* , ש"נ, — שה"פ מן הֵטִיב, א) עשיית טובה: מה הטבה רשות אף הרעה רשות ספרא, ויקר' שיב. דברים שיש בהן הרעה והטבה שבוע' ג ה. מה הטבה אינה בביטול מצוה אף הרעה אינה בביטול מצוה סנה' כז.. לרבות הטבת אחרים שם. — ובפרט °גמילות טובה על צד החנינה: וזהו הטוב לאיש הזה (שיהיה בעל מום) משיהיה כך שיהיה בריא ואנחנו נסכל ההטבה ההיא ואין זה על הענש לו אבל על צד ההטבה אליו מו"נ ג יז. ורוב שמוש ספרי הנבואה במלת חסד הוא בהטבה למי שאין לו חק עליך כלל שם נג. עבדוהו (את האלהים) כעבדים שאינם מקוים להטבה ולא לגמילות חסד פי' אבות להר"מ א ג. תבוא הטבת הלב לבעל השמע כבא הקצף בהעדרו רשב"ג, תק' מדות הנפ' טו. כי הטבת הלמוד גדולה מכל הטבה כי בה נותן צורה לנפש האדם מלמ' התלמי', לך לך. להודיע שהסבה אצלו להמנע ההטבה הוא העדר הידיעה לא זולתה מן הסיבות ר"ש א"ת, יקוו המים יג. הפעל שיסודר ממנה על צד ההטבה והחנינה והוא נתינת הצורה לנמצאות רלב"ג, מלחמ' ה' ו א ד. שכבר הגיעה זאת ההטבה לרשעים עם הפלגת רשעם כן לא יתכן שיאמר שזאת ההטבה אשר תגיע לרשעים מצד הסדורים האלו אשר מהגרמים השמימיים הוא עול וכו' כי מדרך השם יתברך להיטיב לנמצאות בתכלית מה שאפשר וזה מבואר ממה שימצא מיתרון ההטבה והחנינה ביצירת כל אחד מאישי הנמצאות שם ד ו. כי יושפע השפע מהעליונים על התחתונים על צד הנדיבות וההטבה לבד לא לקבלת שום תועלת מהם העקרים ב לא. וזאת ההכנה (להשתלם) שמה הבורא יתברך שוה בכל איש ממין האדם ואתה קרא אותה הטבה או אהבה כמו שתרצה חזות קשה לר"י ערמאה ד. כל הייעוד לא יהיה רק שמירה ונצירה מהזק ולא הטבה קניניית ר"מ אלשיך, משלי ד ז. וחזר הדין לזכות יורשי שמעון בטענת הטבת העודף על הנדוניות שו"ת שמש צדקה, חו"מ ז. ועכבוני שלא אשתדל לשכור הבית מיראתם שלא אבלבל כל הענין ותמנע מהק"ק הטבת הסרת הבמה שם לה. יבחר דרכי העיון בקצת השרשים התוריים על צד ההטבה והתועלת ר"י מקנדיה, בחינ' הדת ט:. כי מן היושר להשיג גמול על המטיב בכמו הטבתו אם אפשר ואם אי אפשר יהיה בהודאה בכל יכלת אמונה רמה ג א. הנה התבאר מזה מהו תכלית הבריאה שהוא ההטבה והחנינה מהאל יתברך ר"י אברבנאל, מפע' ה' ז ד. — ומ"ר: הטוב והמטיב פותח ואינו חותם בברוך וכו' שצריך לומר ג' גמולות ג' הטבות כמו ג' מלכיות וכו' תוספ' פסח' קד:. אמנם מן ההטבות המועילים אשר יגדל שעורם אל המקבלים הוא כשיהיה אדם מה נשגב השעור וכו' נופת צופ', מסיר ליאון ב יה. שמפאת ההטבות אשר כבר קבלו ממנו הם מחויבים לעובדו ולאהבו ר"י אברבנאל, נחל' אבות א. עשתה (רות) שתי פעולות מנפילתה אפים ומהשתחויתה לב' הטבות שקבלה ממנו וכו' כי לא קבלת ממני הטבות אשר למענם תתחייב להשגיח בי ר"י דון יחייא, פי' מגי' רות. — ב) *הֲטָבַת הנר, תקון הפתילה: כאן בהטבת שתי נרות כאן בהטבת חמש נרות יומ' יד:. הטבה כהטבת הנרות מד"ר ויקר' לב. וכיצד סדר ההטבה זה שזכה בדישון המנורה נכנס וכלי בידו וכוז שמו ושל זהב היה דומה לקיתון גדול מדשן בו את הפתילות שכבו ואת השמן הנשאר בנר והטיב חמשה נרות ומניח הכוז שם רמב"ם תמיד' ומוספ' ג יז. כי בבקר צריכים הנרות תקון והטבה ובערב הדלקה לבערם במשפט ר"א הקראי, ג"ע, תפלה ב. — וגם לקטרת וכדומה, הכנה: הטבה כהטבת הקטורת מד"ר שה"ש ב יד. — ג) °הֲטָבַת חלום, סדר תקון להפך החלום לטובה: והמטיבים עונים אחריו שלש פעמים וכו' ויוסיפו עליהם כללות השלשה הטבות של חלמא טבא חזיתא שלש פעמים וכו' וכשיוסיפו עליו כללות הששה הטבות משנ' חסיד', תענ' חלום א.
הֲטָבָה