רקע
גרשון שופמן
"סוגסטיה אפידמית"

ב“מולד”, חוברת 83, מתורגם מאמרו של הסופר האנגלי ג’ורג' אורוול, בו הוא מתפּלמס נמרצות עם טוֹלסטוֹי על שזה ביטל את שקספּיר ונימק את הנימבוס שלו במין “סוּגסטיה אפּידמית”. “מה העלה בידו?” – טוען בעל המאמר – “כעבור ארבעים שנה אחרי דברי ביטולו עדיין שקספּיר עומד בלי שתפּוֹל שערה מעל ראשו” וכו' וכו'. ברם, תוך כדי כך הוא מַבליע: “ככל סופר, גם שקספּיר יישכח במוּקדם או במאוּחר”. פּירוש הדבר, שהדורות הבאים ביחסם לשקספּיר יזדהוּ עם טוֹלסטוֹי. ובכן, הודאה במקצת (אגב: “ככל סופר?!” אילו היה באמת כך, כלום כדאי לנו ליטול קולמוס ביד?).

ואשר לעצם הסוּגיה – פנים לכאן ולכאן. סימן לא טוב הוא לשקספּיר, אם בר־סמכא ודק־טעם כטולסטוי נתרשם ממנו לשלילה, אבל, מאידך, מצוּיים בני־סמך ודקי־טעם אחרים, כגון היינה, שמדברים עליו בהתלהבוּת יתירה. טוֹלסטוֹי, ייתכן, לא עמד על המומנטים השיריים שביצירת שקספּיר וקלט רק את ה“פּרוֹזה” שבה.

אם כך ואם כך ו“הסוּגסטיה האפּידמית” כשלעצמה עוּבדה היא, ואם אינה ענין לשקספּיר, הרי יש ויש לתתה ענין לסופרים מסוּימים, בני זמננו.

מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!