בַּת נֶפֶשׁ

° 1, מ"ר בַּתֵּי נֶפֶשׁ, — כעין טבעת עגולה ויש בה מחט לנבט הבגד, ישימוה כמו"כ בקצה החגורה, וקצה השני יעבור דרך הטבעת והמחט תכנס בו ותאחז בו, Schnalle; boucle; buckle: מכבנתא היא בת הנפש ועגולה כמו כוכליאר דיומא ויש בה מחט שתופשת עמה בגדיה ערוך, ערך מכבנתא.  ויש שנוהגות שעושות במפתח כמין בת נפש וסוגרת בו מפתחי חלוקה או"ז, שבת פד ד, שערי תשו' מהר"מ מרוטנ' כט. ראובן שטען על שמעון הפקדתי בידך חגורה של כסף ובת נפש של זהב ר' מאיר בר"ב, מרדכי ב"ב תקכ"ד. בעיר של זהב היא בת נפש הרוקח קא. — ומ"ר: ועל דברי ראובן ששלח ביד שמעון בתי נפש ללוי וטוען ראובן כי צוהו שלא להחזיר הבתי נפש עד שיתן לו ב' זקוקין תשו' ר"ת, הוצ' מק"נ 53. בתי הנפש של כסף שערי תשו' מהר"מ מרוטנ' ב לג



1 ממה שאמרו ביחיד בת נפש ולא בית נפש מוכח כי לא ראו במלה הראשנה של בת נפש יחיד מן השם בית, וממה שאמרו בסמי' רבים לא בנות נפש אלא בתי נפש מוכח כי לא הרגישו במלה בת היחיד מן בת לאביה, ועל כרחנו אנו צריכים להניח כי ראו בה מלה מיוחדה שהיחיד שלה הוא בת והרבים בתים.  והנה אין בהמלים העבריות שבמקרא ותלמוד מלה כזו, זולתי השם ב. בַּת, מ"ר בַּתִּים, שהוא שם מדה למשקלים כמו איפה ליבש. אך לא מסתבר, כי לבת זו כוונו בהשם בת נפש, כי אין שום שיכות לשני המושגים ואינני יודע על מה סמכו בקביעת מלה זו באופן זה, ומי היה הראשון שהשתמש כך. בין הפתקאות שלי לא נמצא מקור קדום מן רבנו נתן, שהוא בערך מכבנתא כתב בתי נפש ולא בית נפש.  האם שגגה פשוטה היא, שקבלוה אחרי כן הפוסקים הבאים אחריו, או היה אולי לפני בעל הערוך בכתיב בתי נפש נקוד בַּתֵּי ולא בָּתֵי? אין בידי להכריע זאת, עכ"פ, כבר נתקבל שם מורכב זה בספרות הפוסקים כשם קבוע, והכל משתמשים בו בלי פקפוק, ולפי מה שבאר הערוך אין ספק בדבר שהוא הטבעת עם המחט בלבה שבקצות אזורים וכיוצא בזה.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים