1, -עוֹל, ש"ז, מ"ר גִּבְעֹלִים, =עוֹלִים, — א) כעין כיס קטן שבו הזרע מתהוה בראש הקנה של פשתן או צמחים אחרים שכמותו, Kapsel; capsule:  והפשתה והשערה נכתה (בהברד) כי השערה אביב והפשתה גִּבְעֹל2 (שמות ט לא).  אין מזין לא ביונקות ולא בתמרות וכו' אלו הן היונקות גבעולין שלא גמלו (שמות ט לא).  מצות אזוב שלשה קלחים ובהם שלשה גבעולין (שמות ט לא).  הזה ספק מן החוט ספק מן הכוש ספק מן הגבעול (שמות ט לא).  מי חטאת שנתמעטו טובל אפילו ראשי גבעולין ומזה (שמות ט לא).  וחכ"א תמרות גבעולין שלא גמרו ויונקות שלא הניצו כל עיקר (שמות ט לא).  אזוב שהטביל עצו עם גבעוליו  אע"פ שהזה והמים שופעין מן העץ לגבעול כשר (שמות ט לא).  שדומה (המן) לזרע פשתן בגבעולין (שמות ט לא).  למי שהיתה לו שדה של פשתן נכנס לתוכה בערב והיתה נאה בא להכנס בבקר ומצאה שנעשית גבעולין (שמות ט לא).  העמוד שבתוכו (שבתוך הבצל) שמתעגל בתוכו כמין גבעול ומתקבצין בו זרע הבצל (שמות ט לא). — ב) °הקנה הדק של הפשתן וכיוצא בו3, Stengel; tige; stalk:  כבר ביכרה (השעורה) ועומדת בקשיה ונשתברו ונפלו וכן הפשתה גדלה כבר והוקשה לעמוד בגבעוליה (שמות ט לא).  כשושנה גדולה וכו' וגבעול אין לה (שמות ט לא).  °ומשל לאצבעות דקים:  יענו בה גבעולי שושנים אלה אם לא, לו למדוה, נגן הטיבה (שמות ט לא).



1 משק' קַרסֹל, חַרגֹל.  ולא נתברר מקורו.  רוב החדשים רואים בו השרש גבע במשמ' גביע, ומפרשים גבעל כוס הפרח, אך אין זה נכון, כי עכ"פ הגבעול איננו דומה כלל לגביע.

2 ת"א:  הניחו כמו שהוא גבעולין.  רסע"ג תרגם:  משלפא.  מנחם אמר וז"ל:  מלה זו אין לה דמיון בתורה אבל בלשון משנה יש זרע פשתן בגבעולין הוא הפשתן הנראה בראשי זרעונים.  ע"כ.  אך דבריו אינם ברורים דים.  וז"ל ריב"ג:  פרושו אצלי הצמח כשהוא עושה נצה והראיה על זה הפרוש מה שאמרה המשנה אלו הן היונקות גבעולין שלא גמלו.  ע"כ.  ונראה מדבריו אלו כי סובר ריב"ג שהשם גבעל איננו חלק מהצמח אלא כנוי מתאר מעמדו של הצמח.  אבל מהמשנה בעצמה ומהתוספתא המובאות בפנים מוכח כי לא כן הדבר.  ויותר בדיוק באר הרמב"ם:  גבעולין הוא אלאנואר קבל אן יפתח בל והוא מג'מוע פי כס ואחד.  ע"כ.  ובעבר':  והוא הפרח קודם שנפתח אלא שעודנו מכונס בתוך כוס אחד.  ופרוש זה מוכרח בפרט מהמאמר בתוספתא, שמקביל את עצו של האזוב לגבעוליו.  וכן מוכרח מהמאמר בגמ' יומא זרע פשתים בגבעולים.  ועי' ערך גד.

3 כך פרש רש"י את השם גבעל, וז"ל שבת קט::  גבעולין קנים דקים כעין של קנבוס.  וכמו"כ סוכ' יג.:  גבעול הוא קנה האמצעי שהזרע בראשו בקנבוס ופשתן.  ע"כ.  וכבר השתשמשו בשם זה שמשמעה זו הסופרים החדשים.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים