טִבְעִי

° 1, ת"ז, לנק' טִבְעִית, מ"ר טִבְעִיִים, טִבְעִיּוֹת, א) של הטבע, מסגולת הטבע, naturlich physisch; naturel, physique; natural, physical: טבע יסוד האש לעלות למעלה כאשר תראה העשן העולה מן העצים שהוא מגביה למעלה מן האויר עד היותו למקומו הטבעי רוח חן ז. ואחר שהגשם הוא טבעי יש בו גדר הטבע כי הוא נקרא טבעי מפני שהטבע דבוק בו שעה"ש יג. לכל גשם טבעי יש לו תנועה טבעית שם. כי נסמך על הקדמות טבעיות אשר נתבארו מנח' קנא' נר"י מפיסא 26. — וטבעי בנגוד לנפשי, במשמ' גופני, חמרי: הפרק השלישי (מדבר) בתנועה ומיניה וזכרון הטבעית ממנה והנפשית אמונה רמה א ג. הוצרכנו ג"כ לומר שמהן (מהתנועות) נפשיות ומהן טבעיות שם א. —  וטבעי בנגוד למלאכותי: כל מה שלא יבדיל בין מה שבכח ובין מה שבפעל ומה שבעצמות ומה שבמקרה ובין הענינים המלאכותיים ובין הענינים  הטבעיים מלות הגיון, פרק יא. ראו הפלוסופים שהפעולות הטבעיות הולכות על דרך הפעולות המלאכותיות ספורנו, אור עמים, ידיעה. — ובנגוד לנסי: כי בארץ תוציא צמחה וכdנה זרועיה תצמיח אשר הוא דבר טבעיי דומה לנסיי יוסף דון יחיא, מבוא לפי' שה"ש. — ובנגוד למקרי: ולא יועיל הממון והשמירה אחר שהגופות נאבדים בדרך מקריי או טבעיי או עונשיי כמו שזכר שלשת אלו המתות פי' משלי לזרח' הלוי יא ד. — וחכמה הטבעית, החוקרת בכחות הטבע: והפלוסופיא העיונית נחלקת לשלשה חלקים החלק האחד הלמודית והטבעית והאלהית מלות הגיון יד. והחכמה הטבעית תעיין בגשמים הנמצאים בטבע שם. ויחקור האדם סביב הדברים הנמצאים אשר אין פעולתם אלינו והיא החקירה בשלשת מיני החכמות למודית טבעית אלהית זכות אדם 10. כי מעשה בראשית יורה על עניני המציאות מצד הנודע בחכמות למודיות וטבעיות ומעשה מרכבה יהיה ענייני התנועות הגלגליות מנח' קנא' לר"י מפיסא 102. ומ"ר הַטִּבְעִיּוֹת, ר"ל החכמות הטבעיות: כי כבר התבאר בטבעיות שאין באש כח פועל זולת החום רלב"ג, מלחמ' ה' ה ג ב. ואמר (אבן רשד) וכשנחבר עם זה מה שנתבאר בטבעיות והוא שיש מניע ראשון קדמון נבדל בהחלט מכל חומר ספורנו, אור עמים, בלתי גשם. — ב) חכם בקי בחכמת הטבע, Physiker; physicien; -cist: שזאת האמונה הנפסדת היתה מפורסמת בימי משה רבינו ע"ה והיא אמונת הטבעיים הקדמונים קודם סקראט וחבריו שהיו מאמינים כי אין האדם אלא מציאותו המורגש המעל' לרש"ט פלקיירא א. כי הלימודיי יחקור בגשם המוחלט והטבעי יחקור גם בגשם מוחלט אלא שהוא יחקור בו מצד שהוא מתנועע הקד' מלחמ' ה' לרלב"ג. ועל ההתחלות ההן נבנו כל מופתי החכמה ההיא כמו שיקבל המהנדס מציאות הקו והנקודה מהטבעיי והמספרי מציאות האחדות והטבעי מציאות העצמים והמקרים מבעלי הפלוסופיא הראשונה ובעל הפלוסופיא הראשונה יקבל מן הטבעי מציאות מניע ראשון העקרים א יז. ובעבור זה יבנה (התכוני) כל מופתיו עליהם ולא יחוש להנחות הטבעי ולהתחלותיו והטבעי יכחיש התחלות התכוני והנחותיו שם ד ב. והדעות היותר קרובות לאמת בזה דעות הטבעיים כפי התחלפותם אמונה רמה א ו. שחשבו אנשים מהטבעיים שגלגלי כוכבי הלכת כולם בעל חיים אחד שם ח. כי כבר בארו הטבעיים היות היסודות במורכב בפועל דרך אמונה ב ז. ויקבל במסרת הרופא מן הטבעי שם (היסודות) ארבעה ואין עוד קאנון א א ה ב. אמר אבן רשד בפירושיו כי מציאות העלה ראשונה יתבאר בחכמה הטבעית והאלהי יקחנו כמו דבר מקובל מהטבעי מנח' קנא' לר"י מפיסא 19. כי ידיעת הטרפיות לגדולי אומתנו היא יותר דקה מכל מה שזכר אותו הגדול שבטבעיים כי זכות נבואתן מסייעתן לעמוד על מה שלא יוכל עליו טבע שכלו של אדם קול יהודה, כוזרי ב סד. — ואמר המשורר:  ואין כמוך בכל הארץ טבעי, ובירדן התעודות רוחצת למשעי, ואני לא כטבעך טבעי עמנ', מחב' ח



1 בערב' טביעי طبيعى.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים