ת"ז, סמי' יְרֵא, לנק' יְרֵאָה, מ"ר יְרֵאִים, סמי' יִרְאֵי, בכנ' יְרֵאֶיךָ, לִירֵאֶיךָ, יְרֵאָיו, לִירֵאָיו, — מי שמפחד, שיחוש רגש של אימה שבגללו הוא נרתע לאחור, אינו מוצא את לבו לעשות דבר, fürchtend; craintif; fearing: ויספו השטרים לדבר אל העם (היוצא למלחמה) ואמרו מי האיש הַיָּרֵא ורך הלבב ילך וישב לביתו ולא ימס את לבב אחיו כלבבו דבר' כ ח. — ובפרט יְרֵא אלהים, מי שֶׁיָּרֵא מהאל ושומר מצוותיו ומקיים אותן, Gottesfürchtig, fromm; craignant dieu, pieu; godferaring, pious : כי יְרֵא אלהים אתה ולא חשכת את בנך את יחידך ממני בראש' כב יב. מי בכם יְרֵא יי' שמע בקול עבדו אשר הלך חשכים ואין נגה לו יבטח בשם יי' וישען באלהיו ישע' נ י. הולך בישרו יְרֵא יי' ונלוז בדרכיו בוזהו משלי יד ב. אשרי כל יְרֵא יי' ההלך בדרכיו תהל' קכח א. כי יְרֵא אלהים יצא את כלם קהל' ז יח. והיה האיש ההוא תם וישר וִירֵא אלהים וסר מרע איוב א א. אנשי חיל יִרְאֵי אלהים אנשי אמת שמות יח כא. אז נדברו יִרְאֵי יי' איש אל רעהו ויקשב יי' וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו לְיִרְאֵי יי' ולחשבי שמו מלא' ג יו. לכו שמעו ואספרה כל יִרְאֵי אלהים אשר עשה לנפשי תהל' סו יו. נבזה בעיניו נמאס ואת יִרְאֵי יי' יכבד שם יה ד. כי גם יודע אני אשר יהיה טוב לְיִרְאֵי האלהים אשר ייראו מלפניו קהל' ח יב. שקר החן והבל היפי אשה יִרְאַת יי' היא תתהלל משלי לא ל. — יְרֵא מצוה: בז לדבר יחבל לו וִירֵא מצוה הוא ישֻלם משלי יג יג. — וִירֵא שמו: וזרחה לכם יִרְאֵי שמי שמש צדקה מלא' ג כ. כי אתה אלהים שמעת לנדרי נתת ירשת יִרְאֵי שמך תהל' סא ו. — וגם יָרֵא בלבד, מ"ר יְרֵאִים, ובכנוי: יְרֵאֶיךָ יראוני וישמחו כי לדברך יחלתי תהל' קיט עד. ישובו לי יְרֵאֶיךָ וידעו עדתיך שם עט. מה רב טובך אשר צפנת לִירֵאֶיךָ פעלת לחוסים בך שם לא כ. הנה עין יי' אל יְרֵאָיו למיחלים לחסדו שם לג יח. סוד יי' לִירֵאָיו ובריתו להודיעם שם כה יד. אך קרוב לִירֵאָיו ישעו שם פה י. — ובתו"מ: עשה מיראה שאם באת לבעוט דע שאתה ירא ואין ירא מבעט ירוש' ברכ' ט יד:. שהוא חולק ליריאיו מכבודו מד"ר במד' טו. — *יְרֵא חטא: אין בור ירא חטא ולא עם הארץ חסיד אבות ב ה. ר' יוסי הכהן חסיד ר"ש בן נתנאל ירא חטא ור"א בן ערך כמעין המתגבר שם ח. ברוך שלא עשני בור שאין בור ירא חטא תוספתא ברכ' ז יח. כל מי שהיה כשר וירא חט באותו הדור היה מביא את בכוריו ונותנן לתוך הסל ומחפ' אותן ירוש' תענ' ד סח:. — ומ"ר: לשבת חשאים יראי חטא נותנים לתוכה בחשאי שקל' ה ו. וחכמות סופרים תסרח ויראי חטא ימאסו והאמת תהא נעדרת סוט' ט טו. — ואמר הפיטן: יראי חטא נמאסו ונפסק העוגן, נבזזו חנויות מיוזנות ואין מגין, פרחי ורבי ביד צרם מגן סליח' מוס' יוה"כ, ברית כרותה. — *ירא שמים: לעולם יהא אדם ירא שמים בסתר כבגלוי ומודה על האמת ברכות השחר, לעולם. גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים ברכ' ח.. למי שהוא ירא שמים בכל כחו שם נו:. כל אדם שיש עליו חן בידוע שהוא ירא שמים סוכ' מט:. הכל יודעים שאביך ירא שמים הוא עכשיו יאמרו אמו גרמה לו סנה' ע:. ש"מ ירא שמים הוא נדה לג:. שהיה אברהם אבינו מתפחד ואומר תאמר אותן אוכלסין שהרגתי שהיה בהם צדיק אחד וירא שמים אחד מד"ר בראש' מד. גוי שחייב כרת ובזכות מי ניצל בזכות ירא שמים אחד שמעמידין בכל שנה ושנה שם שה"ש, משכני. ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של הקב"ה רואה איזה צדיק ישר וכשר וירא שמים יש בהם ומסלקו מתוכן שם, דודי ירד. כדרך כל ירא שמים שלא להשחית מדברי הקב"ה אפילו אות אחת תשו' דונש על רסע"ג סא. — ואמר המליץ: ומשם באתי ארם נהרים, ומטוביהם רבי יפת הירא שמים, והחזן רבי יוסף תאוה לעינים ר"י חריזי, תחכמ' מו. — ולנק': זה שעוזב צנועה או בת טובים ויראת שמים ולוקח אחרת בעבור ממון או בעבור יופי או כבוד משפחה ספר חסידים, תתרצו. — ומ"ר: שכן אפילו יריאי שמים יוצאין בכך ירוש' מגי' ג עד.. כיון ששמע אהרן שבניו יראי שמים הן שתק וקבל שכר על שתיקתו מד"ר ויקר' יב. וכן בימי אליהו היו ישראל יראי שמים לאמיתם תד"א יז. — ואמר המליץ: ומשם הלכתי לכלנה, ושם קהלה טובה, כלם חסידים ויראי שמים, אלו היו פורשי כנפים ר"י חריזי, תחכמ' מו. — °יראי השם: כי ידוע ידעתי שהיו חכמים ויראי השם ממני ראב"ע, יסוד מורא ב.
א. יָרֵא