*, ש"נ, מ"ר הֲנָאוֹת, — מה שגורם לאדם שיהנה, שיהיה לו נחת רוח, ענג, Vergnügen; plaisir; pleasure : היה משמש עם הטהורה ואמרה לו נטמאתי ופרש מיד חייב מפני שיציאתו הנאה לו כביאתו שבוע' ב ד. שהיה לו לפרוש בהנאה מועטת ופירש בהנאה מרובה גמ' שם יח.. היות הסכל משים ההנאה לבד תכלית מכוונת לעצמה ר"ש א"ת, מ"נ ג לג. באומר הנאת מאכלך עלי נדר' לג.. אמר לו בני כל זמן שרטיה זו על מכתך אכול ושתה מה שהנאתך ורחוץ בין בחמין בין בצונן ספרי עקב מה. אמר דוד לפני הקב"ה רבון עולם כלום נתכוון אבא ישי להעמידני והלא לא נתכוון אלא להנאתו מד"ר ויקר' יד. כי רוב המחשבות הנודעים מאנשי החכמה נטרדות בהנאות זה החוש ונכספות אליו מו"נ ב לו. כשהאדם נהנה מן העולם הזה בשום פנים חייב לברך לאדון הכל אשר כל ההנאות באות מטובו מנוה"מ קכא. אם האדם שקוד בלימוד באהבה יעזוב בעדו כל העדונים וההנאות שבעולם שם רלז. כל הנאותי לא היו אלא בדברי עבודתך שם, הקדמ' לנר א. הנפש המתאוה היא נפש הבהמה המושלת על הכסילים והמושכת אותם לתאוות העולם והנאותיו הקד' בעל הנפש להראב"ד. וכאשר גדלה תאוותו ורדף אחר הנאותיו ודמיוניו מו"נ א פב. ההזהרה מהמשך אחר התאות הגופניות והנאותיהם שם, פתיח'. — *בעל הֲנָאָה, מי שאוהב הנאות, תענוגים: שבנא בעל הנאה היה סנה' כו:. משרבו בעלי הנאה נתעותו הדינין סוט' מז:. — ובמשמ' תועלת חמרית או רוחנית ומוסרית, Nutzen; profit: ומוכרו (את החמץ) לעובד כוכבים ומותר בהנאתו עבר זמנו אסור בהנאתו פסח' ב א. חמץ של עובד כוכבים שעבר עליו הפסח מותר בהנאה ושל ישראל אסור בהנאה שם ב ב. שמיתתן של רשעים הנאה להן והנאה לעולם סנה' ח ה. יין ושינה לרשעים הנאה להן והנאה לעולם שם. המודר הנאה מחבירו שוקל את שקלו ופורע את חובו ומחזיר לו אבידתו מקום שנוטלין עליה שכר תפול הנאה להקדש נדר' ד ב. השותפין שנדרו הנאה זה מזה אסורין ליכנס לחצר שם ה א. (קונם) שאת נהנית לי עד הפסח אם תלכי לבית אביך עד החג הלכה לפני פסח אסורה בהנאתו עד הפסח שם ז ט. הוו זהירין ברשות שאין מקרבין לו לאדם אלא לצורך עצמן נראין כאוהבין בשעת הנאתן ואין עומדים לו לאדם בשעת דוחקו אבות ב ג. כאדם שאומר לחבירו יצא פלוני נקי מנכסיו ואין לו בהם הנאה של כלום פסח' כב:. הנאה הבאה לו לאדם בעל כרחו שם כה:. ומה ערלה שלא נעבדה בה עבירה אסורה בין באכילה בין בהנאה בשר בחלב שנעבדה בו עבירה אינו דין שאסור בין באכילה בין בהנאה חול' קטו:. שתהא (האדמה) מעלה לך דברים ארורים כגון יתושים וזבובין פרעושין א"ר יצחק מגדלאה אף הן יש בהן הנאה מדר' בראש' ה. אמרו לו עבדיו מה הנאה יש לך באילני סרק הללו שם שמות ז. כיון שאמר לינו פה הלילה הלכו להן זקני מדין שידעו בקסמים שלהם שאין בו הנאה שם במדב' כ. אמר אברהם לפני הקב"ה רבון העולמים כל מה שהבטחת אותי מה הנאה יש לי בהם שאין לי בנים שם ב. שאדם צריך להחזיק טובה למקום שיש לו הנאה ממנו שם בראש' עט. — *טובת הנאה הכרת טובה בעד ההנאה שעשה: הלוקח כלים מן התגר לשגרן לבית חמיו ואמר לו אם מקבלין אותן ממני אני נותן לך דמיהם ואם לאו אני נותן לך לפי טובת הנאה שבהן נדר' לא:. המשאיל קורדום של הקדש מעל לפי טובת הנאה שבו ב"מ צט.. השכחה והפאה כולן אין בהן טובת הנאה לבעלים וכו' מעשר עני המתחלק בתוך ביתו יש בו טובת הנאה לבעלים חול' קלא.. דרבי סבר טובת הנאה ממון ור' יוסי בר רבי יהודה סבר טובת הנאה אינה ממון נדר' פה.. וטובת הנאה שלו שנותנה לכל כהן שירצה רמב"ם, תרומ' ד ב. ואיש את קדשו לו יהיו מגיד שטובת הנאת קדשים לבעליהם ספרי נשא ו. כשם כשהעידו עליה שגירשה בעלה ונתן לה כתובתה אלא לפי טובת הנאת כתובתה וכו' כן בכאן משלמין לאיש לפי טובת הנאתו בכתובת אשתו והיא תחתיו ר"ח, מגדל חננאל על מכות ג..
א. הֲנָאָה