ש"ז, סמי' מִגְדַּל, מ"ר מִגְדָּלִים, מִגְדָּלֶיהָ, מִגְדָּלוֹת, מִגְדְּלוֹת, מִגְדְּלוֹתַיִךְ, — א) מִגְדָּל של מבצר וכדומ', בנין גבוה להשגב בו להעמיד עליו כלי מלחמה ושעליו עומד צופה לראות מרחוק, Turm; tour; tower: ויאמרו הבה נבנה לנו עיר וּמִגְדָּל וראשו בשמים (בראש' יא ד). בשובי בשלום אתץ את הַמִּגְדָּל הזה (שפט' ח ט). וּמִגְדַּל עז היה בתוך העיר וינסו שמה כל האנשים והנשים וכל בעלי העיר ויסגרו בעדם ויעלו על גג הַמִּגְדָּל (שם ט נא). ועל כל מִגְדָּל גבה ועל כל חומה בצורה (ישע' ב יה). ביום הרג רב בנפל מִגְדָּלִים (שם ל כה). ומחי קבלו יתן בחמתיך וּמִגְדְּלֹתַיִךְ יתץ בחרבותיו (יחזק' כו ט). בני ארוד וחילך על חומותיך סביב וגמדים בְּמִגְדְּלוֹתַיִךְ היו (שם כז יא). ושחתו חומות צר והרסו מִגְדָּלֶיהָ וסחיתי עפרה ממנה (שם כו ד). סבו ציון והקיפוה ספרו מִגְדָּלֶיהָ (תהל' מח יג). ויבן עזיהו מִגְדָּלִים בִירושלם ויחזקם ויבן מִגְדָּלִים במדבר (דהי"ב כו ט-י). ויעש בירושלם חשבנות מעשה חושב להיות על הַמִּגְדָּלִים ועל הפנות לירוא בחצים ובאבנים גדלות (שם יה). נבנה את הערים האלה ונסב חומה וּמִגְדָּלִים דלתים ובריחים (שם יד ו). ועל האצרות בשדה בערים ובכפרים וּבַמִּגְדָּלוֹת יהונתן בן עזיהו (דהי"א כז כה). — ולצופה בכרם וכדומ': ויבן מִגְדָּל בתוכו (בתוך הכרם) וגם יקב חצב בו (ישע' ה ב). — °בנה לו מגדלים בשמים, ר"ל עושה לו דמיונות שאי אפשר להוציאם לפעל: מי לא יבנה לו מגדלים בשמים, מי לא יחלום בהקץ יראה חזיונות, כאיש כאשה כזקן כנער, כעשיר כדל כחכם כבער (משלי יל"ג ג ה). — וכמו דמיון לדבר גבוה: כְּמִגְדַּל דויד צוארך בנוי לתלפיות (שה"ש ד ד), אני חומה ושדי כַּמִגְדָּלוֹת (שם ח י). — ובתו"מ: ואמת המים וחומות העיר ומגדלותיה וכל צרכי העיר באין משירי הלשכה (שקל' ד ב). נתנו במגדל אפי' גבוה מאה אמה (תוספתא תרומ' ז יו). מצא מעות מפוזרות הרי אלו שלו עשויין כמגדלים חייב להכריז ואלו הן עשויין כמגדלין שלשה מטבעין זה על גב זה (ב"מ כה.). ובשעה שהיה מגדלו של דוד מדליק היו כולם דולקין (מדר' שה"ש ד ד, הוצ' גרינה'). — ומשל למחסה חזק: כי היית מחסה לי מִגְדַּל עז מפני אויב (תהל' סא ד). מִגְדַּל עז שם יי' בו ירוץ צדיק ונשגב (משלי יח י). — ב) מקום שיגדל ויצמח שם דבר מה, ערוגה וכדומ': לחיו כערוגת הבשם מִגְדְּלוֹת1 מרקחים שפתותיו שושנים נטפות מור עבר (שה"ש ה יג). — ג) כעין עמוד עשוי מעץ וכדומ' לעמד עליו לדבר אל העם וכדומ', Redner-bühne; tribune; platform: ויעמד עזרא הספר על מִגְדַּל עץ אשר עשו לדבר וכו' ויפתח עזרא הספר לעיני כל העם היה וכפתחו עמדו כל העם ויברך עזרא את יי' האלהים הגדול (נחמ' ח ד-י). — ובסהמ"א: וכשיעלו למגדל יזמרו על הכל (רש"י, סדור שח). ר' אלכסנדרי בר משה הכהן רביע ובנה מגדל של עץ (רשימ' המתים, QGJD III, 293). — ואמר הפיטן: עמוד ר' פלוני מתוך עדת מי מנה, ועמוד אצלי על מגדל עץ העשוי לדבר כתיקנה, ושושביניך ילווך זמירות לטונה (ר' שמעון הגדון, רשות לחתן, מחז' ויטרי, סי' תפד). — ד) * כעין תֵבָה גבוהה נפתחת מהצד, ישימו בה דברים לשמר וכדומה, Schrank; armoire; board: פורסין עור של גדי על גבי שידה תיבה ומגדל שאחז בו את האור (שבת טז ה). הדלת שבמגדל של בעלי בתים (כלים יב ג). השידה והתיבה והמגדל שניטלה אחת מרגליהן שם יח ג. המוכר את המרחץ וכו' לא מכר את היורות ולא את היקמין ולא את המגדלין שבתוכה (תוספתא ב"ב ג ג). נתכוון לשבות בראש השובך או בראש המגדל למעלה מי' טפחים וכו' במגדל מסומר (ערוב' לד.). בתי בדים ובתי מרחצאות ומגדלות ושובכין ובורות שיחין ומערות (ערכ' לב.). למלך שהיה לו מגדל מלא כל טוב ואין לו אורחים מה הנייה יש למלך שמלאו (מד"ר בראש' ח). מעשה בשני אחים שהרג אחד מהן את חבירו מה עשתה אמן נטלה כוס אחד ומלאתו מדמו והניחה אותו במגדל (שם דבר' ב). מגדלות הרקח יש בו כל מיני בשמים (שם שה"ש, לחייו). — ה) °במשחק האשקק, שם לאחת מהחתיכות שבהן משחקים: ושם סוסים ברודים ואמוצים לנחרם יחרדו איים ורועשים, ופילים בענקים הגדולים במגדלים לגבר וחלשים (שיר על צחוק האשקק לר"ש מז"ט, דברי חפץ ו).
1 לפי ההקבלה עם חצי השני של הפסוק: שפתותיו שושנים נוטפות מר וכו', רגלים לדבר כי גם כאן זה פעל, וצריך לקרא מְגַדְּלוֹת, וכך דעת קצת החדשים. אך לפי הנקוד המקֻבל זה שֵׁם, וכבר תרגמו ריב"ג מנאבת, ר"ל מקומות שצומח שם. וקצת הקדמונ' פרשו עצם הפרח.