רקע
אלכסנדר זיסקינד רבינוביץ'
על "חרבות ירושלים"

בעזרת בית מסחר הספרים “הדרום” יצא לאור בפעם השניה הספר “חרבות ירושלים”, שיצא בפעם הראשונה בויניציאה בשנת תשפ"ז. הספר הוא דוקומנט היסטורי ממה שקרה ליהודים יושבי ירושלים תחת ממשלת הצורר אבן פרוך.

אכן לגזירות התרגלנו כבר, מימי המן עד גזרות אוקראינה של זמננו. אבל מה שלוקח ביחוד את לב הקורא בדוקומנט הזה, הוא האהבה הגדולה לציון ויראת הכבוד, שהיתה אצל אחינו התימנים, שלא רצו בשום אופן לעזוב את ירושלים בימי צרה ולהמלט על נפשם. קו נפשי זה באמת ראוי להיות חרות על לבות בני דורנו. הנה עכשו מחמת המשבר מהרו כמה מאחינו להמלט מהארץ. ומהם רבים כאלה שלא סבלו פה כל מחסור, אלא מפני שאחת היא להם, פה ושם.

על ידי ספרים כאלה יתחנכו הקוראים באהבת המולדת היחידה שלנו, באהבת ארץ-ישראל ועם ישראל ואז לא יהיה מקום גם למלחמה בעד העבודה העברית. כשם שלא יעלה על דעת איש מישראל לכתוב ספר תורה על ידי נכרים כן לא יעלה בלב יהודי להרחיק את אחיו המבקש עבודה ולבכר על פניו את הנכרי העובד בזול.

אפריון נמטי למר אליעזר ריבלין, שהוסיף הערות חשובות לספר ולבימ"ס “הדרום”. לפי ידיעתי נשארו מהספר הזה בעולם רק שני אכסמלרים – אחד בירושלים ואחד באמריקה.

“דבר” כ“ט טבת תרפ”א.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!