בֵּאֵר

1, פ"י, – א) חקק וגלף באבן וכדו', eingraben; graver; engrave : וכתבת על האבנים את כל דברי התורה הזאת בַּאֵר2 היטב (דברים כז ח).  כתב חזון וּבָאֵר על הלחות (חבקוק ב ב. – ב) פֵרשׁ את הדבר לפלוני בדברים ופרושים למען יבינו היטב, erklären; expliquer; explain : הואיל משה בֵּאֵר את התורה (דברים א ה).  לבאר משנתו (ירוש' מו"ק ג פג:), לפרשה היטב להעם שיבינוה.  אין זה טענה אם לא באר לנו חיוב היותו מהחלק ההוא (רלב"ג, מלחמות,הקדמה). והנה אפשר שנבאר בפנים מה (שם).  והמודעה הזאת מבארת דעתי שאם אבטל המודעות אני הוא כמו אנוס (הריב"ש קכז).

– פֹעַל, *בֹּאַר, מְבֹאָר, – שבאַרו אותו, erklärt; expliqué; explained: מבואר הדבר (ידים ג א ).  המקרה ההוא לבדו צריך שיחקר עליו ויבואר חדושו (מו"נ א עד).  ומזל יקראו ג"כ הכוכב תמצא זה מבואר בראש בראשית רבה (שם ב י).  והוא מבואר שהחוקר בזאת החקירה חוקר בדבר אינו מועט (רלב"ג, מלחמ' הקדמ').  וכל הפסוקים עד מה לידידי מבוארים הם (רד"ק ירמי' יא י).  וזה מבואר למי שנתחנך מעט במלאכת ההגיון (ר"מ נרבוני, המאמר בבחירה).  

– נתפע', °נתבאר: ומשני הגמרות ומן התוספות ומספרא וספרי מכלם יתבאר האסור והמותר הטמא והטהור החיוב והפטור (רמב"ם, הקד' יד החזקה).  כבר התבאר לך מדעת אריסטו ומדעת כל מאמין בקדמות העולם כי זה המציאות היה נאצל מהבורא על צד החיוב (ר"י חריזי, מו"נ ב כ).  כמו שהתבאר מדברינו בזה הספר (רלב"ג, מלחמות, הקדמה).  אבל זה המבוקש התבאר לנביא בדרך הנבואה (שם).  אם לא נתבאר בטול מה שנתחיב ממנו (שם).



1 עי' הערה שלמעלה.

2 מ"ש: בס"ס הבית בפתח והאשכנזים בקמץ ובעל אור תורה כתבו בפתח בפשיטות. ע"כ.  וכן חלוף בכ"י (.Mich) .  וסובר בטכ' (Bö. § 10) כי הפתח נשמר בדבור הנמרץ ביותר.