רקע
גרשון שופמן
יעקב רבינוביץ

דבר מותו בתאוּנת דרך דוקא, שאיש לא פילל לכך, משתייך אף הוא לעקמימוּת מזלנוּ. לולא מקרה עיור זה, ודאי היה מאריך ימים עד זיקנה מוּפלגת. שבעים ושלוש שנים נושא אדם את חייו דרך כל מיני סכנות – ופתאום לפתע!..

בעת האחרונה נתישבה עליו דעתו הרבה, כטבע תלמידי־חכמים מוּבהקים, ולדבריו נוספה נעימה חדשה, נעימה פייסנית, סלחנית. “לא לצחוק, לא לבכות, אלא להבין”.

עתים ראיתיו מטייל בחוץ יחידי, מטייל בנחת, בהרחבת הדעת, ידיו משוּלבות לאחוריו, מעשה “בעל־בית”, כמי שיד לו בכל ההישגים הללו מסביב, בבנינים ובנטיעות. חבלי מולדת היו מוּבלעים בדמו ממש.

יעקב רבינוביץ היה אחד מהטיפוסים הישראליים המעטים – ובזה היה אח לי. ח. ברנר, עם כל הבדלי האופי שביניהם – שנכנסו בעבי הקורה הגורלית אשר לנו, בחינת “אכן חליינו הוא נשׂא ומכאובינו סבלם”. יחידי־סגולה אלה זוכים לפעמים למדרגת מצפוּן האומה, ומשקל מיוחד לדבריהם היוצאים מלב טהור והנאמרים מנקודת־ראות גבוהה יותר, ממעל לכל קנאוּת, ללא משׂוֹא־פּנים לכאן ולכאן. “ואַל יחשוב שום צד את עצמו זכאי ואת יריבו חייב” – כתב בפיליטונו האחרון ב“דבר” שנדפס ביום קבורתו.

בפיליטונו זה, אגב, אנו מוצאים מימרה אחרת: “ואיני יודע איזה טעם יהי לדברי אלה ביום הידפסם. הדברים משתנים במהירות כזו” – * * *

משהו ניבא לו לבו.


מהו פרויקט בן־יהודה?

פרויקט בן־יהודה הוא מיזם התנדבותי היוצר מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית. הפרויקט, שהוקם ב־1999, מנגיש לציבור – חינם וללא פרסומות – יצירות שעליהן פקעו הזכויות זה כבר, או שעבורן ניתנה רשות פרסום, ובונה ספרייה דיגיטלית של יצירה עברית לסוגיה: פרוזה, שירה, מאמרים ומסות, מְשלים, זכרונות ומכתבים, עיון, תרגום, ומילונים.

אוהבים את פרויקט בן־יהודה?

אנחנו זקוקים לכם. אנו מתחייבים שאתר הפרויקט לעולם יישאר חופשי בשימוש ונקי מפרסומות.

עם זאת, יש לנו הוצאות פיתוח, ניהול ואירוח בשרתים, ולכן זקוקים לתמיכתך, אם מתאפשר לך.

תגיות
חדש!
עזרו לנו לחשוף יצירות לקוראים נוספים באמצעות תיוג!