1, ש"נ, מ"ר חִידוֹת, — א) הגדרת דבר לא בתאריו הידועים וברורים לכל אלא ברמזים ותארים רחוקים ולא מובנים בהשקפה ראשנה למה הם מכונים, ולפי הרמזים וההגדרות המליציות האלה צריך למצא הכונה למה נתכון העושה או שואל החידה, Rätsel; enigme; enigma : ויאמר להם שמשון אחודה נא לכם חִידָה אם הגד תגידו אותה לי שבעת ימי המשתה ומצאתם ונתתי לכם שלשים סדינים ושלשים חליפות בגדים ויאמרו לו חודה חִידָתְךָ ונשמענה ויאמר להם מהאכל יצא מאכל ומעז יצא מתוק ולא יכלו להגיד הַחִידָה שלשת ימים שופט' יד יב=יד. ויאמרו לאשת שמשון פתי את אישך ויגד לנו את הַחִידָה וכו' ותבך אשת שמשון עליו ותאמר רק שנאתני ולא אהבתני הַחִידָה חדתה לבני עמי ולי לא הגדתה שם יה=יו. ויהי ביום השביעי ויגד לה כי הציקתהו ותגד הַחִידָה לבני עמה ויאמרו לו אנשי העיר ביום השביעי בטרם יבא החרסה מה מתוק מדבש ומה עז מארי ויאמר להם לולא חרשתם בעגלתי לא מצאתם חִידָתִי וכו' ויתן החליפות למגידי הַחִידָה שם יז=יט. פה אל פה אדבר בו ומראה ולא בְחִידֹת במדב' יב ח. ומלכת שבא שמעת את שמע שלמה לשם יי' ותבא לנסתו בְּחִידוֹת מ"א י א. — ב) מליצה ברמזים ומשלים ודמיונות: בן אדם חוד חִידָה ומשל משל אל בית ישראל ואמרת כה אמר אדני יי' הנשר הגדול גדול הכנפים ארך האבר מלא הנוצה אשר לו הרקמה בא אל הלבנון ויקח את צמרת הארז יחזק' יז א=ג, והכונה בנשר הגדול וכו' למלך בבל. הלוא אלה כלם עליו משל ישאו ומליצה חִידוֹת לו ויאמר הוי המרבה לא לו עד מתי ומכביד עליו עבטיט חבק' ב ו. להבין משל ומליצה דברי חכמים וְחידֹתָם משלי א ו. — ואמר ב"ס: אל תטש שיחת חכמים ובחידתיהם התרטש ב"ס, גני' ח ח. — ובמשמ' דברים תמוהים, מענינים, נשגבים: אפתחה במשל פי אביעה חִידות מני קדם אשר שמענו ונדעם ואבותינו ספרו לנו תהל' עח ב=ג, והמשורר הולך ומספר את דברי הימים של ישראל בדרך מליצה ושיר. — וקצת במשמ' תחבולה: יעמד מלך עז פנים ומבין חִידוֹת ועצם כחו דני' ח כג=כד. — ג) °בפלסופיה, קצת כמו תֹאר, חידות האלהות, התארים המיוחסים לו: ואמר אריסטוטלס הפלוסוף כי החידות המכחשות (ר"ל התארים השוללים) הן אמת וישר לאמרן על הבורא יותר מן החידות המודות (ר"ל התארים המחייבים) כגון שנאמר עליו שאין לפניו לא עולה ולא שכחה ולא שוא ולא שקר ואלו הן החידות המכחשות וכשנאמר עליו שהוא חכם וצדיק וישר הן החידות המודות לקוט' מרסע"ג ור"ד הבבלי, הליכ' קדם 69.
1 לפי דעת קצת החכמים מקֻצר מן אחודה כמו בארמ' ובמשמ' סגור, והוא דחוק.