* פ"ע, – התרוצצו בדעתו מחשבות ועשתונות מתחלפות, nachdenken; rêvasser; to fancy: המהרהר (אדות התשמיש) בלילה ועמד ומצא בשרו חם מקוא' ח ג. שלא יהרהר אדם ביום ויבא לידי טומאה בלילה ע"ז כ:. שלא הרהרתי ביום לבא לידי טומאה בלילה חול' לז:. אזהרה לכהנים שלא יהיה לבם מהרהר בשעת עבודה ספרי עקב מא. – ובכלל חשב מחשבות שונות: ויהי אחר הדברים וגומר הרהורי דברים היו שם מי הרהר יוסף הרהר אמר כשהייתי בבית אבא היה אבא רואה איזה מנה יפה היתה שם והיה נותנה לי וכו' מד"ר בראש' פז. וגם הרשעים הרהרו לעשות תשובה שם שמות א. בשביל לפייס לכל באי העולם שלא יהרהרו לומר שלא היה (נח) צדיק אלא בדורו תנחומא נח ו. התחיל אברהם מהרהר באו המלכים להלחם עם הסדומים שם, וירא ח. ואני מהרתי לעשות רצונך ולא הרהרתי לומר אתמול אמרת לי כי ביצחק יקרא לך זרע מדר' ויושע א. התחילו מהרהרים היש ה' בקרבנו והזהיר, שמות לד.. לפי שהלב מתפחד ומהרהר וחושש מפני פחד המלחמות לקרבתם אל המצור ספ' העתים לברצלוני, ע"ש א. – ואמר הפיטן: והיה אמון מהרהר למענה, ואמר בלבו אברא עולם בבינה בעבור אמנה יוצר א שבוע', יי' קנני. זממו הרהר, זרוז מהר, זמן מזהר, זבולי טוהר יוצר שבת בראש', אל נשא. – והִרְהֵר בלבו, בדעתו, בנפשו, ההפך מדִבֵּר בפיו: בעל קרי מהרהר בלבו ירוש' ברכ' ג ד, ר"ל מחשב בדברי תורה במחשבתו ואינו מוציא בפיו. אין אדם נחשד בדבר אא"כ עשאו ואם לא עשה כולו עשה מקצתו ואם לא עשה מקצתו הירהר בלבו לעשותו מו"ק יח:. והיה אברהם מהרהר בלבו ואומר שמא חס ושלום נמצא בו פסול מד"ר ויקר' כ. בפיהם אמרו זה לזה רבי פנחס אמר בלבם הרהרו שם. אפלו דבר לא היו חסרין אלא מי שהיה מהרהר בלבו דבר והוא נעשה שם שמות כא. אם מהרהרים אנו בלבבינו והוא יודע מה שאנו מהרהרים נעבדנו שם כו. והיו נדב ואביהוא מהרהרין בלבם ואמרו אימתי שני זקנים הללו מסתלקין כדי שנטול שררה תנחומא אחרי יג. מיד אותו איש מהרהר בדעתו וכי כזה הצדיק בא אלי לפייסני כלה רבתי ג. שלא תהרהרו בנפשותיכם ולא בלבכם חלילה חלילה שיש לבוראינו שום דמות ר"י ברצלוני, פי' יציר' 14. – והִרְהֵר בדבר: בכל מקום מותר להרהר בדברי תורה חוץ מבית המרחץ ומבית הכסא ברכ' כד:. צונו הקב"ה שלא לקרות באותן הספרים כלל ולא נהרהר בה ולא בדבר מדבריה רמב"ם, עכו"ם ב ב. וראוי לפנות בו הלבבות מהבלי העולם ולהסתכל באמונה במצות ולהרהר בם לא בהרהורי עבירה מלמ' התלמיד', ואתחנן. – ואמר הפיטן: חבת ישראל גרמה ענין הדמויות, והשם מוכיח מלהרהר בשתי רשויות יוצר שבת א אחה"פ. — וביחס הפעול: ואמנם כאשר ינוח רוח החיים בשינה הנפש היא עומדת בכח הדמיון להרהר עניינים והן החלומות מ' אלדבי, ש"א ה ג. — והִרְהֵר אחר פלוני, אחר דבר פלוני, על פלוני, התרעם עליו, חשב מחשבות כי לא טוב עשה: פעולתו (של הקב"ה) שלימה על כל באי העולם ואין להרהר אחר מדותיו אפילו עוולה של כלום ספרי האזינו שז. אם ראית ת"ח שעבר עבירה בלילה אל תהרהר אחריו ביום שמא עשה תשובה ברכ' יט.. בשעה שלא מצא (אברהם) מקום לקבור את שרה לא הרהר אחר מדותיך ב"ב טו:. שלפי שהרהרתי אחר מעשיו נכשלתי מד"ר שמות ו. מי הוא שיהיה רשאי להרהר אחר מדותיו של מלך במקור חסרה המלה "מלך" מלכי המלכים הקב"ה שם. – ואמר הפיטן: מי יהרהר אחר מדותיך לדינה, נוכחיו להשיב מחלציו לזינה סליח' יום ג, אני יום. – והרהר על: הרי כמה פעמים נגליתי על אברהם יצחק ויעקב באל שדי ולא הרהרו על מידותי ולא אמרו לי מה שמך וכו' בקש מקום לקבור את שרה ולא מצא עד שקנה בד' מאות שקל כסף ולא הרהר על מידותי סנה' קיא.. בקשו מן נתן להם שליו נתן להם כיון שנתן להם כל צורכיהם התחילו מהרהרין ואומרים היש ה' בקרבנו אם אין אמר להם הקב"ה הרהרתם עלי חייכם שאני מודיע לכם הרי הכלב בא ונושך אתכם פסיק' דר"כ, שקלים. – °והרהר אחר, כמו הרהר בְּ: ואין להרהר אחר יוצרנו, בלבנו ולא בספורנו שהי"ת, יום ה. שזוכר את האשה כמו שהיא מלובשת בהן שמייפין אותה ומהרהר אחריה רש"י ע"ז כ:.
א. הִרְהֵר