*, ש"נ, – שה"פ מן הִרְחִיק, א) בהשאלה: מעשה כדי להרחיק אדם ממעשה אחר: הרחקה הוא (שעשו חכמים בשל תורה) פסח' ב:. עובד כוכבים שעשה לבנו או לבתו משתה אסור ליהנות מסעודתו וכו' וכל ההרחקה הזאת מפני עבודה של כוכבים רמב"ם, עכו"ם ט טו. והרב אומר במורה הנבוכים שהיא הרחקה שלא יבאו לעשות בהן צורה רמב"ן שמות כ כב. שכל אלו ההלכות האמורות בטומאת אהלים וכו' מהן דברי קבלה ומהן גזירות והרחקות ולפיכך אין הנזיר מגלח עליהן רמב"ם, טומא' מת יט ו. מעלות יתירות עשו בטהרת פרה אדומה והרחקות גדולות מטומאת המת בכל מעשיה הוא, פרה אדומ' ב א. אבל השבח (ששבח ריב"ז את ר"ש בן נתנאל) שהיה עושה הרחקות גדולות בענינים מיראתו שלא יכשל בחטא רשב"צ דוראן, מג"א ב ח. – ובמשמעה העקרית הפשוטה, °המעשה להרחיק דבר מדבר ברחוק מקום: ואע"פ שכל אצל הקרנות סמוכין זה לזה ואין ביניהם הרחקה ג' טפחים וכו' אבל בין זרע האמצעי לזרעוני הרוחות צריך הרחקה כדי יניקה רש"י שבת פד:. כל ההרחקות והשיעורין האמורין בכלאים באמה בת ששה טפחים שוחקות רמב"ם, כלא' ח יב. בנה כתל בצד החלון צריך להרחיק מן החלון כמלא רוחב חלון מלבד אלו ההרחקות ארבע אמות משום דישה סמ"ג מ"ע פב. –ובהרחבה, °פרוד בין אנשים: שאין לך הרחקה יותר גדולה מהרחקת האנשים כי הם רחוקים' אלו מאלו בדעותיהם ואמונותיהם אלו הפך מאלו המעל לרש"ט פלקיירא ב. –ובמשמ' °גזרת חרם על אדם: וזה דבר ההרחקה שגזרו שלומי אמוני ישראל על שמעון המקדש השני שו"ת שמש צדקה ב יב. – ב) בהשאלה, בענינים מפשטים, °הרחקת הטרדות וכדומה, דחייה ומניעה ופרישה: ליחד לבבו ולחזק בחירתו בעבודתו בהרחקת טרדות העולם מלבו ועיניו חו"ה, הבטחון ד. והרחקת החונף לבני אדם מעליך שם, יחוד המעשה ה. הנה באר שהקדושה היא הרחקת המשגל ר"ש א"ת, מו"נ ג לג. וזה תכלית ההרחקה מלשון הרע פי' המשנ' להרמב"ם, אבות א. חברתו שמחה הרחקתו אנחה חו"ה, שער הפרישות ד. – ג) °הַרְחָקַת דבר מדבר, החלטה שאין דבר זה נמצא בהדבר ההוא: אמנם מה שצריך שיאמר בהרחקת הגשמות והעמיד האחדות האמתית אשר אין אמת לה אלא בהסרת הגשמות הנה תדע המופת על כל זה מזה המאמר ר"ש א"ת, מו"נ א א. ומזה הכת הוא הרחקת התארים העצמיים מהבורא יתברך שם מו. והנה הרמב"ם ז"ל שם אותם י"ג עקרים שהם מציאות השם והאחדות והרחקת הגשמות העקרים א ג. כמו אמרנו מה הוא הטבע ומה הוא הנפש ויהיה האמות קיום הדבר או הרחקתו זזה על שני פנים אם במוחלט כמו אמרנו הרקות נמצא ואם בתנאיי כמו אמרנו אם העולם מחודש מבוא לס' כל מלאכי ההגיון. – ד) °דעה רחוקה, שקשה לקבל אותה ולהסכים עליה: שיכול היה להמציא בחילוף זה הנמצא סבותיו ומסובביו ותתחייב לו ההרחקה להמצא כל מה שנמצא זולת האדם ללא תכלית כלל ר"ש א"ת, מו"נ ג יג. וקצת אלו הדעות האלוהיות אשר יאמינ' ובהם ההרחקות העצומות וההפסדים הנראים המבוארים בכל האומות שם ב כב. יחייבו עלינו שתי הרחקות האחת מהן התלות הידיעה בהעדר הגמור והשנית היות ידיעת הדבר בכח דבר אחר שם ג יו. והנה יתחייבו לשני חלקי הסותר הרחקות עצומות העקרים א כד.
הַרְחָקָה