א. גִּלְגֵּל

*, פ"י, — א) גלל, הניע דבר באופן שיסב סביב עצמו, rollen; rouler; to roll: אמר ר' יוסף גילגל (את הביצה בשבת) חייב חטאת  שבת לח:מגלגלין ביצה על גבי גג רותח ואין מגלגלין ביצה על גבי סיד רותח שם לט.. — ובבצק, גלגל אותו בידיו לגמר לישתו: נדמעה עיסתה (של האשה) עד שלא גלגלה פטורה ומשגלגלה חייבת חלה ג ב.  הקדישה עיסתה עד שלא גלגלה ופדאתה וכו' הקדישתה עד שלא גלגלה וגלגלה הגזבר שם גגלגל עיסה מערב י"ט מפריש ממנה חלתה בי"ט ביצב ט..  הלש משנתן המים וגילגל נתחייב בחלה רש"י ב"מ פט.. — ובגד וכיוצא בזה, °כרך אותו: אמץ (אברהם) את זרועותיו וגלגל את בגדיו ונתן שתי ארכבותיו עליו מדר' ויושע א. — ב) בהשאלה, הביא, גרם שיבוא: מגלגלין זכות ע"י זכאי וחובה ע"י חייב תוספתא יוה"כ ה יב.  ר' יוסי אומר מגלגלין זכות ליום זכאי וחובה ליום חייב ערכ' יא:.  בניך הם בני חנוניך הם בני אברהם יצחק ויעקב גלגל רחמיך עליהן פסח' פז..  וקרה להם מקרה כי הלשינו זה את זה והוציאו הרבה כספים לגויים גלגל העון שגרשו את אדונינו וכו' וכל זה גלגל כי פסקו אח"ז כל  הצדקות מכתב לנתן עזתי, Rej 1893, 213.  ואם נגזר שיחיה בלי רופא הקב"ה מגלגל גלגולים ומביא לו רפואתו פלא יועץ, ערך רפואהגלגלנו דברים להכשיל רעינו גמלנו רע למי שהטיב אלינו כף אחת יט, וידוי. — ג) הטיל חובה על אדם על ידי חובה אחרת: המקיף את חבירו משלש רוחותיו גדר את הראשונה וכו' אם עמד וגדר את הרביעית מגלגלין עליו את הכל ב"ב א ג.  המקבל שדה מחבירו ליטע הרי זה מקבל עליו עשר בוראות לבית סאה יותר על כן מגלגלין עליו את הכל תוספתא ב"מ ט יז.  היתה חורבתו בצד גינתו של חבירו ועמד וגדרה מגלגלין עליו יציאתו של כותל שם יא ד.  היה בידו (של העני) סלע ונתן הימנו שלש דינרין ולא הספיק ליתן דינר האחרון עד שהעשיר מגלגלין עליו את הכל שם ערכ' א ה. — ובשבועות, הטיל שבועה על נטען אף על פי שעל פי הדין אינו חיב בה, ע"י שבועה אחרת שהוא חיב בה עפ"י הדין: נתגלגלה לו שבועה ממקום אחר מגלגלין עליו את הכל שבוע' ז ח.  עד כמה מגלגלין עליו עד כדי שיאמר לו עבדי אתה ירוש' שם ז לח.. שלא יאמר (מי שנושה בחבירו מנה) אטעננו במאתים כדי שיודה לי במנה ויתחייב לי שבועה ואגלגל עליו שבועה ממקום אחר בבלי שם לא..  לוה הימנו ערב שביעית ולמוצאי שביעית נעשה לו שותף או אריס אין מגלגלין שם מח:.  לכל מגלגלין (שבועה) חוץ משכיר שאין מגלגלין שם מט..  סוטה שלא ניתנה להתבע בעד אחד מגלגלין (עליה שבועה) ממון שניתן להתבע בעד אחד אינו דין שמגלגלין קדוש' כח.. הואיל ונאמרו שבועות בתורה סתם ופרט באחת מהן שמגלגלין עליה את הישן אף פורטני בכל שבועות שבתורה שמגלגלין עליה את הישן ספרי, נשא יז.  כל מי שנתחייב שבועה בין של תורה בין של דבריהם מגלגל עליו המשביע כל מה שירצה מדברים שאם יודה בהן יתחייב ממון רמב"ם טו"נ א יב.  אומרים לנתבע או תן לו כל מה שגלגל עליך מטענות הודאיות או השבע והפטר שם יג. — ד) בכלל, הטיל חובה על אדם שלא משורת הדין וכדומה: אמר להם (רבן גמליאל) על החדשים אנו בושין אלא שאתם מגלגלין עלינו את הישנים כתוב' ח א.  לא דייכם כל הברכות הבאות לעולם בשבילנו ואי אתם אומרים לנו בואו וטלו לכם מן הברכות הללו ולא עוד אלא שאתם מגלגלים עלינו פיסים וזימיות גולגליות וארנוניות ירוש' שביעי' ז לה:

— פֻע', *גֻּלְגָּל, מְגֻלְגָּל, מְגֻלְגֶּלֶת, — א) בֵּיצָה מְגֻלְגֶּלֶת, שגלגלו אותה ברותח, ובכלל ביצה חצי שלוקה, weich gesot. Ei; oeuf à la coque; soft boiled egg: ביצה מגולגלת1 (אינה חבור) עד שיגוס ושלוקה עד שירסס עוקצ' ב ו.  אמר ר' יהודה פעם אחת היינו יושבין לפני ר"ע וט' באב במקור נדפס 'באדם'  שחל להיות בע"ש היה והביאו לו ביצה מגולגלת2 וגמעה בלי מלח ערוב' מא..  חמשה דברים משכחים את הלימוד וכו' והאוכל ביצה מגולגלת בלא מלח הורי' יג:.  וגמיעת הביצה המגולגלת בריקות נפש קאנון ג יט ב יב. — ומ"ר: כדי לגמוע ג' ביצים מגולגלות זו אחר זו ירוש' סוטה א ב. — ב) עִיסָה מְגֻלְגֶּלֶת3, שנלושה כל צרכה: בתלמיד יושב לפני רבו וכו' ונזכר שיש עיסה מגולגלת בתוך ביתו ומתיירא שמא תחמיץ פסח' ז.. — ג) זֵיתִים מְגֻלְגָּלִים, כבושים ונתונים במלח4: חבית של זיתים מגולגלים5 ב"ש אומרים אינו צריך לנקב עדי' ד ו.  אלו מותרין באכילה וכו' ועלה של חלתית וזתים גלוסקאות המגולגלין6 ע"ז ב ז.  — ד) שיש לו צורת גלגל, פחות או יתר עגל: מה עדשה זו מגולגלת אף אבילות מגלגלת ומחזרת על באי העולם ב"ב יו:. — ה) בכלל, מטולטל, משלך, מונח בלי סדר: כל אותן שנים שהיו ישראל במדבר היו עצמותיו של יהודה מגולגלין בארון עד שעמד משה ובקש עליו רחמים סוטה ז:. — ו) °מי שהיה בגלגול, שבאה נשמתו אחרי מותו אל תוך גוף אחר: ואל יאמר איך אעשה תשובה על העבירה שלא עשיתי מעולם הלוא יקרה לפעמים שהוא מן המגולגלים אשר היו כבר כמה פעמים בזה העולם הקדמ' עמה"מ א.  האדם המגולגל אם יעשה כל המצות שבעולם ולא יתקן החטא ההוא שעשה וכו' מחויב הוא להתגלגל עד שיתקן מה שהעוה שם, או"א לה.  ודע לך כי אין שום אחד מאלו המגולגלים או שום אדם שנענש בבית דין של מעלה שאין יוצא לפניו כרוז שמכריז ענשו ועונו בכל אותו הגלגול שם, רישא דז"א מה.  כמה וכמה מגולגלים מתגלגלים כן בכל עת שם.  שהאר"י ז"ל היה מכיר בנשמות מגולגלות בעצים ובאבנים ובהמות ורמש האדמה ארי נוהם יד.  ולידע נשמת אדם אשר בקרבו אם מגולגלת ומבטן מי היתה פעם אחרת לשעבר בעולם שם כד.  מאד יתעצם בכונתו בברכה זו (בברכת האילנות) שהיא לתקון הנשמות שהם מגולגלות בעצי השדה והעשבים מורה באצבע ז קצט.  כששותה מים ישפוך מעט מים קודם שישתה כדי שלא יזיקוהו המגולגלים הנהגות אדם ג.  והיודעים חכמות הקבלה יכולים להעלות אפילו מדומם לאדם באופן כי על ידי האדם יכולין לתקן כל אלו ואם יפגע האדם המגולגל במי שאינו יכול לתקן כגון המגולגל בבע"ח פוגע בע"ח או מגולגל בצומח בת"ח שאינו יודע קבלה יזיק לו מאוד שם, בסוף הפרק.  שועלים אשר יאמינו כי נפשות רוחות ושדים בהם מגולגלים שבי"ע ג, יפן.

— נִתפ', נִתְגַּלְגַּל, — א) התנועע בתנועת הגלגל, סביב לעצמו, sich rollen; se rouler; be rolled: כפרץ רחב יאתיו (בני נבל) תחת שאה הִתְגַּלְגָּלוּ איוב ל יד.  זרק לתוך ארבע אמות ונתגלגל חוץ לארבע אמות פטור חוץ לארבע אמות ונתגלגל לתוך ארבע אמות חייב שבת יא גנתגלגל (ערובו) חוץ לתחום ונפל עליו גל ערוב' ג ד .  היה קורא על האסקופה ונתגלגל הספר מידו שם י ג.  ודחפו (את העזאזל) לאחוריו והוא מתגלגל ויורד ולא היה מגיע לחצי ההר עד שנעשה אברים אברים יומא ו ו .  ושתי שרשרות היו בה אחת שהוא מושך בה ויורד ואחת שהוא אוחז בה מלמעלן בשביל שלא תתגלגל תמיד ה ה .  התורם את הבור ונתנה (את התרומה) במקום שתתגלגל והגיע לבור ולשפכה תוספתא טבו"י ב יה.  האלהים עושה להם (לצדיקים שבחו"ל) מחילות בארץ והם מתגלגלים כנאדות ובאין לא"י פסיק' רבתי א. — ובמשמ' °הברה מהירה בפה: נקרא השוא בפתח ואינה נמשכת כדי שתסבול טעם אלא מתגלגלת בפה ודולגת למלה הסמוכה לה הור' הקורא 64. — ב) *נתגלגלה העיסה, נלושת היטב: אוכלין עראי מן העיסה עד שתתגלגל בחטים חלה ג א. — ג) *נתגלגלה הביצה, נתבשלה חצי בשולה: אין נותנין ביצה בצד המיחם בשביל שתתגלגל שבת ג ג. — ד) *בשבועות: נתגלגלה לו שבועה ממקום אחר מגלגלין עליו את הכל שבוע' ז ח. — ה) בהשאלה, *נתגלגל הדבר, קרה על פי גלגולים רבים, ע"י מקרים מתחלפים: לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים שבת י:.  ותכף נתגלגל כי פקרו בכיבוד רבינו ברשעותם מכת' לנתן עזתי, REJ 1893,213.  ועדיין בימים ההם היו (בעלי התוספות האחרונים) בקיאים בכל התלמוד והיו יודעים המצות מתוך התלמוד עד שנתגלגל שנתגרשו בצרפת אורח' צדיק', שער התורה. שכל הסיבות והגלגולים מתגלגלים לפניך הקד' ר"י יעבץ אור החיים. — ובמשמע' °בא לידו: ואחר שהתגלגל המאמר הזה בדברינו נשלים לבארו וכו' מלמד התלמי', עקב.  ואחר שהתגלגל פסוק בקרבך קדוש וגומר אומר בו מה שהוא פשוטו אצלי שם, תבא. — ובמליצה, *נתגלגלו רחמיו, נתקבצו, נתרגשו: נתגלגלו רחמיו של הקב"ה תדב"א א.  מדת הרחמים עלינו התגלגלי פיוט נעי' יוה"כ. — °חשבון מתגלגל, עי' חשבון. — ו) °פלוני נתגלגל בפלוני, נכנסה נשמתו בגופו של פלוני, בא בגלגול בפלוני: דעת האומרים שהתגלגל הנפש מן האדם הרשע בגוף הכלב ושאר בע"ח בלתי מדברים ר"י אברבנל, ויצא.  שפעמים תתגלגל הנפש החוטאת לא להוסיף השלמות כ"א בעבור שלא זכתה אל שלמות כלל מהכרח החמר שם.  שהנולד בנפש המתגלגלת יאמר עליו שאינו המת מפאת חמרו וגופו שאין חמר הנולד ומזגו כחמר המת ומזגו שוה בשוה שם.  קבלנו כי תרח נתגלגל באיוב כי ע"כ אמר ונחמתי על עפר ואפר ר"מ אלשיך, איוב לח יט.  הבא על זכר יתגלגל בשפן וארנבת הבא על בהמה יתגלגל בעטלף הבא על חיה ועוף יתגלגל בעורב הבא על אשת איש יתגלגל בחמור וכו' ולפעמים יתגלגל בעל לשון הרע בכלב ודע שאמרו המקובלים שאף על פי כשמתגלגל בצורת אדם אינו יודע בגלגולו ראשון מכל מקום כשמתגלגל בצורת חיה או עוף הוא יודע בגלגולו ראשון ומצר ומצטער ר"א אזקרי, חרדים ז.  ואם הרוחות לא תתקיימנה בלי הגויות איך הנפשות תתגלגלנה בכלבים ובנמלים בדגים ובעופות ובחיות אגר' אחוז לר"י מקנדיה, בס' מלא חפנים.  הגלגולים שהתגלגל נפש החוטאת וכו' הבא על אשת אביו יתגלגל בחמור וכ"ז שאמרנו הוא כי לא שב בתשובה שלימה אז יתגלגל באלו הגלגולים האמורים דרך ישרה, התשובה.  אם נתגלגל בפירות או בעשבים ויאכל אותם בלא ברכה יקלקל עוד לאותה הנפש המגולגלת שם.



1 רה"ג פרש וז"ל: חציו שלוק. ע"כ.  והרמב"ם בגוף פי' הערבי וז"ל: ביצה מגולגלת נימברשת. ע"כ, והוא נִמְבִרִשׁת בערב' חצי שלוקה, רכה.

2 ופרש רש"י וז"ל: צלויה רכה.

3 וז"ל הערוך: עיסה שנגמרה לישתה נקראה מגולגלת.

4 הערוך: וז"ל פי' זיתים הנמתקין לאכילה נקראים מגולגלים. ע"כ.  ומהר"מ לונזאנו במעריך שם: הזיתים הירוקין השלוחין הניתנין במים ומלח הן הנקראין מגולגלים.

5 פירוש רמב"ם: וכשזורקין מלח על הזיתים ונותנים אותם בחבית כדי לכבשם ולרכך אותם.  ורש"י יבמ' טו:: דחוקין ועומדים בחבית.

6 ופרש"י: שנתחממו ונרפו מחמת שמנן.

חיפוש במילון: