א. זוּן

*, פ"י, עב' זָן, זַנְתָּ, עת' אָזוּן, יָזוּן, – החזיק חיי בע"ח במה שהאכיל אותו דברים שמשיבים לגופו הכח שנאבד ממנו ע"י פעולות החיים, speisen; nourrir; to feed:  שאם ירצה שלא לזון את עבדו רשאי ושלא לזון את אשתו אינו רשאי (גיט' א ו).  מקום שנהגו לזון (את הפועלים) יזון (ב"מ ז א). הפקחים היו כותבין על מנת שאזון בת בתך חמש שנים כל זמן שאת עמי (כתוב' יב ב). ולא  יזון את בהמתו בין טמאה בין טהורה (נדר' ד ג).  מלמד הוא את בניו מקרא וזן את אשתו ואת בניו (שם).  רבי אליעזר אומר זן את (הבהמה) הטמאה ואינו זן את הטהורה (שם).  הקב"ה זן את כל העולם (ברכ' י.).  באומר כל הזן (יאסר) עלי (ערוב' ל.).  באושא התקינו שיהא אדם זן את בניו ואת בנותיו כשהן קטנים (כתוב' מט:).  לעשות צדקה בכל עת וכו' זה הזן בניו ובנותיו כשהן קטנים (שם נ.).  כשירדו (יעקב ובניו) למצרים קבלם (פרעה) בסבר פנים יפות והושיבם במיטב הארץ וזן אותן בשני רעבון והאכילם כל טוב שבארצו (מד"ר אסת', אם על המלך טוב).  לא יאמרו שניהם הרי אנו זנין אותה כאחד במקור נדפס "כאחר". (כתוב' יב א).  אלמנה שאמרה אי אפשי לזוז מבית בעלי אין היורשין יכולין לומר לה לכי לבית אביך ואנו זנין אותך אלא זנין אותה בבית בעלה (שם ג).  הנושא את האשה ופסקה עמו כדי שיזון את בתה חמש שנים חייב לזונה חמש שנים (שם א).  לא יאמר הראשון לכשתבא אצלי  אזונה אלא מוליך לה מזונותיה למקום שהי' אמה (שם).  אחד זנה ואחד נותן לה דמי מזונות (שם).  זנה חמש שנים הראשונים בין ביוקר בין בזול (ירוש' שם יב לד ד).  נושא אדם אשה ומתנה עמה על מנת שלא לזונה ולפרנסה ולא עוד אלא שתהא זונתו ומפרנסתו ומלמדתו תורה (שם ה כט ד). – °כח הזָן:  והפועל הממונה על זאת הפעולה (לקים את הגוף ע"י מזון) יקרא כח הזָן והוא נעבד מארבע כחות אחד מהם ימשך אליו מלחיות הארץ חלקים נאותים שיהיו תמורה ממה שיותך מן הגשם והשני יחזיק הנמשך אשר הוא מזון בכח בעוד שנעשה מזון בפועל והשלישי כח יקרא מעכל ומשנה (אמונה רמה א ו). – ובהשאלה:  העושה מקום לקנה ולאספתי ולנר שיעורו כל שהוא וכו' לזון את עיניו ולדבר עם חבירו ולתשמיש בפותח טפח (אהל' יג ד).  נכנס למדינה וראה וילון פרוס על פתח המדינה ואבנים טובות ומרגליות קבועות בו מיד נפל לארץ אמרו לו ראה לא יכולת לזון עיניך עד שנפלת אלו נכנסת למדינה עצמה וראית פני מלך עאכ"ו (ספרי, הברכה שנה).  לולין היו פתוחין בעליית בית קדשי הקדשים וכו' כדי שלא יזונו עיניהם מבית קדשי הקדשים (פסח' כו.).  משה לא זן עיניו מן השכינה (מד"ר ויקר' כ).  נדב ואביהו פרעו ראשיהן וזנו עיניהן מזיו השכינה (שם שמות ג).  נשמה זנה את כל הגוף (ברכ' י.).

– נִפע', *נִזּוֹן, נִזּוֹנִים1, – נתנו לו מָזון, קבל מזון, נכנס המזון בגופו ונבלע באברים: אלמנה נזונת מנכסי יתומים (כתוב' יא א).  הבנות אינן ניזונות אלא לאחר מיתת אביהן (שם ד ו).  בנותיהן  נזונות  מנכסים בני חורין והיא נזונת מנכסים משועבדים (שם יב ב).  אין בית דין פוסקין לאשה פירות שביעית אבל  ניזונת היא משל בעלה (תוספתא שבי' ה כב).  הניח בנים גדולים וקטנים אין הגדולים מתפרנסים על הקטנים ולא הקטנים נזונין על הגדולים אלא חולקין בשוה (ב"ב ח ז).  הניח בנות גדולות וקטנות אין הגדולות מתפרנסות על הקטנות ולא הקטנות  נזונות על הגדולות (שם ח).  שאי אתה יודע בצערן של תלמידי חכמים במה הם מתפרנסים ובמה הם נזונים (ברכ' כח.).  כל העולם כולו נזונין בצדקה והם (הת"ח) נזונין בזרוע וכו' כל העולם כלו נזונין בזכותם והם אפי' בזכות עצמן אינן נזונין (שם יז:).  כל העולם כולו נזונין בשביל חנינא בני וחנינא בני די לו בקב חרובין מערב שבת לערב שבת (שם).  יכולה אשה לומר לבעלה איני ניזונית ואיני עושה (כתוב' נח:).  יבמה ג' חדשים הראשונים ניזונת משל בעל מכאן ואילך אינה ניזונת לא משל בעל ולא משל יבם (יבמ' מא:).  בעלייה התקינו שיהו בנות ניזונות מן המטלטלין (כתוב' נ:). כי הצומח ניזון מן העפר והחי ניזון מן הצומח (שבט יהודה ז). – ונזון:  כי הנזון ישוב המזון אל עצם הנזון ויקנה לו צורות המתדמה החלקים הנמצאים בו כאלו תאמר שישיב המזון בשר (רלב"ג, מלחמ' ה' ה ג ב).  כמאמר האומר שבהמצא הנזון והמרגיש ימצא האדם לפי שבהמצא האדם ימצא הנזון והמרגיש (העקרים א ג).  המזון המתמיד והשומר הנזון ומחליף התכתו באופן שישמור מציאותו אין ראוי שייוחס לעונש למי שנזון ממנו (זכות אדם 6). – ועת' יִזּוֹן, יִזּוֹנוּ:  זה המדרש דרש ר"א בן עזריה לפני חכמים בכרם ביבנה הבנים יירשו והבנות יזונו (כתוב' ד ו).  מי שמת והניח בנים ובנות בזמן שהנכסים מרובין הבנים ירשו והבנות יזונו נכסים מעוטין הבנות יזונו והבנים ישאלו על הפתחים (ב"ב ט א). – ומקור לִזּוֹן:  עין שלא רצתה לזון ממה שאינו שלו אין עין הרע שולטת בו (ברכ' כ.).


1 במקום נָזוֹן.

חיפוש במילון: