רקע
יצחק דמיאל
מחניים

מובא בספר אחד:

"האגדה מספרת שבעלות משה למרום להוריד את התורה לבני האדם, ארצה, מחו שוכני המרומים: “היתכן”?… אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: החזר להם תשובה. ומשה קורא מן התורה: “כבד את אביך ואת אמך” ושואל: כלום אתם, אב ואם יש לכם כמונו? “זכור את יום השבת” – כלום אתם במלאכת עבודה אתם מתייגעים ולמנוחה אתם זקוקים? “לא תנאף, לא תגנוב” – כלום אתם תשוקת־בשרים יש לכם, חמדת קנין? והמלאכים שומעים, נענים ומודים.

ועמוד ותמה: האמנם לא ידעו בני עליון את הכתוב בתורת אלוהים? ומה גילוי גילה להם משה, ומה חידוש חידש להם?

והתשובה:

שוכני המרומים יודעים את העולמות העליונים־הרוחניים שלהם, שם… את “פרצוף האדם” דשם, את הקשרים והצירופים כשם שהם שם, אצלם… “אבא ואמא” – חכמה ובינה. “זכר ונקבה” – אצילות ובריאה – – – אלו וכיוצא באלו. וכך גם לומדים הם ותופסים ויודעים את התורה כולה: מן השמים על הענינים הרוחניים־האציליים־השמימיים.

ומשה עמד וגילה להם תגלית חדשה: תגלית מציאותו של האדם הממשי־הארצי, הבשרי־ודמי, תגלית מציאותם של איש ואשה, ושל אב ואם ארציים־גשמיים, מציאותם של יצרים וצרכים ויחסים ממשיים ארציים־גשמיים! תגלית חדשה זו גילה משה לשוכני המרומים!"

עד כאן הנאמר בספר.

ואנחנו, כלום נחטא אם נאמר, שגם לאחר תגליתו זו של משה, יודעים דרי הרום, וממשיכים לדעת עלינו, על ממשיותנו והוויתנו הארצית, הבשר־ודמית, לא יותר משאנחנו יודעים עליהם, הם – “הרוחניים”, “השכלים הנבדלים”?

מחניים, ולא קרב זה אל זה…

ואנא, תנו נא את זה ענין גם לאשר קרוב אלינו פה, על האדמה – קרוב הרבה מאד – – –



מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!