רקע
אלמוני/ת
הקדמה ל'פינחס רוטנברג: האיש ופועלו' / יעקב יערי־פולסקין

לפני חדשים אחדים, בפברואר שנה זו, מלאו ששים שנה לפינחס רוטנברג. הישוב חגג את יום הולדתו מתוך כיבוד מרובה והערצה מכל צד. במה זכה ליחס בלתי־מצוּי זה? על מה בּאַתּוֹ כל זאת? לכאורה: מפעל החשמל, הנראה לכּוֹל והוא כשלעצמו מזכהו בהערצה. אבל, האמנם רק זה לבד? ובמה זכה להצלחתו בכך? לאמור: מה טיבו של האדם, שהעלהו למעלתו הרמה הזאת?

אין ספק כי ראוי האיש שיסופר עליו ברבים; ראויים נתיבי חייו שיצוּינו לעיני הדור. ולא זאת אף זאת: יש בהם כדי מופת ומסלול לדור גדל ועולה. לציוּן זה ולרימוז זה נועדים שלוש מאות וששים העמודים אשר לפנינו.

החומר העובדתי שאוּב רובו ככולו מתוך עתונים וספרים; חלקוֹ הוּבא בציטאטות וחלקו נשתלב בתוך הרצאת הדברים. ודאי שאין בדברי עתונות וספרים כדי חומר לשיקוּף מלא של האיש והליכות חייו. אולם מדת הצניעות ושנאַת הפרסוּם של נושא הספר חיבוּ להשתמש בעיקר בחומר, שכבר יצא לרשות הרבים. ומאותו טעם צומצם ככל האפשר והראוּי גם השימוּש בחומר זה. דמותו ורוחו של האיש הן ששיווּ וכיונו במדה רבה את דמותו ורוּחוֹ של הספר.

מלבד החומר השאוּב ממקורות שונים בולטות מתוך בנין הספר לבנים מהוקצעות של רוטנברג עצמו. קטעי המאמרים והכתבים המובאים כאן הם רק חלק מאלה שפרסם בהזדמנויות שונות. מסגרת תכנוֹ של הספר פטרה מלהביא את השאָר. אולם גם באֵלה מתגלה הספרא שבו, בעת היותו סיפא, ־ גילוי שלא זכינו לראות בו הרבה בתקופתו הארצישראלית.

ספר זה יוצא כמה חדשים אחרי יובל הששים של רוטנברג, אבל סיוּמוֹ – עם ימי היובל. בהזדמנות זו נכתבו הרבה מאמרי הערכה עליו. כמה קטעים מאלה מפוזרים בתוך הספר, וביחוד – בהזכרת שם מחברם ובלעדיה – במבוא ובפרק האחרון.


ההוצאה


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!