כְּרָךְ

* 1, ש"ז, מ"ר כְּרַכִּים, כְּרַכִּי2, כְּרָכִים, כְּרָכֵי3, — עיר גדולה, grosse Stadt; grande ville; great toun : כיון שהגיע לכרכין ראה בני אדם שהם מקדימין אותו מכל כרך וכרך מגי' תענ' יא.  הנכנס לכרך מתפלל שתים אחת בכניסתו ואחת ביציאתו ברכ' ט א.  כרכין המוקפין חומה מימות יהושע בן נון מגי' א א.  בן עיר שהלך לכרך ובן כרך שהלך לעיר שם ב ג.  בחמשה עשר בו קורין את המגילה בכרכין ומתקנין את הדרכים שקל' א א.  תרם את הראשונה לשם ארץ ישראל ושניה לשום כרכים המוקפין והשלישית לשום בבל שם ג ד.  אין מוציאין מעיר לעיר ומכרך לכרך אבל באותה הארץ מוציאין מעיר לעיר ומכרך לכרך אבל לא מעיר  לכרך ולא מכרך לעיר כתוב' יג י.  (אמר שהוא) בן עיר ונמצא בן כרך בן כרך ונמצא בן עיר קדוש' ב ג.  עד מתי מותר להחזיר (המטבע החסרה) בכרכים עד כדי שיראה לשולחני ובכפרים עד ערבי שבתות ב"מ ד ו.  המשכיר בית לחבירו בימות הגשמים אינו יכול להוציאו מן החג ועד הפסח בימות החמה שלשים יום ובכרכים אחד ימות החמה ואחד ימות הגשמים שנים עשר חדש ובחניות אחד עיירות ואחד כרכים שנים עשר חדש שם ח ו.  ומפני מה לא נדבר עמו (אלהים עם משה) תוך הכרך מפני שהיתה מלאה שיקוצים וגילולים מכי' בא, פתיח'.  ביום שנתחתן שלמה עם בת פרעה ירד גבריאל  נעץ קנה בים והעלה שרטון ועליו נבנה כרך של רומי וביום שהעמיד ירבעם ב' עגלים עמד רמולו ורומולו ובנו שני כרכין ברומי ספרי דבר' נב.  ערים ולא טירים ערים ולא כרכים ערים ולא כפרים שם קפ.  חל להיות ערב שבת כרכין המוקפין חומה מקדימין ליום הכניסה ועיירות גדולות קורין בו ביום א"ר יוסי אומר אני שלא יקדמו בני כרכין לבני עיירות אלא קורין עמהן בארבע עשר תוספתא מגי' א ב.  יריד שבאותו הכרך אין הולכין לאותו הכרך ולא לעיירות הסמוכות לו מפני שהוא כנראה הולך ליריד שם ע"ז א ה.  המניח יינו בספינה ונכנס לכרך אעפ"י ששהה לזמן מרובה שם ז יג.  אין בונין אותן (את ערי המקלט) לא כרכים גדולים ולא טירים קטנים שם מכות ג ח.  בנות כרכין (הסימן) התחתון בא תחלה מפני המרחצאות בנות כפרים העליון בא תחלה מפני שטוחנות בריחיים שם נדה ו ט.  כגון בית ירח וצינבריי שהן מגדלות כינרים וחרב הכרך ונעשה של גויים ירוש' מגי' א ע..  חולו של מועד הרי הוא אסור במלאכה והן מספקין מזון לאחיהם שבכרכים שם:.  בן עיר מהו שיוציא בן כרך ידי חובתו שם ב עג:.  הדירה שלא תרחצי במרחץ בכרכים שבת אחת ובכפרים שתי שבתות שלא תנעלי מנעל בכפרים ג' חדשים ובכרכים מעת לעת שם כתוב' ז לא:.  כל הצלמין אסורין וכו' מפני שהן נעבדין בכרך גדול שברומי פעמים בשבוע שם ע"ז ג מב:.  מאימתי חמץ כותים מותר לאחר הפסח של בעלי בתים שלש שבתות של אפייה ושל נחתומין בכרכים אחר ג' ימים בכפרים אחר שלשה תנורים שם ה מה..  היה מהלך חוץ לכרך וראה אור בבלי ברכ' נג..  בכניסתו מה הוא אומר יהי רצון מלפניך יי' אלהי שתכניסני לכרך זה לשלום וכו' בקש לצאת אומר יר"מ יי' אלהי ואלהי אבותי שתוציאני מכרך זה לשלום שם ס..  אמבטיאות של כרכין מטייל בהן ואינו חושש שבת מ..  מותר לאדם לומר לחבירו לכרך פלוני אני הולך למחר שם קנ:.  אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה רבש"ע אל תדינני כיושבי כרכים שיש בהן גזל ועריות ושבועת שוא ערוב' כא:.  א"ר יוחנן שלשה מכריז עליהן הב"ה בכל יום על רווק הדר בכרך ואינו חוטא ועל עני המחזיר אבידה לבעליה ועל עשיר המעשר פירותיו בצנעה פסח' קיג..  שלש מאות וששים וחמשה שווקין בכרך גדול שם קיח:.  אמר ריב"ל כרך וכל הסמוך לו וכל הנראה עמו נדון   ככרך מגי' ג:.  כרך שחרב ולבסוף ישב נידון ככרך שם.  שישיבת כרכים קשה כתוב' קי:.  הרבה גשרים גשרנו הרבה כרכים כבשנו וכו' תיקנתם גשרים ליטול מהם מכס כרכים לעשות בהם אנגריא ע"ז ב:.  הרבה כרכים כבשום עולי מצרים ולא כבשום עולי בבל חול' ז..  שכל אחד ואחד מאומות העולם הלך ובנה לו כרך גדול לעצמו והעלה לו על שם הרי ארץ ישראל שם ס:.  בנוהג שבעולם אדם גדל עם חבירו שתים ג' שנים בכרך והוא קושר לו אהבה מד"ר בראש' נד.  בשוקים וברחובות בכרכים ובמדינות שם שה"ש, מצאוני.  אלו כרכי אומות העולם שכפרו בהקב"ה שם, לכה דודי. — כְּרַכֵּי הַיָּם, הערים הגדולות שבמדינות הים, ממערב לים התיכון וכדומה: שמע שיש זונה בכרכי הים והיתה נוטלת ד' מאות זהובים בשכרה ספרי במד' קטו.  והלא בכרכי הים מורישין לולביהן לבניהן ירוש' סוכ' ג נג ג.  עוף אחד יש בכרכי הים וכרום שמו וכיון שהחמה זורחת מתהפך לכמה גוונין בבלי ברכ' ו:. עוף אחד יש בכרכי הים וקיק שמו שבת כא.. עץ אחד יש בכרכי הים וחנון שמו שם נד:. אמר רבי כשהלכתי לכרכי הים היו קורין למכירה כירה ר"ה כו..  כשהלכתי לכרכי הים מצאתי גר אחד שנשא אשת אחיו מאמו יבמ' צח..  רבי נתן אומר פעם אחת הלכתי לכרכי הים באתה אשה אחת לפני שמלה בנה הראשון ומת וכו' חול' מז:.  שכן בכרכי הים קורין לנדה גלמודה מד"ר בראש' לא.  א"ר חנינא נאמר בכרכי הים מה שלא נאמר בדור המבול שם שה"ש, משכני.  שכן קורין בכרכי הים לכלה בנאיתה אדר"נ ד.



1 בארמ' וסור' כרכא.  לפי דעת פלישר (הער' ללוי) מקורו ביונית χάροξ, מחנה מבוצר בקורות וכדומה.  ויש סֹברים שזו מלה שֵׁמית.  ואולי באשור' כִרחֻ, מבצר, עיר בצורה.

2 כך קריאת האשכנזים, לפי הארמ' כְרַכֵּי: אם בפצחין אם בכרַכִּין ת"א, במד' יג יט, ועוד.

3 קריאת הספרדים, וכן במשנ' מנקד' דפוס מנטובא וליבורנו.

חיפוש במילון: