1, כהוּנה, ש"נ, סמי' כְּהֻנַּּת, כְּהֻנַּתְכֶם, כּהֻנָּתָם, מ"ר כְּהֻנּוֹת, — א) תלבשׁת הכהנים, Tracht der Priester; mise des prêtres; dress of priests : ואת בניו (של אהרן) תקריב והלבשתם כתנת וחגרת אתם אבנט אהרן ובניו וחבשת להם מגבעת והיתה להם כְּהֻנָּה לחקת עולם שמות כט ח-ט. — ב) משרת הַכֹּהֵן, Priestrum; sacerdoce; priesthood: המעט מכם כי הבדיל אלהי ישראל אתכם מעדת ישראל להקריב אתכם אליו לעבד את עבדת משכן יי' וכו' ובקשתם גם כְּהֻנָּה במד' יו ט-י. והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כְּהֻנַּת עולם שם כה יג. אלה בקשו כתבם המתיחשים ולא נמצאו ויגאלו מן הַכְּהֻנָּה ויאמר התרשתא להם אשר לא יאכלו מקדש הקדשים עזר' ב סב-סג. — ובתו"מ: משמת רבי ישמעאל בן פאבי בטל זיו הכהונה סוט' ט טו. שלשה כתרים הם כתר תורה וכתר כהונה וכתר מלכות אבות ד יג. הכריז ר' ינאי ואמר אין כהונה היום ירוש' נזיר ז נו.. ויאמר יהודה בן גדידיה לינאי המלך רב לך כתר מלכות הנח כתר כהונה לזרעו של אהרן קדוש' סו.. לא פסקה כהונה אלא מזרעו של משה זבח' קב.. — ובמשמ' כללות הכהנים: מסרוהו (את הכ"ג) זקני בית דין לזקני כהונה והעלוהו לעליית בית אבטינס יומ' א ה. וארבעה ילדים מפירחי כהונה ובידיהם כדים של שמן של מאה ועשרים לוג סוכ' ה ב. ופרחי כהונה איש כסתו בארץ לא היו ישנים בבגדי קדש אלא פושטין ומקפלין אותן ומניחין אותן תחת ראשיהן תמיד א א. זקני כהונה ולויה (עומדים) למטה (מהר עיבל) והשאר למעלה תוספתא סוט' ח ט. בראשונה היו מכניסין עורות קדשים בלשכת בית הפרוה והיו מחלקין אותן בערבית לכל בית אב שבאותו היום והיו גדולי כהונה באין ונוטלין אותן בזרוע התקינו שיהו מחלקין אותן בערבי שבת לכל משמר ומשמר ועדיין היו גדולי כהונה באין ונוטלין אותן בזרוע עמדו בעלים והקדישום לשמים שם מנח' יג יח-יט. אם היו כוהנות נפסלו מן הכהונה א"ר יוסי זאת אומרת שהאונסין פוסלין בכהונה כאשת איש ירוש' יבמ' ג ה.. משפחות כהונה ולויה שמבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה מגי' ג.. בראשונה שם בן שתים עשרה אותיות היו מוסרים אותו לכל אדם משרבו הפריצים היו מוסרים אותו לצנועים שבכהונה והצנועים שבכהונה מבליעים אותו בנעימת אחיהם הכהנים קדוש' עא.. — כהונה גדולה, משרת הכהן הגדול: כהן גדול שעבד בכהונה גדולה קודם שיביא עשירית האיפה רמב"ם, כלי המקדש ה ט. — ועבודת הכהנים: ואתה ובניך אתך תשמרו את כְּהֻנַּתְכֶם לכל דבר המזבח במד' יח ז. ואת אהרן ואת בניו תפקדו ושמרו את כְּהֻנָּתָם והזר הקרב יומת שם ג י. — ומתנת העם לכהנים: כי אין חלק ללוים בקרבכם כי כְּהֻנַּת יי' נחלתו יהוש' יח ז. והיה כל הנותר בביתך יבוא להשתחות לו לאגורת כסף וככר לחם ואמר ספחני נא אל אחת הַכְּהֻנּוֹת לאכל פת לחם ש"א ב לו. — והשתמשו במלה זו בסהמ"א גם במשמ' של שרות ומשרה בכלל.
1 בערבית כִהַאנַה كِھَانَة,ואמר אלאזהרי: כאנת אלכהאנה פי אלערב קבל מבעת' שידנא רשול אללה צלי אללה עליה ושלמ פלמא בעת' נביא וחרשת אלשמא' באלשהב ומנעת אלג'נ ואלשיאטינ מנ אשתראק אלשמע ואלקאיה אלי אלכהנה בטל עלמ אלכהאנה, ע"כ, ובעבר': הכהונה היתה אצל הערבים קודם משלחת השליח עה"ש, וכאשר נשלח הנביא והאירו השמים בזהר נגה בכוכב המבהיק ונמנעו השדים והשטנים מגניבת הנסתרות והגעתן להכהנים בטלה הכהונה.