רקע
שמאי גולן
סופרים ופוליטיקה

מתוך כתבה מאת מיכאל הנדלולץ

שבוע הספר העברי, הנערך זו הפעם ה־31, נפתח אתמול בטקס ב“קרדו” שברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים, במעמד נשיא המדינה, שר החינוך והתרבות, ראשי התאחדות המו“לים ואגודת הסופרים, מו”לים וסופרים. השבוע ייפתח מחר אחר־הצהריים בעשרה שווקים מרכזיים ברחבי הארץ.

נשיא המדינה חיים הרצוג עמד בדברי ברכתו על היותו של עם ישראל צרכן ספרים מהגדולים בעולם. הוא קרא למו"לים למלא את חובתם התרבותית בהוצאה לאור של יוצרים ראויים, גם אם אינם נמכרים מספיק.

סגן שר החינוך והתרבות יצחק נבון הרחיב את דבריו על חדירת הטלוויזיה לחיינו. הוא הגדיר את השתלטות המרקעים על חיינו כסכנה לקריאה, וגילה כי החליט לערוך רשימה מחייבת של ספרים שעל ילדי בית־הספר לקרוא. לדבריו, הוא פועל לכך שהטלוויזיה תייחד יותר תוכניות לנושאי הספרות והקריאה, וקרא לסופרים ולמו"לים להתכנס ולדון, יחד עם משרד החינוך, בלחימה בסכנה לקריאה הגלומה בטלוויזיה.

יו"ר אגודת הסופרים, שמאי גולן, סקר בדבריו את תרומתם של הסופרים לציונות, מן העליות הראשונות ועד ימינו. הוא קרא לעידוד הספרות והסופר באמצעות קרנות ותמיכה בעיתונים הספרותיים. הוא הצטרף לקריאתו של נבון להקמת ועדה משותפת, שאליה צריך לצרף, לדעתו, גם פסיכולוגים.

“איננו מנועים מלהתייחס לנעשה סביבנו מבחינה פוליטית”, אמר גולן. “הסופר עמד מאז ומתמיד בעין הסערה של חברתנו, כמוכיח בשער המאלץ את המימסד לשאול את עצמו: ‘האמנם מציאות זו הכרחית לקיומנו?’”

גולן סיים את דבריו בברכה להתאחדות המו"לים ובהדגשת העובדה שהטקס נערך ברובע היהודי, לא הרחק מהכותל, סמל אחדותו של עם ישראל. “אין היום דבר דרוש יותר לעם ישראל מאשר אחדות שמעבר לחילוקי הדיעות”.

את הנאומים חתמה יו“ר התאחדות המו”לים, רחלי אידלמן, בחרוזים על “שבוע הספר תשמ”ט, שנת שמיטה במכירות הספרים, / אבנים מתעופפות מכל עבר / והעיתונים על המו“לים כותבים ‘בום בום’ / ואנחנו המו”לים חשים רק הד עמום."

היא סקרה את ניסיונה במו“לות, עם הסופרים על דרישותיהם השונות, המשוררים והמתרגמים וסוחרי הספרים – בחרוזים ובלי להזכיר שמות, אף כי ברור היה שמדובר באנשים מסויימים – וסיימה: “כך ישבתי ועל ניסיוני העשיר במו”לות חשבתי, / עד שהתעייפתי ולבסוף החלטתי: / כל זה אינו אלא בושה. / יש ללכת מיד לחופשה. / יש להתרענן ויש להתבדר / ויש גם את כל המחשבות לסדר. / מה לי סופרים, מה לי מו”לים, / אלך אל הדוכנים ואקנה לי כמה ספרים."

ב“קרדו” ניצבו הכרזות שהוגשו לתחרות עיצוב הכרזה לשבוע הספר. אחרי ביצוע קטעי מוסיקה על ידי שלישיית אדלר במפוחיות־פה, חולקו הפרסים לזוכים.

(“הארץ”, 13.6.1989, בעקבות טקס פתיחת שבוע הספר ה־31)


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 48187 יצירות מאת 2687 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20637 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!