רקע
דב סדן
אלישע

א.

ערבי-פסחים המתרוננים חרש מצניעים לכת בסמטאות אפילות ומפותלות שבילים, שלוה צוננה ומשובבת מתמשכה מטבור-הקריה ומתפצלת לצדי-דרכים עקומות, נשים טובות-עינים מתכנשות ליד בתים פקוחי-חלונות ומופקרים לאדמומית-שקיעה.

מעגלים מעגלים משוחחים ישישים נכבדי-עיר, פאות מתולתלות עוטרות בעניוות את הפרצופים השופעים עגמומית-גורל והאוזן הזעירה והמוסיקאלית של תינוקות חמודים לוגמת בצמא דברי-זקנים ונבוני-דעת.

הישישים מסיימים את שיחות-החולין הקולחות בחשאי, ומבין השפתים הרכות, האמהיות, של נשים צדקניות מסתננת רינה שאננה והתינוקות עוצמים את עיניהם המשולהבות ומאזינים בדממה לסיפורי-אגדה נלבבים על אותו צדיק נסתר, שהיה יושב בחצרות-העכו"ם ומשמש את הדוכס הקוסם והיה מושיע את ישראל מפורעניות הרבה.

ניצבים התינוקות בעוצר-נשימה ומקרקעית-דמיונם, המפיק מרגליות, מצטחקת עטרת-מלכים וחרב-פיפיות וקרן צהלנית של מעוז ונצח נמתחת בשתי וערב: מלכות בית דוד.

ממרחקים ניטלטל חסיד כתפני, שכותנתו פרומה וחושפת שוזף-חזה רחב ושעיר, ומקלו שבע-ארחות מבקש להיות לבשר אחד עם האבן הדוממה והמחוספסה, המוטלת בשערי-עיירה מתנמנמת ליד דרך-המלך הגדולה.

עומד החסיד באמצעית-הרחוב ומטיל שתי עינים סלחניות להעיד לנבובי לב בשפת-אלם חתומת-ניב על כנפי-יונה, שהיו מתנופפות ברשרוש-פתאום בלילות-טבת, כשאברך צנום נהם בשכיבה פרקדנית על גבי התנור שבקלויז נהימה חטופה ודקה, כאילו ניעורה פתאום ההויה החלולה והעלתה לשם תנחומי-חצאין צליל בודד ובהיר של תפילה לעני.

מרשרשות דומם כנפי-יונה והצליל הבהיר והמיותם מדובב שפתי-ישנים, והבחורים, שנרדמו מורכני-ראש על הספסלים הפרוקים, פוקחים בעצלתים אשמורות ופותחים בפזימה ארוכה, שתחילתה אגלי-נגינה לטפנים וסופה אשדות רננים המסתננים והולכים עד היותם מי-מעין צוננים לשפתי-התלאה: עבודת-הבורא.


ב.

נסתתרו מאחורי-תריסים אטומים נשים וטף, תוך גוש-האפלולית המגושמת, הרובצת ברחובות מוכי-סנורים, צוללה בדמי-סתר אלומת-אור תועת-לבב ובודדת שנתלשה עקירת-ארעי משלהבת-הקיסמים הצהובים הדולקים במשכנות סגורים ומסוגרים; על האבנים הדוממות והמחוספסות רוטטים עקבי-הרגלים הכבדות של החסיד הכתפני וסמוך להם מפרפר זיע קל של עקבות מהססים וזעירים, עקבי-תינוק, שקיבל באהבה את תורת-האלם ונצטרף באין רואים למעגלי-האורח הזר. שכן ידע הילד, כי לאותו אושפיז מצפה בערבי-פסחים על שולחן-אבא כוס-הזהב הגדולה והיקרה, כוס אליהו הנביא.

למחרת-היום, עם בוקר משכים ומרנין, ניעורים דמדומי-שחר ומצניעים לכת בסמטאות ורודות ומפותלות-שבילים, בשיפועי הדרכים הפתלתלים מדרדר הד אטום אשר לבכי-אם אבלה המצעקת במר-יאושה לבנה הקטן והאובד:

– אלישע, איכה?

וראשי-העדה מרכינים את ראשיהם המלבינים ומבכים את אבדת-הנער ומנחמים אם זועקת בצר לה, תלמידי-חכמים עומדים מבוישים, כי לא השכילו להקביל את פני האורח היקר כיאות לו; התינוקות המכרכרים בחוצות כובשים ראשיהם הקטנים ומתקנאים בידיד-נפשם הצעיר והרך על שהלך בדרך הטמירה והנעלמת ובאותה שעה ממש יוצק אלישע התינוק מי-מעין צוננים על ידי-רבו הכתפני והאילם ואילת-השחר מטילה קרן צהלנית של מעוז ונצח על שפתי-המערה המקודשת.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47906 יצירות מאת 2671 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20429 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!