כליות ולב והבודד – נבול יבול הוא ורוחו עמו.



מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47810 יצירות מאת 2658 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20265 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!