רקע
אליעזר שטיינמן

מעל לריב היסודות בנו ומעבר לכל הפילוגים בקרבנו ומסביבנו פועמת בכל נפש בת־קול האחד. כולנו כאחד, כולנו אחד. כל האנשים תפורים זה לזה והכל נושמים יחד. הכוסף לאחדות הוא הבריח התיכון המבריח את כל הנשמות. חוק עזרת הגומלין שליט בכל הבריאה, אם כי למראה עיניים השופטים מכריזים ומודיעים, שכל נברא אין לו בעולמו אלא טובת עצמו וחשק ההרג לזולת. אף הקטטות והמלחמות סובבות על ציר הטמיר והנעלם של הכוסף לאחדות השליטה. שניים האוחזים בטלית וכל אחד אומר כולה שלי, אינם מתכוונים כלל לקרוע את הטלית, אלא, אדרבה, לקיימה בשלימותה. אולם כל אחד סבור, שהוא לבדו מסוגל לשמרה בצביונה. העקשות, האיוולת והפחדנות מחמיצות גם את היין הטוב. כולם רוצים באחרית טובה, אלא שהשאור שבעיסה, יצר הרהב והגאווה, מעכב. קין הרג את הבל כדי להציל את אחדות העולם תחת בעלותו השלימה. האחדות היא מרום משא־נפשנו. לא ממנה צפויה סכנה לקיום. קדמה האחדות לפילוג. אם אינה אומרת גזורו. כשהארץ היתה תוהו ובוהו כבר ריחפה רוח אלהים, המאחדת הכל, על פני המים. מים שלפני הבריאה היו מי־מנוחות. אולם מים שאחרי הבריאה הם מי־מריבה.

פתיל החיים אחד הוא והוא עובר כחוט השני דרך כל המצויים ומאחזם יחד. יהודים מוציאים את נשמתם בקריאת אחד. כל הנשמה תהלל יה באחד.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!