1, ש"ז, ובהוספת ה חַשְׁמַלָה, מלעיל, — א) שֵם דבר נֹצץ ומבהיק, ולא נתבאר בודאות מהו: וארא והנה רוח סערה באה מן הצפון ענן גדול ואש מתלקחת ונגה לו סביב ומתוכה כעין הַחַשְׁמַל מתוך האש (יחזק' א ד). וארא כעין חַשְׁמַל כמראה אש בית לה סביב ממראה מתניו ולמעלה וממראה מתניו ולמטה ראיתי כמראה אש ונגה לו סביב (שם כז). ואראה והנה דמות כמראה אש ממראה מתניו ולמטה אש וממתניו ולמעלה כמראה זהר כעין הַחַשְׁמַלָה (שם ח ב). — ובמשמ' °זֹהר ונגה: כשמוע השר יופי השירה, נפלא על חשמלי זהרה, ויאמר שירתך זאת גברה, על כל השירות ביופיה (עמנ', מחבר' ח). — ב) * שֵם למין ממיני המלאכים מאירים ומגֻונים: מעשה בתינוק אחד שהיה קורא בבית רבו בספר יחזקאל והיה מבין בחשמל2 ויצאה אש מחשמל ושרפתו (חגי' יג). כנגדם למעלה אותם המלאכים הנקראים חשמלים ואִלו הם לפנים ממעלת הצדיקים (מדר' ג"ע). באותה שעה רעשה הארץ והעולם מזדעזע והים מתפרד וחשמלי אש שהיו דומים לגדפי טווס מקיפים מסוף העולם ועד סופו (מדר' ג"ע וגיהנם). כתובים בו (בהספר) ענינים ומלים מאירים כככבי גלגלים וכאראלים וכחשמלים (הקד' מנורת המאור). וסוד החשמל שהוא המלאך העליון והקרוב אל השכינה (מנח' קנא' לר"י מפיסא 103). — ואמר הפיטן: רוחש חשמל, אשר חש ומל, שבחו למל, ומעצומו יאמל (יוצר שבת ב' חנוכה, אמצו). זכור נלהט אשר רהט דרוש חשמל והוא מקנא (יוצ' שבת ור"ח, אביר). ומתעטפים בשרפים ואראלים, והמשילם לתרשישים וחשמלים (ר"י הלוי, קדוש יוה"כ, ברכו ה'). אראלים וחשמלים יתנו שיר לשם האל (יוצ' שבת א אחה"פ, אראלים). ומלאכי מעלה הנעימו מהללו, ובהיכלו כבוד אומר כלו, שרפים ואופנים וזיקי חשמלו, קדושה ותהלה קדמו לסלסלו (יוצר ב' שבוע', וכל העם). בחשמלי הערבות הראָה צור מלכי, כי מארץ ערבות יבש בקראי הכי (סמא"צ, נעי' יוה"כ, עב קל). — ג) °הכח הטבעי שיש בקצת גופים שבהתחככם ימשכו אליהם גופים אחרים ויולידו אש ואור וכדומה, Elektrizität; électricité; e=ty: מה הספירות אם לא גלגלי שמים, האור החֹם הקיטור הַחַשְׁמַלָה3, כל כחות הטבע הם מלאכי מעלה, ידעום החוקרים גלויי העינים (יל"ג, שני יוסף בן שמעון ה). — ופשט השמוש הזה מאד בפרט בדבור ובספרות החדשה, וגזרו ממנו גם פעל חִשְׁמֵל במשמ' טען גוף מן הגופים בכח החשמל.
1 כבר הקדמונים לא ידעו לנכון משמ' מלה זו. השבעים והולג' תרגמוה electrum, שעקר משמעותו הוא תערובת מזהב וכסף, וכמו"כ השרף הידוע, חלמוני הגון, שיש לו הסגולה הידועה שבהתחככו ימשך אליו גופים דקים. ובגמ' (חגי' יג.) אמרו: מאי חשמל אמר רב יהודה חיות אש ממללות במתניתא תנא עתים חשות עתים ממללות בשעה שהדיבור יוצא מפי הקב"ה חשות ובשעה שאין הדיבור יוצא מפי הקב"ה ממללות, ע"כ, ואמרו המפרשים כי הכונה בדרוש זה שפרשו חשמל כנוי למלאכים, וכן פרשו את המאמר שהובא בפנים בענין התינוק שהיה מבין בחשמל. והנה כל זה מפוקפק, ומלשון הכתוב כעין החשמל מתוך האש, אם אין נוסחה זו משובשת, נראה יותר כי הכונה בחשמל היא לחלק מעצם האש, או הלהבה. ולכן בארו המפרשים הקדמונים שלנו מלה זו במשמ' החלק היותר דק מהשלהבת, תכלת הגון. אמר ריב"ג: כעין החשמל כלון נאר זרקא באצ'מאר אלנאר, ע"כ, ובעבר' בתרג' ר"י א"ת: כמראה הצבע הקרוב לתכלת ויש בו הסתר כי צריך להיות כמראה אש חשמל. י"כ. וכעין זה רוב שאר המפרשים. ואמר ר' אליעזר מבלגנצי: אין אנו בקיאים בלשון המקרא ברוב דברים ואין לנו אלא הענין וענינו יורה עליו כי זוהר צח וברור במאד מאד הוא כזוהר ברירות החמה שנראית נעה ונדה כגלי מים (פרוש יחזק', הוצ' מק"נ). אך יש מפקפקים בנוסחה זו, וסוברים כי היא קצת משובשה. ולכן אין לעמד על פרושה האמתי של מלה זו.
2 כבר נזכרה בהערה למעלה דעת המפרשים שהכונה כאן למלאך, אך הלשון והיה מבין בחשמל ויצא אש מחשמל אינו מתישב יפה בענין זה.
3 והעיר המשורר שם בהערות וז"ל: כונתי להכח הטבעי הנקרא עלעקטריציטט שכן תרגום היוני של חשמל הוא עלעקטראן ואלו היתה שפת עבר עתידה להתחדש והסופרים רשאין לברוא בה ניב שפתים הייתי אומר לקרוא בשם חשמל להטיליגרף או להטיליפון ויהיה השם חשמל מורכב משתי מלות: חש מל כלומר ממהר לדבר על דרך חש בז (ישע' א) וכדרשת חז"ל עליו עתים חשות ועתים ממללות (חגי' ט:). ע"כ. ואעפ"י שאין כל יסוד אמתי ליחס לחשמל משמ' זו, כי אין ספק בדבר שלא היתה לחשמל משמ' electrum , וההרכבה של חשמל אינה אלא דרשה, אעפי"כ, בודאי כדי הוא יל"ג לקבל השמוש שהשתמש בו במלה מן המלים למושג מן המושגים, והצרך עשה שנתקבל השמוש הזה בהדבור ובהספרות ואין מערער ע"ז.