רקע
לוי אשכול
בית־יוצר לדאגה לכלל

בפתיחת המכללה לבטחון לאומי, ירושלים, 14 באוקטובר 1963


כבר שמעתם שאנו רוצים לציין כאן היום, בנוכחותכם, את פתיחת המכללה לבטחון לאוּמי. לא אגלה סוד אם אומר, כי ההחלטה על פתיחתה קדמו לה ירחי־לידה קשים ומרובים. נדמה לי כי זה שנה ומעלה מאז החליטה הממשלה, מתוך ראיית מצב הדברים והסתכלות בענינים, שמן הטוב, מן הראוי ומן המועיל שיהיה לנו מוסד כזה, דוגמת מכללות ומכונים דומים בהרבה מדינות אחרות.

אינני יודע אם טוב לציין בכל פעם שמדינתנו היא קטנה, כל אחד יודע אותה, כמו שהיא, קטנה או גדולה; יש אורחים שבאמרנו להם כי הארץ קטנה – הם אומרים שהיא גדולה, ואנו מתוך “צניעות” מסכימים לזאת, מתוך הכרה שהיא גדולה בעברה, וּודאי גם בהוֹוה שלה – בבעיותיה ובמאבקה המתמיד והמקיף על כלכלתה, על הבאת יהודים אליה, על גאולת עוד שטחי קרקע משוממותם, ונטיעת עוד עץ ועוד כפר, עוד קיבוץ, עוד מפעל וכמובן – במאבקה על בטחון ועל הגנה, על יכולת ואמצעים, על רוחם של המדינה ושל העם והתפתחותם.

אנו מקימים מכללה להכשרת אנשים שתוטל עליהם האחריות לפיקוד, להנהלת הצבא, להנהגת הבטחון, לדעת, בדונם בעניני בטחון, להביא בחשבון גם ענינים אחרים, שידעו לכרוך תורה וקמח, קיוּם ובטחון גם יחד. אמנם, טוב שיש אנשים המשקיפים על עניני הבטחון מנקודת־השקפה בטחונית בלבד, אבל נוסף עליהם צריכים להיות כאלה הרואים את הענין בהיקפו המלא, הכל־צדדי, ודואגים לכל עניני הרוח והכלכלה בחיבורם עם עניני הבטחון.

מה רוצים אנו לראות במכללה זו, ומה היא צריכה לתת? נראה לי שעליה להוציא מחזורי אנשים, מפקדים, שחלקם אולי יעלו בסולם הפיקוד, וחלקם יעבדו בשלוחות רבות אחרות הפועלות לעיצובם של הכלכלה ושל רוחם ותרבותם של המדינה ושל העם. בסיימם מכללה זו יוכלו לשבת יחד, לראות הכל מתוך אספקלריה משותפת, לשקול, להעריך, לדון ולשפוט על ענינים ולהחליט החלטות על ההווה ועל העתיד הקרוב והרחוק.

מקובלת עתה האמירה שהבטחון בימינו אינו ענין של הצבא בלבד. אבל מן האמירה ועד להוצאתה אל הפועל ברוח זו רחוקה הדרך. מכל מקום תחושה זו ניתנת לנו לחוש יותר מאחרים, מהיותנו מוקפים איבה. הבטחון אצלנו הוא ענינו של העם כולו על אנשיו, נשותיו וטפו. מכאן משנה החשיבות, המשקל והצורך שיש לגבינו לבית־יוצר כזה של דאגה לכלל, למשותף, למקיף. ואל נשכח כי אנו נמצאים עתה בעצם בנייתו של עמנו בן המיליונים, שלפי שעה רק חלק ממנו הוא כאן, ואנו רוצים שירבה ויגדל כאן, על כלכלתו ועל בטחונו.

מכל מקום אם במשך חמישים השנים הבאות יסיימו בכל מחזור 20–25 בוגרים – הם יצטרפו בסוף היובל הזה למספר גדול של אנשים שיפוצו בכל השלוחות, הן הצבאיות והן האזרחיות, והשפעתם תהיה ניכרת.

אסיים בגילוי סוד: הבירורים שקדמו לפתיחת המכללה נמשכו כמעט שנה, משום שהיו כאלה שהקלו בחשיבותה, מתוך שסברו כי קודמים לה דברים אחרים החסרים לנו; ולעומתם היו שהחשיבו מאד את ייסוד המכללה, עד שגברו האחרונים. לאחר שהוכרע הדבר ונפתחה המכללה, יש בדעתנו להקדיש לה את תשומת־הלב הראויה והאמצעים הדרושים כדי שתתמלאנה התקוות שתולים בה. וכמה מלים לאנשים שיהיו אחראים להנהלת המוסד הזה: אני נמנה עם אלה שעם כל מפעל חדש מציקים לו ספקות: מי יודע מה יצמח ממנו? ואילו את המוסד הזה נלוה לא רק בדאגה רבה אלא גם בסבלנות. אולם אין בכך כדי להפחית את התביעות שאנו מעלים לפני ההנהלה והתלמידים. אני אומר זאת להם בכוָנה בנוכחות הציבור, בנוכחות האורחים הנכבדים. אני מבטיח אורך־רוח ולימוד זכות על שגיאות וכשלונות של התקופה הראשונה, אבל רק בתקופה הראשונה; בתום זמן מסוים נעריך ונשפוט את המוסד לפי הצלחותיו. אני מקוה שההישגים יהיו ראויים לתקוות של אלה שהגו את רעיון המכללה ושל אלה העושים עכשיו להגשמתו.

אני מאחל לכם שתהא הברכה שרויה בבית ועל הבית ובמעשי ידיהם של העושים.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 47934 יצירות מאת 2673 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20499 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!