ש"נ, סמי' יִרְאַת, בכנ' יִרְאָתִי, יִרְאָתְךָ, יִרְאָתֶךָ, יִרְאָתוֹ, יִרְאָתָם — א) שה"פ מן יָרֵא, Furcht; crainte; fear: וייראו האנשים יִרְאָה גדולה יונ' א י. ונתתי יִרְאָה בארץ מצרים והשמתי את פתרס יחזק' ל יג-יד. יִרְאָה ורעד יבא בי ותכסני פלצות תהל' נה ו. וגבה להם וְיִרְאָה להם וגבתם מלאת עינים יחזק' א יח. עבדו את יי' בְּיִרְאָה וגילו ברעדה תהל' ב יא. וכל ההרים אשר במעדר יעדרון לא תבוא שמה יִרְאַת שמיר ושית ישע' ז כה. היום הזה אחל תת פחדך וְיִרְאָתְךָ על פני העמים דבר' ב כה. הֲמִיִּרְאָתְךָ יכיחך יבוא עמך במשפט איוב כב ד. — ובתו"מ: בפרקים שואל (אדם בשלום חברו) מפני הכבוד ומשיב ובאמצע שואל מפני היראה ומשיב ברכ' ב א. נאמנת אשה וקטן לומר מיכן יצא נחיל זה וכו' אימתי בזמן שהעידו על מעמדן אבל אם יצאו וחזרו אין נאמנין שלא אמרו מתוך הפיתוי אלא מתוך היראה תוספתא כתוב' ג ג. כשם שניתנה (התורה) באימה ויראה כך אנו צריכין לנהוג בה באימה ויראה ירוש' מגי' ד עד ד. עשה מאהבה ועשה מיראה עשה מאהבה שאם באתה לשנוא רע שאת אוהב ואין אוהב שונא עשה מיראה שאם באתה לבעט אין ירא מבעט שם סוט' ה כ ג. נצור תורתי בלבך ונגד עיניך תהיה יראתי ברכ' יז.. מה להלן באימה וביראה וברתת ובזיע אף כאן באימה וביראה וברתת ובזיע שם כב.. פסק מחמת יראה מו"ק יח:. גדול העושה מאהבה יותר מן העושה מיראה שזה תלוי לאלף דור וזה תלוי לאלפים דור סוט' לא.. העובד עכו"ם מאהבה ומיראה סנה' סא:. הדר חכמה ענוה הדר ענוה יראה הדר יראה מצוה דא"ז ה. אעפ"י שזרעו ובניו הם מבקשים לחם לא ראיתי לאותו צדיק אביהם נעזב מיראתו של הקב"ה מד"ר ויקר' לה. אמר רשב"י עד שלא יחטא אדם נותנים לו אימה ויראה משהוא חוטא נותנים עליו אימה ויראה שם במד' יא. כל המתגייר משום אשה משום אהבה משום יראה אין זה גר מסכ' גרים א ז. — ובפרט יִרְאַת אֱלֹהִים: כי אמרתי רק אין יִרְאַת אלהים במקום הזה בראש' כ יא. חסן ישועת חכמת ודעת יִרְאַת יי' היא אוצרו ישע' לג ו. ונחה עליו רוח יי' וכו' רוח עצה וגבורה רוח דעת וְיִרְאַת יי' שם יא ב. והריחו בְּיִרְאַת יי' ולא למראה עיניו ישפוט שם ג. יִרְאַת יי' ראשית דעת משלי א ז. תחלת חכמה יִרְאַת יי' שם ט י. הן יִרְאַת אדני היא חכמה איוב כח כח. למס מרעהו חסד וְיִרְאַת שדי יעזוב שם ו יד. בְּיִרְאַת יי' מבטח עז משלי יד כו. — ובכנ', במשמ' יראת יי': ואת יִרְאָתִי אתן בלבבם לבלתי סור מעלי ירמ' לב מ. כי לבעבור נסות אתכם בא האלהים ובעבור תהיה יִרְאָתוֹ על פניכם לבלתי תחטאו שמות כ כ. הלא יִרְאָתְךָ כסלתך איוב ד ו. הקם לעבדך אמרתך אשר לְיִרְאָתֶךָ תהל' קיט לח. למה תתענו יי' מדרכיך תקשיח לבנו מִיִּרְאָתֶךָ ישע' סג יז. ותהי יִרְאָתָם אתי מצות אנשים מלמדה שם כט יג. — ואמר בן סירא: חיל וכח יגוללו לב ומשניהם יראת אלהים אין ביראת יי' מחסור ואין לבקש עמה משען יראת אלהים כעדן ברכה ועל כל כבוד חפתה ב"ס גני' מ כו-כז. — ובתו"מ, *יִרְאַת חטא: משמת רבי בטלה ענוה ויראת חטא סוט' ט טו. וענוה מביאה לידי יראת חטא ויראת חטא מביאה לידי חסידות שם. ר"ח בן דוסא אומר כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו חכמתו מתקיימת אבות ג ט. א"ר יהודה חס ושלום שעקביא נתנדה שאין העזרה ננעלת בפני כל אדם מישראל בחכמה וביראת חטא כעקביא בן מהללאל עדי' ה ו. יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתתן לנו חיים ארוכים חיים של שלום וכו' חיים שיש בהם יראת חטא חיים שאין בהם בושה וכלימה ברכ' טז:. למדנו יראת חטא מבתולה וקיבול שכר מאלמנה סוט' כב.. אתה מוצא אדם שונה מדרש הלכות ואגדות ואם אין בו יראת חטא אין בידו כלום מד"ר שמות ל. — *יִרְאַת שמים: שתהא בנו אהבת תורה ויראת שמים ברכ' טז:. הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים שם לג:. אין לו להקב"ה בבית גנזיו אלא אוצר של יראת שמים שם. כל אדם שיש בו תורה ואין בו יראת שמים דומה לגזבר שמסרו לו מפתחות הפנימיות ומפתחות החיצונות לא מסרו לו שבת לא:. כל המגדל כלב רע בתוך ביתו מונע חסד מתוך ביתו וכו' אף פורק ממנו יראת שמים שם סג:. אוי לשונאיהן של תלמידי חכמים שעוסקין בתורה ואין בהם יראת שמים יומ' עב:. כל המונע תלמידו מלשמשו וכו' פורק ממנו יראת שמים כתוב' צו.. — ב) *כנוי לאלהוּת, בפרט לעבודה זרה: אמר לו (המסית) יש יראה במקום פלוני כך אוכלת כך שותה כך מטיבה כך מריעה סנה' ז י. שלא יהו השבויים אומרים יראתנו הביאה עליו את הפורענות קשה יראתן שעמדה על עצמן קשה יראתנו שלא שלטה בנו הפורענות מכי' בא, פסח' יג. ובשם אלהים אחרים לא תזכירו שלא תשבע לגוי ביראתו שם משפט', כספ' כ. מעשה בספינה אחת של גוים שהיתה פורשת מים הגדול והיה בה תינוק אחד יהודי עמד עליהן סער גדול בים ועמד כל אחד ואחד מהן והתחיל נוטל יראתו בידו וקורא ולא הועיל כלום ירוש' ברכ' ט יג:. ואבן שישב עליה אביו לא ישב עליה מימיו וכיון שמת אביו עשה אותה יראה שלו שם פאה א טו ג. מלמד שכל אחד ואחד עשה דמות יראתו ומניחה בתוך כיסו כיון שזוכרה מוציאה מתוך כיסו ומחבקה ומנשקה שבת פג:. אליהו הצדיק היה מחזיר על תפוחי רעב שבירושלם פעם אחת מצא תינוק שהיה תפוח ומוטל באשפה וכו' אמר לו אמור בכל יום שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד אמר לו הס שלא להזכיר בשם ה' שלא לימדו אביו ואמו מיד הוציא יראתו מחיקו ומחבקו ומנשקו עד שנבקעה כריסו ונפלה יראתו לארץ ונפל הוא עליה סנה' סד.. כיון ששתה (היין) בער בו אמר לה השמיעי לי הוציאה יראתה מתוך חיקה אמרה לו עבוד לזה שם קו.. כיון שדברה (האתון) מתה שלא יהיו אומרים זו שדברה ועושין אותה יראה מד"ר במד' כ. כי לא שם היהודי ההוא כל כך נפשו בכפו אלא מטעם הדת והוא לבזות יראתנו ולהתיכה באש שבט יהודה סד. ואמר שולוני לאנשי אטיני שמינירבה יראתם נתנה אותם (את החקים) אליו כדי להכניסם בלב ההמון יוסף הכהן, מציב גבול' ג ב יו. — ואמר הפיטן: לֻבטה יראתם (של מצרים) ולקה, בוקה ומבוקה ומבולקה מעריב ב פסח, ליל שמרים. לפני בעל צפון הנשאר מכל אלילי פחזותם, ולמה נשאר הוא כדי להשיאם ולהטעותם, שיאמרו קשה יראתם שלא לקתה כמותם יוצ' ז פסח, חסדי יי'. שחו נכרים וזרים כמות יראתם ויגועו, שדי חלק יעקב חלקם בחיים נודעו שבת נחמו, אל אל שדי. — ומ"ר *יִרְאוֹת1: בעל צפון נשתייר מכל הייראות שלהן להטעותן שהוא הציל את עצמו מכי' בשלח ב א.
1 כך נראה מהכתיב בשתי יודים בתחלה.