רקע
חוה שפירא
האוהבת

את ה“מלומדות” והעלמות המשתלמות שנאה תכלית שנאה. בכל מקרה הבא לידה התאמצה לבטל את ערכן, להקניטן ולהבזותן. את כל חצי לגלוגיה הריקה עליהן. את ההבדל שבינה לבינן היתה מטעימה בהערות אירוניות: “אני אינני סטודנטית” “לא חוננתי בכשרונות…” ובדברה היה נשמע חיוך של בטול להאחרות. היא הסתפקה בידיעותיה ובהשכלתה שרכשה לה לפנים ולא חשבה מעולם על דבר השתלמות. בהעברת גבול של “הידיעות הנחוצות” ראתה שאיפות ותביעות שאינן מתאימות עם תכונת “האשה האמיתית”.

ההכרה העצמית לא היתה מפותחה אצלה ביותר, אולם כשנגעו בפרק “אשה” היה חושה מתחדד ולא היה עובר גם על רמז קל.

יכולת מיוחדה היתה לה להפוך כל דבר רציני ולצרף לו מובן של שחוק. אולם נטיתה היא גדלה ביותר למי שהראה לה פנים רצינים, בעיקר הדבר נכונה היתה “לאהוב” את כל מי שהראה לה סימני חבה, אולם בעומק לבבה לא האמינה בכל אהבה.

קרבת הרוח והנפש לא ידעה, ואם הבטיחה ונשבעה על אהבתה או “נטיתה המיוחדה”, – קשה היה לדעת אם רמתה במחשבה תחלה או האמינה בהבטחותיה ובשבועותיה.

העיקר היה לה “לצוד” את הנפש ולתכלית זו היו כל האמצעים נוחים לה…

לכל אחד הבטיחה כי רק אותו תאהוב; ואם האהוב ידע גם ע"ד (על דבר?) הבטחותיה לאחרים, – הבטיחתהו כי הוא עולה בעיניה על כולם…

ובקרב לבה לא באה לעולם לידי החלטה למי היתרון בעיניה… קשה היה לה להבדיל. בכל אחד מצאה איזה קו מצוין בחיצוניותו או בתכונתו, קו זה “שלקח את לבבה”.

אולם באותה השעה לא שכחה גם את השני ואת השלישי – – מה שלא מצאה בהאחד נתן לה השני. בכל סוגי וחוגי האנשים היתה מוצאה את האיש ה“מתאים” לה.

ורגילה ובקיאה היתה בהבחנת הגברים, מהמבט הראשון יכולה היתה להכיר אם כדאי לה ליגע בדבר – אם יעלה בחכה… אם נוכחה כי לשוא יהיה עמלה זכתה אותו – שלא בפניו – בכל הכנויים המשפילים בתור איש, ואם ניכר זיק של אפשרות – פנתה מיד להאמצעים שהיתה בקיאה ובטוחה בהם.

כשרון מיוחד היה לה לכסות ולכחד מה שהיה צריך כסוי. כשהכחישה להאחד את יחוסה להשני העמידה פנים של תמימות שאי־אפשר היה להיות מסופק באמתתם.

ואמנם אף לאחד לא שקרה…


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!

אנו שמחים שאתם משתמשים באתר פרויקט בן־יהודה

עד כה העלינו למאגר 50263 יצירות מאת 2771 יוצרים, בעברית ובתרגום מ־30 שפות. העלינו גם 21409 ערכים מילוניים. רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי.

בזכות תרומות מהציבור הוספנו לאחרונה אפשרות ליצירת מקראות הניתנות לשיתוף עם חברים או תלמידים, ממשק API לגישה ממוכנת לאתר, ואנו עובדים על פיתוחים רבים נוספים, כגון הוספת כתבי עת עבריים, לרבות עכשוויים.

נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!

רוב מוחלט של העבודה נעשה בהתנדבות, אולם אנו צריכים לממן שירותי אירוח ואחסון, פיתוח תוכנה, אפיון ממשק משתמש, ועיצוב גרפי. נשמח אם תעזרו לנו להמשיך לשרת אתכם!