רקע
דוד בן־גוריון
המוסד לפיתוח ולתיאום

כ“ח באייר תש”י – 15.5.1950


בישיבה המאה ושלושים ותשע של הכנסת הראשונה

ישיבת הוועד הפועל הציוני שנתכנסה בירושלים בחודש אפריל, היתה מוקדשת לבירור בעיות התנועה הציונית לאור קיום מדינת־ישראל, ועמדה על הצורך בשיתוף־פעולה אמיץ ותיאום מלא בשטחי־עליה, לרבות עליית־נוער, קליטה והתישבות, בין ההנהלה הציונית ובין ממשלת ישראל.


ממשלת ישראל קיבלה לתשומת־לבה משאלתו של הוועד הפועל הציוני, וּועדה משותפת של הממשלה וההנהלה ניסחה הצעת שיתוּף ותיאוּם שאושרה על־ידי הממשלה וכן גם על־ידי ההנהלה הציונית.


הנוסח המוסכם אומר:


"1. יוּקם מוסד לפיתוח ולתיאום של ממשלת ישראל וההנהלה הציונית.


2. המוסד יהיה מורכב מארבעה שׂרים וארבעה חברי ההנהלה, ואליהם יצורף בא־כוח הקרן הקיימת לישראל.


3. באי־כוח הממשלה יהיו: ראש־הממשלה, שׂר־האוצר, שׂר־העבודה ושׂר־העליה. באי־כוח ההנהלה יהיו: יו"ר ההנהלה בירושלים, גזבר ההנהלה, ראש מחלקת־העליה ונציג מחלקת־הקליטה.


4. המוסד יתאם התכנון והביצוע בשטחי העליה, הקליטה, השיכוּן לעולים, ההתישבות והפיתוח החקלאי. כן יתאם התקציבים לצרכים אלה, ויחליט על חלוקת תפקידי הביצוע בין הממשלה וההנהלה.


סידור זה נעשה עד הקונגרס הציוני הבא. שני הצדדים יוכלו אז להציע שינויים בקיום המוסד ובתכנית פעולתו".


עד כאן – לשון ההחלטה המוסכמת.


המוסד עומד להתכנס בקרוב ולגשת לפעולה. ברור שחברי הממשלה שבמוסד יהיו גם להבא תלויים באחריות קולקטיבית של הממשלה ויפעלו בגדר החלטות הממשלה מתוך זיקה לריבונות הכנסת.


גם חברי ההנהלה הציונית שבמוסד יפעלו בגדר החלטות ההנהלה ויהיו כפופים לקונגרס הציוני ולוועד־הפועל הציוני.


אולם הפגישות המוקדמות שנתקיימו בין נציגי הממשלה וההנהלה מוכיחות שאין כל מניעה לשיתוף־פעולה אמיץ ונאמן ולתיאום חברי, לאחר שבשאיפות ומגמות של מדינת־ישראל מצד אחד ושל התנועה הציונית מצד שני אין כל ניגוד וסתירה, אלא להיפך, יש מידה רבה של זהוּת ורצון משותף.


סידור זה כפי שנזכר הוא זמני, עד הקונגרס הציוני הבא. אם תוך כדי פעולה יתברר הצורך בשינויים – תהא גם הממשלה וגם ההנהלה חפשיות להחליט על השינויים הרצויים.



מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47810 יצירות מאת 2658 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20265 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!