רקע
משה בן־מנחם
הבחינה הלאומית ביצירתו

 

א    🔗

הגבורה והנוי, שתי סגולות יסוד ביצירתו הגדולה, שורשם בגאון ישראל, באותה הערצה עמוקה לעמו העתיק, התוססת בלב המשורר בעוז בלתי פוסק מראשית הופעתו ועד היום.

במאבקו הקשה עם כוחות העולם הכבירים, הוא מבליט ומפגין את יתרון רוחו של גזעו הנבחר, שנתן לעמים את תורת האדם – חוקי אהבה וצדק, ואילו הם משיבים לו רעה תחת טובה, איבת עולם לעם עולם. ביצירת נעוריו המונומנטלית, “בהרים”, מציג המשורר הגאה את עצמו לפני ההרים בזו הלשון:

וַאֲנִי בַּעַל־תְּעוּדָה אָנֹכִי, הֲרֵי הִיא, הֲרֵי הִיא הַתְּעוּדָה:

קֶרַע מִגְּוִיל סֵפֶר תּוֹרָה חָרוּךְ וְצָרוּב מִצְּדָדִים

וְנֵטֶף שֶׁל דָּם עַל “לֹא תִרְצָח”.

עיף עד מות הוא בעל התעודה העתיקה הזאת. כל ימיו הוא נודד מארץ לארץ מבלי מצוא מנוחה לנפשו, ועתה מקוה הוא להרפא מן המכות שהוכה בערבות השלגים בצפון הקר, שם רשם בדמו, אדום על גבי לבן, את המשך עתיקי תולדותיו. הגלות, האם החורגת, קוראת באזניו בכל מקום: “אין מקום! אל תקח!” גש הלאה, מיוחס עני, עם התעודה הבלה שלך, שאין לה ערך בעולם מלא חמס זה! אבל האציל העתיק אינו נופל ברוחו ואינו אומר נואש לחייו רבי הסבל; על אף הרדיפות והדחיפות הוא תופס מקום בעולם, נהנה על פי דרכו מחייו ומזין את עיניו מיופיו של עולם־אלהים הנאה:

אַךְ שִׁמְעוּ נָא, שְׁחָקִים לִי נָכְרִים וְעֵדִים הֶהָרִים הַלָּלוּ,

נִשְׁבַּעְתִּי!

כִּי כָל אֲשֶׁר מָנְעָה חוֹרַגְתִּי וְגָזְלָה מִדָּמִי וּבְשָׂרִי

אֲמַלֵּא בְעֵינַי הַבְּהִירוֹת וְאֶרְכֹּשׁ בְּאָזְנַי הַסּוֹפְגוֹת – –

וְהֵידָד, בֶּן גָלוּת וָמֶלֶךְ!

הכרזה מופלאה זו, אשלית בן מלך בשבי, מקורה בחפץ הקיום הבלתי מעורער של ישראל בעמים, רצון חיים עז שהיה לאמונה שלמה “בגאולת מחר”, ב“טובה העתידה”, וב“ביאת המשיח” – תקוה שהיתה למציאות בימינו אלה. הקשר הקים לעולם עם העבר המפואר, החי בלב העם, לא נתן לנודד הנרדף לנתק את עצמו מן ההוה ולא נתן ליאוש להתגבר על נפשו, ומה שהחסירה המציאות המרה, השלימה המורשת העתיקה והכרת הערך העצמית. בעינים פקוחות לרווחה, עיני בינה עמוקה, מהלך האציל העתיק בדרך וקורא לעצמו: מה נאה עולם זה! לא אחת היה מתחייב בנפשו מקריאה זו שהשמיע באזני אדוני הארץ! האם החורגת דעתה לא היתה נוחה מאהבתו של הבן החורג; כל עוד נשם בגנבה את אוירה הצח של הגלות החרישה, אבל בנשמו לרווחה ובברכו על הטובה הזאת, ראתה בזה “חוצפה יהודית” והסגת גבולם של “בניה האמיתיים”… ברם בן המזרח הגא שנתעה לבין הגויים, לא וויתר על זכותו לחיים, שהרי בתעודה העתיקה שלו כתוב שאלהי ישראל אל עולם הוא, הוא ברא בראשית הימים את השמים ואת הארץ, ומאמרו הראשון היה “יהי אור!” טובה ורווחה לכל האדם!

ומכאן בטחונו וגאונו של המשורר העברי. לאור התעודה הנושנה הוא הולך ודורך בעוז על אדמת אלוהים. איתני העולם פתחו לו את שעריהם, והוא בא בסודם ובהודם, חדר לנבכי רזיהם וגילה את המסתורין שלהם בכוח ובתפארת אדם, ומעטים המשוררים שעשו ויכלו כמוהו.

מעיד המשורר על עצמו בשירת ההרים, כי שר ושייר, – כי רק קטעים זעירים הבין משירי ההרים של הלוציה הנאה, רק את הרמז יזכור, “והעיקר שכח”… אבל אותם, הקטעים הזעירים, פירורים משולחן גבוה הם, והם מעמידים אותנו על עוצמת ההרים כמו על עוצמת המשורר, שמוצאו הקדום מבמתי עולם, מהרי ישראל, שמהם חצב את להבות בטוי־שירתו־דברו כאש.

אכן, לא שירה לשם שירה שר המשורר העברי, אלא שליחות לאומית קדושה הוא ממלא בשלחו את דבריו הגאים על פני העולם, ובספרו “להרים” את אשר ראה “בהרים” הוא מבשר, תוך קריאת נצחון לוהטת, באזני העולם כולו:

נְשָׁמָה, נְשָׁמָה לֶהָרִים!

איש בשורה חדשה הוא המשורר העברי: לא החומר אלא הרוח הוא היופי הנצחי, והוא שמהווה את צורת הבריאה כולה; לא הגוף אלא הנשמה היא האמת המוחלטת של הטבע. הגשמי אינו אלא הלבוש החיצוני של הדברים, ואילו סוד אלוהים הוא פנימה, במעמקים. נשמה להרים! והמית נשמתם ממלאה את היקום כולו, הלא היא מנגינת אלוהים שמבראשית, אשר קולה האדיר עולה ובוקע מספר אלוהים, מן התנ"ך, שממנו הכריזו משוררי אלוהים הנצחיים, הנביאים ובניהם וכל חוזי מחזה שדי:

כָּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ!

ובעמוד המשורר בן גזע הנביאים מול ההרים הגבוהים שבארץ שווייץ הנפלאה, שמע את ההרמוניה הקוסמית היוצאת מנשמתו ומתמזגת עם נשמת העולם, שהיא שירת אלוהים חיים, קול מרעים ממעמקי־תחתיות והולם כקרנס ממעל:

“…נְשָׁמָה, נְשָׁמָה לֶהָרִים!” –


 

ב    🔗

בשירת “בהרים”, שהיא אוניברסלית בעיקרה, מזכיר המשורר את דבר “התעודה” רק דרך אגב, שכן נתפס בדרך הילוכו לקסמי ההרים, לכוח וליופי הקוסמי שלהם, והעיקר – כוחו ויופיו הוא, נשכח ממנו ונגנז לשעת שירה אחרת. הוא רק מראה ביעף את התעודה – “הרי היא, הרי היא התעודה!” ואילו את תכנה אינו מפרש. לא כן בשירתו “עם צלילי המנדולינה”, שנוצרה כארבע שנים אחרי “בהרים”, בה העיקר הוא “התעודה” – הבחינה הלאומית הטהורה; שניאור מופיע כאן כאיש מלחמה, ומלחמתו – “מלחמת ד'”. בפואימה גדולה זו נפגשים שני הרים גדולים – רומי וירושלים, והתודעות אציל ירושלים הקדושה אל בת רומי הרשעה היא גם הכרזת מלחמה עליה, כי מלחמה לאלהי ירושלים באלהי רומי מדור דור:

מַסֵּכַת הַתִּפְאֶרֶת נָפְלָה מֵעַל עִינַי,

עֲשַׁן־הַצְּבָעִים נָמוֹג וְעַרְפְּלֵי־הַבֹּשֶׂם

מִצְטַנְּנִים וְנוֹפְלִים כִּמְטַר־דְּמָעוֹת:

לְשׁוֹּנוֹּת אֵשׁ וּזְעָקוֹת עַל הֶהָרִים.


עם צלילי המנדולינה של בת רומי, למראה פניה הנאה – מתגלה מחזה החורבן בכל מוראיו לעיני המשורר העברי. בדמותה של הנערה המנגנת לפניו הוא רואה את הנשר, הזאב והארי, וכל סמליה של רומי הרעה, זו אשר אכלה את יעקב ואת נוהו השמה. זעקה גדולה ומרה פורצת מלב המשורר, משל כאילו זה היום נחרבה ירושלים לעיניו, והוא אינו אלא אחד הקנאים הצעירים, או אחד הכוהנים הגדולים שהלהבה אחזה בגופו ובנפשו. זכר שני החרבנות יחד עולים בנפשו ובשירו, שתי שלהבות־יה בוערות במעמקי נשמתו, – אש בבל ואש רומי, ונבוכדנצר וטיטוס היו לאחדים. בית המקדש בוער באש, אך “בין שביבי אש מתמלטים – שלוחה יד לבנה, יד הכהן הגדול, יד קדושה ואצילה, עם מפתח־זהב גדול כולו מקשה – מפתח בית המקדש”… והמפתח עולה השמימה, נמסר ליד אלוהים, בעל הבית האמיתי של ארץ־ישראל, וכך נשארת הבעלות על ציון וירושלים בידי אלוהי ישראל.

וארוך, ועז, ואכזרי מאד החשבון שעושה נין הקנאים הגבורים עם זרע טיטוס הרשע! כל גאותו היהודית, כל חמתו הקדומה, שופך המשורר בשירת גבורים עזת ניב ואדירת צליל, על ראשה של בת־אדום השודדה:

יְהוּדִי אָנִי… יְהוּדִי, נִין בִּרְיוֹנִים וְקַנָּאִים!

חַפְּשִׂי וּמָצָאת עוֹד בְּעַפְעַפַּי

דְּבַר־מָה מֵעֵינֵי שִׁמְעוֹן בֶּן גִּיּוֹרָא:

שׁוּרִי וּמָצָאת בִּי עוֹד שְׁבִיב־נָקָם, נְקַם יוֹחָנָן,

אֲשֶׁר נָתַץ קָדְקֹד מִבְחַר גִּבּוֹרַיִךְ,

הַמַעְפִּילִים אֶל מִגְדְּלֵי גוּשׁ־חָלָב –

וְשָׂרַף אֵילֵי־בַּרְזִלָּם בִּסְעָרָה…

לא פסה עוד גבורה ונקמה מישראל!

וכגודל האיבה למחריבת ארצו ורומסת כבודה, כן רבה אהבתו ורבים רחמיו לבת עמו:

נַגְּנִי אַתְּ… אַחְיוֹתַי שָׁכְחוּ נְגִינַת־שָׁמֶשׁ;

נְגִינוֹת עֵנָב בָּשֵׁל וּפִרְחֵי לוֹטוֹס רָוִים,

נְגִינוֹת דְּקָלִים גֵּאִים מְזַנְּקִים מִן הַחוֹלוֹת

כְּזַעֲקוֹת־חַיִּים לָאֲדָמָה;

נְגִינוֹת עַם מִשְׁתַּחְרֵר וּנְגינַת בִּרְיוֹן נוֹפֵל

עַל קֶשֶׁת שְׁבוּרָה, שְׁזוּרַת קְוֻצוֹת אֲהוּבָתוֹ…

צר לו למשורר על האי שופרא – היופי השמשי של השולמית, האובד בקור הצפון הנכרי; בוכה הוא על נגינתה המזרחית היוקדת של בת ישראל הנאה שנקרשה כפלגי אור בין קרחי הצפון על אדמת נכר הרוה מדם ישראל. מה מקנא הוא בנכריה הנטועה על אדמת מטעה, השרה את שיריה, המחוללת את מחולותיה והאוהבת את אהבתה היוקדת בארצה, שלא נעקרה משרשה ויפיה הקדום עודנו עומד בה במלא זהרה הראשון.

עם שירת שניאור שמענו שוב את שאגתו העזה של גור אריה יהודה הקדום; ואגב שירה גאה זו הוא מנחית מכת־טלף חזקה ב“אותו האיש”, מהרס־מחריב ראשון ברוח, שמקרבנו יצא למלוך ב“מלכות אלוהים” בין הגויים שונאינו, הביא להם את בשורת האהבה של אלהי ישראל, “אביו שבשמים”, ובכל מקום שדרכה בו רגלו הענוה, זרע שנאה ורצח בבני עמו, ועד היום עוד ידו נטויה על ישראל: “איש נערץ, קל וחדש, אשר צד בארשת חן על פיו החוור את לב כל העולם המתאכזר; ובצחוק הטוב, הקל, הנחבא אל רוך זקנו, כדומן רמס ארצה כל הכופר בממשלתו, ובחמלה רבה הרים תמרות עשן וזעקות שבר עד לשמי שמים; ובחסד עולם הניף חרב על החלש”.

אין כשניאור משורר ריב ומדון לשקרים המוסכמים של החברה הנוצרית, הזאבים באיצטלת נזירים קדושים; במלחמת תנופה נלחם הוא בחנופה, וקורע את המסכה מעל פני החנפנים מחללי האמת ההיסטורית של עמו הנבחר. בשירו זה ובשיר המאוחר יותר – “משא אלביון”, זה שפרץ מלבו כלבה רותחת, וקינה הוא על שבר עמו בשנות השואה וחורבן יהדות אירופה, חושף המשורר הלוחם ביד אדירים את פרצופו האמיתי של האימפריאליזם הנוצרני אשר בכיסו כתב השלום ובידו חרב; שופך הוא את בוזו וחמתו על בן אלביון הנוכל, השוחט בנעלי יד לבנות, והוא השופט והוא התלין, והוא השלישיה לבבל ולרומי, שודדות בת ירושלים הענוגה, וכמוה כבת־אשכנז הרוצחת, שרחמי אדם אין בלבבה.


 

ג    🔗

רעיון הנבחרות והאצילות של ישראל, חוזר ונשנה בואריאציות שונות בשירת שניאור הלאומית, שירה אנושית טהורה ככל שירה אמתית הנאמנת לצו נפשו של המשורר. ענין “האצילות” ביצירת שניאור אינו מונח־מושג פילוסופי, תורה, שלפיה העולם על כל חלקיו ופרטיו נתהווה ומוסיף להתהוות על ידי זרימה או הקרנה ממקורו הראשון של העולם, כדעת חכמי העמים; ולא האצילות של ה“קבלה” שלנו, הרואה התמשכות הדרגתית של המציאות הקוסמית מן השלמות האלוהית המוחלטת עד לדרגות הנמוכות של העולם השפל, שהיא המשכת השפע התמידי של הכוחות הנובעים מן ההויות העליונות אל העולם התחתון. “האצילות” אשר שניאור מתפאר בה הרבה היא אצילות יהודית ממשית הבאה מיחוס אבות נעלים; בני גזע אנושי נבחר, שהורתו ולידתו בקדושה אלוהית מיוחדת; גזע שנוצר להיות עם אלוהים במחשבה תחילה ולמלא שליחות היסטורית־משיחית, לשמש מופת ודוגמה לכל העמים שכונתם להגיע לאלוהים, אבל הם כעורים, שמגמת פניהם דרך המלך, ותעו מן הדרך, כמאמר שלמה אבן גבירול ב“כתר מלכות”. ישראל האציל הוא הרואה נכונה, עיניו פקוחות תמיד – “אך עבדיך הם כפקחים ההולכים דרך נכוחים: לא סרו ימין ושמאל מן הדרך, עד בואם לחצר בית המלך”. אציל קדמון הוא ישראל, חכם עתיק, ומתפקידו ב“דרכו למלך” להאציל מרוחו על כל המין האנושי, בבחינת “ואצלתי מן הרוח אשר עליך ושמתי עליהם”:

כִּתְבֵי־יִחוּס רַבִּים לִי בְּשַׂק־נְדוּדַי,

אֲשֶׁר לֹא כָּל נָשִׂיא נַעֲלֶה בָּם יִתְפָּאֵר:

וְשִׁטְרֵי־חוֹב עַל עַמִּים רַבִּים,

עַל נִצְחוֹנוֹת לְאֻמִּים, עָשְׁרָם וּגְדֻלָּתָם,

עַל גַּאֲוַת־גּוֹיִים וַהֲדַר־מַמְלָכוֹת.

הֵם כְּתוּבִים עַל הַקְּלָף בְּדָם וּבְדִמְעוֹת־אָבוֹת,

כְּבוֹד אֵל־צְבָאוֹת עַצְמוֹ חָתוּם בְּשׁוּלֵיהֶם,

וְשֵׁם מַזְכִּירוֹ – מֹשֶׁה,

וְעֵדִים – מְשִׁיחֵךְ וּנְבִיא־עֲרָב הוּא יָעִיד,

וָעֵדִים כֻּלָּם – חוֹזֵי אֱלֹהִים!

וְאוּלָם כָּל הַגּוֹיִים שָׁמְטוּ רֶגֶל לִי, לַיְּהוּדִי –

אָצִיל־אֶבְיוֹן לְלֹא־חָרֶב.

מלך אבין בלי ארץ הוא ישראל הגולה, “מי שהיה” מסכן, הקורא “אני שלמה”, והעולם רואהו כמשוגע. שכן אצילות גויית מחייבת חרב, כוח־ידים, שלטון, ולרש אין כל… ואפילו מה שיש לו אינו שלו, שכן “יהודי נצחי” הוא בעיני הנוצרים, ואין הנצח בן העולם הזה. לשוא יזעק הבן הנדח: בן מלך גולה אני, אני! לחנם הוא תובע את רכושו הנגזל בידי הגויים, אין שומע לו מאת העבד המולך, הדוחה אותו בטענה: “כבר אבד כלח על גויליך אציל, – הכתב הוא כתב משונה, אין קורא בו, אין מבין” – – שחוּק הוא, מחוּק הוא, אסימון. שחוק ולעג, “נדים” ראש, ולעתים אנחת חובה: “אציל אביון!”

התביעות, “התזכירים” של התובע, הצועק חמס על יקרותיו העתיקות השדודות, מעוררים את זעמם של האדונים החמסנים, עבדי רוחו של ישראל; שכן מזכיר קיומו של ישראל לעמים את “מוצאם השפל”, את עבדותם הקדומה, על כן “לעולמי עד לא יסלחו לי שפלותם”.

חוב גדול חב העולם הנוצרי ליהודי… ומתוך הכרת טובה נוצר אצלם תסביך נחיתות, ומכאן השנאה הנצחית לעם העתיק. וכבר עמד שילר במחזהו “ווילהלם טל” על ענין שנאתו של מקבל הטובה לנותנה, של העזור לעוזר; והוא נותן בפיה של הדויגה, אשת טל החכמה, את הדברים המחוכמים האלה:

כִּי חָל מִפָּנֶיךָ –

אוֹיָה לְךָ! נָשׂא לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲךָ,

עֵקֶב רְאִיתוֹ בְּכִשְׁלוֹנוֹ.

וכשלון זה לא היה אלא עדיפות כוחו ורוחו של טל הישר והאמיץ לגבי הנציב העריץ גסלר, כשנפגשו פנים אל פנים על פי תהום, ובידי טל היה להרגו והוא לא נגע בו לרעה, אלא האיר לו פנים ואמר בפשטות: “אני הוא, אדוני הנציב!” והלך וקרא לעבדי הנציב התועה להורותו הדרך בהרים.

אכן, צדקה אשת החן האצילה: הנציב הרשע השפל לא סלח לטל על שראה אותו בפחדו, והנקמה לא אחרה לבוא.

אף נקמת בני ונציה בסוחר היהודי שיילוק אינה רחוקה מנקמת נציב שוויץ השפל. שקספיר בן אלביון דרש לגנאי את תביעתו ואת צעקתו המרה של המלוה היהודי, והפך את התובע לנתבע ואת הקורא חמס – לחמסן, לאוהב בצע צמא־דם. ולא עוד אלא שדרישת האב היהודי האומלל להחזיר לו את בתו יחידתו שנגזלה ממנו בלי משפט, האיר הבריטי הגדול, “לבב נמר עוטה עור שחקן”, כלשונו של בן דורו, המבקר רוברט גרין, באור רמיה ישועית, והנמר יחד עם כל הטורפים, שופטי ונציה הנוצרים, מילאו את פיהם לעג ובוז לבכיו המזעזע של היהודי הזקן והמזוקן, בקראו ליסכה בתו האהובה; שאף היא, יחידתו, התאכזרה לו, התנכרה לו בעטים של הגויים החמסנים, ולעגה למומיו בשנאה עורת של משומדת נבזה.

שניאור דורש את דמי עמו מידי העולם הנוצרי שהוא נאה דורס – – – עולם שקר זה המסתיר תחת מסוה הצידקות את גרזן התלינים, כדברי היינה, משורר האמת והצדק בימיו. שניאור המשורר “ישר הקומה וחד העין כמגדל צופים”, מגלה בשירתו העזה, הלוחמת, את פרצופה השטני של אדום, היורשת הבלתי חוקית של ישראל, שלפי מדרש קוהלת “כל הממון אינו עולה אלא למלכות אדום, ומלכות אדום אינה מתמלאת לעולם”. ולא רק את הרכוש, אלא גם את הנפש, את נכסי הרוח, לקחה לעצמה “מלכות זו” וכפרה בכל. “ועיני האדם לא תשבענה” – “ועיני אדום לא תשבענה”, נאמר באותו מדרש נאה בשם ר' לוי. שניאור – רוח הנביאים וחכמת בעלי המדרש מדברת מתוך שירתו. מלכות אדום ומלכות אלביון שתיהן שלמו לנו רעה תחת טובה; כל המושיעים שנתנו להם, מישוע עד קרלוס מרקוס, הגדילו שנאתם לנו, וגם איינשטיין “אבי מושיע־עמים, מבקע האטומים, משחרר כוחות עולם”, הגדיל רק איבתם ליהודי. לבו של המשורר נשבר על אסון האניות “פטריה” ו“סטרומה”, שירדו מצולות ים בימי שלטונו של “אחד מחסידי אומות העולם”, “הציוני” ו“הידיד” הידוע, אשר הקשה לבבו כאבן, כי נפט ערב יקר לו מדם עברי. המשורר קובל ומאשים: “העולם כולו קשר קשר ואינו מכיר בגאולה אשר אשה על מקור החיים בעמדי דך וצמא ודליי ריק ומבוקע, – ואני לא אכיר בו ובצדקות כל עממיו!”

שירת שניאור עוצבה מאותו חומר יקר שממנו עושים שירה לדורות; קו אחד עז וחותך כאור הברק בלילה, נמשך מראשית יצירתו ועד עתה. מרדן הוא מטבעו והכניעה לחזק תועבת נפשו היא. על ישראל גאותו ואהבתו, והוא לא יקרא בחריקת שנים, בכלות לנקמה נפשו: “שלום קיסר!” הוא, “איש הרוח” ו“איש הגורל”, לא יכנע לעולם ואפילו יאמר לו אלוהים: “הכנע!” נשק עז וחריף יש לו למשורר ו“בוז” שמו, לא נשק סודי ונסתר, כי נשק גלוי לכל העמים אויביו, ואותו הוא זורק בכוח ובגאוה בפני אויבי עמו ומנצח. ואת ה“בוז” הזה “בוז בן מלך נרדף מעבדיו, אשר כלכל אותי ואני כלכלתיו”, רואה שניאור מאז כמתנת אלהים, כמין אש הקודש אשר רבצה כאריאל על ספרי ישראל מיום בו כבו גחלי המזבח… וסגולה זו הצילה את נפשו מקלון הגלות, מנוונה השפל. הוא שמר על גאון נפשו ולא נתן לו להתפלל לשלומה של מלכות הרשעה – ממשלת הזדון של רודפיו ומעניו שבכל הדורות, והוא שמנע ממנו את החרפה מלומר “הנותן תשועה” לתלינים. לאהוב יש רק מתוך גאוה, מעמדת כוח וכבוד, ולאהוב את השונא – רק החנופה הישועית מסוגלה לה. וכבר חז"ל הראו על חוסר הטעם והתועלת שבאהבת ישראל לשונאיהם: “תחת אהבתי ישטנוני, ואני תפלה' – אתה מוצא בחג: ישראל מקריבים שבעים פרים על שבעים אומות, לפיכך היו צריכים להיות אוהבין אותנו; לא דיין שאין אוהבין אותנו, אלא עוד שונאין אותנו” (תנחומא).

מתוך הבוז של שניאור לנבזים בעיניו, אנו שומעים את הד קריאתו של ישעיהו הנביא ל“מלך הגדול”, לסנחריב, אשר “עלה על כל ערי יהודה הבצורות”:

בָּזָה לְךָ, לָעֲגָה לְךָ, בְּתוּלַת בַּת־צִיּוֹן;

אַחֲרֶיךָ רֹאשׁ הֵנִיעָה בַּת יְרוּשָׁלָיִם!

כל בוז כוח הוא, בוס ותבוסה למבוזה, שהמבזה כמו דורך עליו ברגל גאוה; ושניאור הדורך עז על במתי שירת ישראל, הרים את קרן עמו בלמדו את דור התחיה גאוה לאומית ואהבת ישראל, זו הבאה מתוך הכרת ערך עמו וידיעת עצמו. לא שה פזורה היא ישראל כי אם אריה שואג; ואריה גבור גם כשהוא פצוע אינו נרתע ואינו ירא: “כל שפוני גבורת נפשי עם פרץ בוזי יזנקו במלא מרדם – מרד אחרון!” ואמנם המרד האחרון של הלביא בשבי הראה כי העם שנוצר לגדולות יודע גם להלך בגדולות, והאציל העתיק ידע לחדש נעוריו כקדם, ולגויליו הבלים, שנפסל ערכם בעיני הגויים, שוב היתה להם עדנה, משל ליין המשומר שכל שהוא עתיק יותר משובח הוא יותר: “וכבוד הבו לו לבוזי, אשר אשא כיין ארבעים יובלים בתוך נאדי! ומשומר זה הבוז ועז ומזוקק, כיין אלפים שנה ילך למישרים”. ומכאן האמונה השלמה של שניאור שלא אבד משפטו, ויבוא יום ומקורות חייו אשר נקפאו בקרה בצפון השלוג והקר, יתפרצו שוב בצהלת מעיני אביב, וחלום משיח חדש יעמק ויטהר שם כתכלת; ו“שם” – במזרח העתיק־החדש שלו, בארץ ירושתו הזוהרת, לרגלי דקלים גאים וחולות מדבר צורבים, תעור שנית באדיר גבורתו המלכותית של גאון יעקב־ישראל.

ואשרי המשורר שאמונתו בעמו ואהבתו לו כה רבה היא וכה איתנה! ואשריו שבעתים שזכה לראות בנחמה – פרי אמונתו השלמה בגאון ישראל ובנצחון רוחו הכבירה הקימת לעד.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 48148 יצירות מאת 2674 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 20558 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!