1, ש"ז, בכנ' גַּלְגִּלִּי2, גַּלְגַּלִּי3, מ"ר גַּלְגִּלִּים, גַּלְגַּלִּים3, — בכלל דבר עגול מתגלגל וסובב, אופן, Rad, roue, wheel — א) אופן שעל הבור להוריד ולהעלות הדלי: עד אשר לא ירתק חבל הכסף ותרץ גלת הזהב ותשבר כד על המבוע ונרץ הַגַּלְגַּל אל הבור קהל' יב ו. לשכת הגולה שם היה בור הגולה קבוע והגלגל נתון עליו ומשם מספיקין מים לכל העזרה מדות ה ד. וממלאין מבור הגולה בגלגל בשבת ערוב' קד.. — *ואופן של עגלה: המוריד את הגלגלים ואת כלי הבקר בשעת הקדים למים מכשי' ג ח. — ובמליצה: גלגל הוא שחוזר בעולם שבת קנא:. — ב) מרכבת מלחמה קלה בעלת אופנים: ובאו עליך (בני אשור) הצן רכב וְגַלְגַּל4 ובקהל עמים יחזק' כג כד. מקול פרש וְגַלְגַּל ורכב תרעשנה חומותיך בבואו (חיל אשור) בשעריך כמבואי עיר מבקעה שם כו י. אשר חציו (של האויב) שנונים וכל קשתתיו דרכות פרסות סוסיו כצר נחשבו וְגַלְגִּלָּיו כסופה ישע' ה כח. מקול שעטת פרסות אביריו מרעש לרכבו המון גַּלְגִּלָּיו לא הפנו אבות אל בנים מרפיון ידים ירמ' מז ג. — וכמו"כ המרכבה בחזיונו של יחזקאל: בא אל בינות לַגַּלְגַּל אל תחת לכרוב ומלא חפניך גחלי אש יחזק' י ב. קח אש מבינות לַגַּלְגַּל מבינות לכרבים שם ו. — ג) קש, גבב5: ורדף כמץ הרים לפני רוח וּכְגַּלְגַּל לפני סופה ישע' יז יג. אלהי שיתמו כַגַּלְגַּל כקש לפני רוח תהל' פג יד. — ד) ענן טעון מטר ורעם6: זרמו מים עבות קול נתנו שחקים אף חצציך יתהלכו קול רעמך בַּגַּלְגַּל האירו ברקים תבל רגזה ותרעש הארץ תהל' עז יח-יט. — ה) *אבן עגלה בבית הבד: המוכר את בית הבד מכר את הים ואת הממל ואת הבתולות אבל לא מכר את העכירין ואת הגלגל7 ואת הקורה ב"ב ד ה. — ו) *גלגל העין , כל גוף העין Augapfel; prunelle; eye-ball: שגלגלי עינו (של בכור בהמה) עגול כשל אדם בכור' ו ח. שגלגלי עיני בהמה דומין לגלגלי עיני אדם תוספתא נדה ד ה. גלגי אדם עגולין וגלגלי בהמה ארוכין ירוש' שם ג נ ג. דור המבול לא נתגאו אלא בשביל גלגל העין שדומה למים סנה' קח.. אבא שאול אומר קובר מתים הייתי פעם אחת נפתחה מערה תחתי ועמדתי בגלגל עינו של מת עד חוטמי נדה כד:. העולם הזה דומה לגלגל עינו של אדם דא"ז ט. — ז) *כדור השמש, הלבנה: מפני מה אין קולו של אדם נשמע ביום כדרך שנשמע בלילה מפני גלגל חמה שמנסר ברקיע כחרש המנסר בארזים יומא כ:. א"ר בנאה נסתכלתי בשני עקיביו (של אדה"ר) ודומים לשני גלגלי חמה ב"ב נח.. כשחלה ר"א נכנסו ד' זקנים לבקרו וכו' נענה ר' יהושע ואמר טוב אתה לישראל יותר מגלגל חמה שגלגל חמה בעולם הזה ורבי בעולם הזה ובעולם הבא סנה' קא.. היה מזריח לו הקב"ה (לקין) גלגל חמה מדר' בראש' כב. יהושע שהוא מדמים גלגל חמה ולבנה שם צז. — ובהתול: ראו פרושים מטבילין גלגל חמה ירוש' חגי' ג עט ד. — ח) *העגול השמימי שלפי דעת הקדמונים קבועים בו הכוכבים, ובפרט עגול של שנים עשר המזלות: ת"ר חכמי ישראל אומרים גלגל קבוע ומזלות חוזרין וחכמי אומות העולם אומרים גלגל חוזר ומזלות קבועין פסח' צד:. והרקיע שלמעלה מראשי החיות אינו גלגל כשאר הגלגלים אלא הוא כסא כבודו יצירה, ברצלוני 16. תתהלך בצבאך, ואת על ראש מהללם, גלגל לא ישאך, אף כי חדרי אולם ר"י הלוי, יה אנה. אם החדש עד סב הלבנה גלגל המזלות, שהם שבעה ועשרים יום ושעות מוגבלות, ואם עד שוב גבה הגלגל התלי כדעת החכמים, כי מהלך הגלגל הקטן הפך זה באמת ובתמים, ואם נסמוך על עת התחברות המאורות, גם הנה שלש מחברות, מחברת בגלגליהם תיכונה, ומחברת כנגד העליון באמונה ראב"ע, הקד' א לפיר' על התורה. הגלגלים הם הנקראים שמים ורקיע וזבול וערבות והם תשעה גלגלים גלגל הקרוב ממנו הוא גלגל הירח והשני שלמעלה ממנו הוא גלגל שבו הכוכב הנקרא כוכב וכו' וגלגל תשיעי הוא גלגל החוזר בכל יום מן המזרח למערב והוא המקיף ומסבב את הכל וזה שתראה כל הכוכבים כאילו הם כולם בגלגל אחד ואעפ"י שיש בהן זה למעלה מזה מפני שהגלגלים טהורים וזכים כזכוכית וכספיר רמב"ם, יסודי התורה ג א. גלגל התשיעי שהוא מקיף את הכל חלקוהו החכמים הקדמונים לשנים עשר חלקים כל חלק וחלק העלו לו שם על שם צורה זו שתראה בו מן הכוכבים שלמטה ממנו שהם מכוונים תחתיו והם המזלות שם ו. צריך אתה לידע שהגלגלים עשרה זה בתוך זה גלגל הראשון שאנו רואין הוא גלגל הירח שני לו גלגל ככב שלישי לו שלמעלה הימנו גלגל נגה רביעי גלגל חמה חמשי גלגל מאדים ששי גלגל צדק שביעי גלגל שבתאי שמיני גלגל הככבים הקבועים כגון כימה ועש וכסיל גלגל תשיעי הוא שבו שנים עשר מזלות גלגל עשירי הוא גלגל החוזר שמהלך בכולן והוא סובב בכ"ד שעה הילוך שוה עליו אין להוסיף וממנו אין לגרוע הוא, פי' על מס' ר"ה, הוצא' בריל. שהחכמים הקדומים היו מיחסים כחות כל הנמצאים לשבע כוכבי לכת ולשבע גלגליהם מלמד התלמיד', מתן תורה. וראוי שנחקור אם יש למעלה מגלגל המזלות בלתי מכוכב יתנועע בתנועה היומית רלב"ג, מלחמ' ה ד. גלגל המישור והוא נגד הקו השוה אשר בארץ וכו' מן הגלגל הזה נחלק לשני חלקים שוים בכל מקומות העולם חציו נראה על הארץ וחציו מסתתר תחת הארץ וכו' נמצא הגלגל כלו (גלגל המזלות) נחלק לש"ס חלקים והחמה סובבת ברקיע כנגד גלגל המזלות והיא נוטה מגלגל המישור לפאת צפון ולפאת דרום כ"ד חלקים וחולק את גלגל המישור לשני חלקים שוים ר"א בר חייא הנשיא, ס' העבור ב. וכל עגול אשר ברקיע סובב ומתגלגל אנו קורין אותו גלגל וכל עגול שאנו זוכרין מדרך הקפתו וסבובו אנו קוראין אותו אופן שם. העגולות הגדולות החקוקות ברקיע השמים במחשבה הוא שאקרא אותם בכל מקום מהספר הזה גלגל המישור והוא שאחרים קראו אותו גלגל משוה היום יסו"ע לר"י ישראלי א ד מב. גלגל יוצא מרכז וכו' ומהגלגלים יוצאי מרכז האלה יש שהכוכב הוא תקוע בו כדי לנסוע בו סביב מרכז היוצא ההוא ולהקיף בו את העולם שם ב א. והעגולה הקוית שחוקק מרכז החמה במחשבה בשטח החגורה ע"י המהלך האמצעי הוא שאקרא אותו מסלול החמה וכו' והמסלול זה הוא שיקראו אותו רבים מחכמי התכונה בשם גלגל היוצא מרכז הואיל ומרכזו וקוטביו הם מרכז הגלגל היוצא וקוטביו שם ג א. הגלגלים מקיפין זה את זה כגלדי בצלים וכלם מקיפים יסוד האש מ' אלדבי, ש"א ב ב. הגלגל התשיעי הוא הגדול והעליון שבגלגלים ונקרא שמי השמים וכו' חכמי התכונה קראוהו גלגל היומי לפי שעל פיו יהיה היום והלילה כי הוא מקיף העולם פעם בכל יום שם ב ג. שכתבו התכוניים שגלגל היומי בכחו הגדול שנתן לו האל יתברך הוא מושך ומכריע את השמנה גלגלים עמו ומסבבין בכל יום את הארץ פעם א' נחמ' ונעים א טו. הגלגל התשיעי הזה אשר דברנו בו נקרא בפי החכמים גלגל היומי מפני שזה הגלגל מביא היום לעולם שע"י סבובו השמש יעלה על הארץ ויאיר היום שם יז. — ט) °עגול בחלל האויר שבו לפי דעת הקדמונים מקום כל אחד מארבעת היסודות: והקפת על המים גלגל הרוח וכו' והקפת על הרוח גלגל האש רשב"ג, כתר מלכות. לשחקים ארקיע, הים נס הארץ נחבאה הפעם, גלגל הרוח מסביב יריע, תחתי חדרי ברק, סתר הרעם, פה גלגל האש יל"ג, בירח בלילה. — י) כמו גרגר: בפילפל ובגלגל8 מלח שבת ו ה. פלפל לריח הפה גלגל מלח לדורשיני גמ' שם סה.. אלו הם עדשים המצריות כל שגלגליהם חדים ירוש' סוף מעשרות.
1 כן גם בסורית. וגם בערב' יש מלה זו, רק שלא בכל משמעותיו נשתוה עם העברית.
2 משקל סנסן סנסִנָּיו וכמו מן פת פִּתּוֹ פִּתִּים.
3 קריאה הרגילה, וכן בפיוטים. משקל זלזל זלזלים, קשקש קשקשים, וכמו כּף כּפּוֹ.
4 גלגל הוא כנראה מרכבה שאין בה אלא הגלגל, אלא מקום מרכב אחד (W.M Müller Europa und Asien 301).
5 ריב"ג ורד"ק, וכן רוב האחרונים. ורש"י יחדה לראשי קצת קוצים, ואמר וז"ל: ומהו גלגל הוא ראשי קוצי השדה הקרוים קרדנ"ש בלעז וכשמגיעין ימי החורף נתקים ונשחתים מאליהם ופורחין מעט מעט ודומה אותו הניתק מהם כמין גלגלי אופן עגלה והרוח מוליכתן. ע"כ. וכן בישע' יז יג: הוא מפרח של קוצים שקורין קרדינש בלעז הדומים לאותו שגוררין בהן בגדי צמר ואינן קשין ובהגיע סמוך לסוף הקיץ הם מתנפצין מאליהן והרוח מפזרן ואותו הנפוץ עשוי כמין גלגל עגולה כמין העין באמצע וחמש זרועותיו סביב לה. ע"כ.
6 בערבית ג'לג'לה جلجلة קול הרעם, מג'לג'ל مُجَلْجَل ענן רועד וטעון מים.
7 ופרשו שם בגמ' גלגל חומרתא .
8 גרסת הנוסחאות שלנו במשנה שבגמ'. וגרסת הערוך גרגר, וכן במשנה שבמשניות.