1, ש"ז, מ"ר בַּדִּים, סמי' בַּדֵּי, — א) חלק מכל דבר, Teil; portion; part: קח לך סמים נטף ושחלת וחלבנה סמים ולבנה זכה בַּד2 בְּבַד יהיה שמות ל לד, ורצה לומר חלק כחלק. — לְבַד, עי' ערך לְבַד. — והשתמשו במשמעה זו גם בלי ל בראש: חרב על שונאיהן של תלמידי חכמים שעוסקין בד בבד בתורה תענית ז.. — ב) מטה עץ ארוך לא עב, Stange; barre; bar: ועשית בַדֵּי עצי שטים וכו' והבאת את הַבַּדִּים בטבעת וכו' לשאת את הארן בהם שמות כה יג-יד. בדי מחטין וצינוריות ב"מ כד.. — ג) ענף דק, באילן, Zweig; branche; twig: ותהי לגפן ותעש בַּדִּים ותשלח פארת יחזק' יז ו. ותצא אש ממטה בַּדֶּיהָ שם יט יד. בד של הדס כתוב' יז.. עלה אחד ובד אחד סוכה מד.. שהניח לו אביו שלשה בדי חרדל ונפשח אחד מהן כתוב' קיא:. דבר העולה מן הקרקע בד בד יומא עא.. — ד) בהשאלה גידי בעלי חיים, אברים3, Glied; membre; member: יהי רעב אנו ואיד נכון לצלעו יאכל בַּדַּי4 עורו יאכל בַּדָּיו בכור מות איוב יח יב-יג. — ואמר המליץ הערבי: לבדי שאול ירדו בדי ריב"ג בשם הערב. — ה) גבור חיל, איש מלחמה5, Kämpfer; combattant; warior: וחלה חרב בעריו וכלתה בַדָּיו הוש' יא ו. — ו) מגיד עתידות באותות ומופתים, קוסם6, Wahrsager; devin; soothsayer : מפר אתות בַּדִּים וקסמים יהולל ישעי' מד כה. חרב על כשדים וכו' ואל שריה ואל חכמיה חרב אל הַבַּדִּים ונאלו ירמ' נ לה-לו. — ז) דברים בדויים: הרב דברים לא יענה ואם איש שפתים יצדק בַּדֶּיךָ מתים יחרישו ותלעג ואין מכלם איוב יא ב-ג. — ח) גבורה, כח7, Macht, Kraft; puissance; power: לא אחריש בַּדָּיו ודבר גבורות (איוב מא ד). — ט) הפליט, שריד מהחרב, הבורח לאיזה מקום לבקש מחסה, Flüchtling; réfugié; fugitive במקור נדפס fugituve: שמענו גאון מואב וכו' לא כן בַּדָּיו ישעי' טז ו, לאמר כי הפליטים, הנדחים, אינם בעלי גאוה וכו'. בַּדָּיו לא כן עשו (ירמי' מח ל).
1 מן שרש בדד. בערב' בֻדַּה بُدَّة.
2 ת"א מתקל במתקל. רסע"ג: אגזא מתסאוייה, ר"ל חלקים שוים. ריב"ג: והענין בו שיהיה כל נפרד מן הסמנים האלה במשקל נפרד אחר מהם לא יוסיף עליו ולא יגרע ממנו ר"ל כלם שוים בחלקיהם. ע"כ. ראב"ע: כל אחד לבד יהי'. ורד"ק שרשים הביא את שתי הדעות הללו.
3 אמר ריב"ג וז"ל: והשאילו הלשון הזה (של בד במשמ' ענף וסעיף) לעצבים ומיתרים אשר בגוף לדמותן בענפים. כל שכן העצבים כי הוא יוצא ונמשך מן המוח כמו הענפים הנמשך מן האילן והמיתרים מורכבים מן העצבים ומחלקי הבשר והקשרים. ע"כ.
4 כך ריב"ג. וכן ראב"ע: סעיפי עורו עד"מ. ע"כ. וכעין זה רוב שאר הקדמונ'. וקצת החדשים הגיהו הגהות מתחלפות.
5 משמעה זו וכמו"כ המשמעות שלאחריה אינן מסתעפות יפה מעקר משמעתו של בד, ואפשר שמקורן בשרש אחר. בערבית אַבַדּ أُبَدّ איש בעל גוף, גדול ועבה, ובַדַּאד بَدَّاد, קרָב, נפתולים.
6 עי' הערה הקודמת.
7 אמר ריב"ג: ופעמים ישאילו השם הזה לכח ולאמץ וכו' באמרו לא אחריש בדיו וכו' פירושו kא אסתיר ולא אעלים כחותיו.