1, ש"נ, בכנ' מְזוּזָתִי, מְזוּזָתָם, מ"ר מְזוּזוֹת, מְזוּזֹת, מְזֻזוֹת, — א) לחי נצב משני עברי הפתח מימין ומשמאל, ועל שניהם משכב המשקוף, Thürpfaste; poteau; doorpast: והגישו אל הדלת או אל הַמְּזוּזָה (שמות כא ו). ולקחו מן הדם ונתנו על שתי הַמְּזוּזֹת ועל המשקוף (שם יב ז). וכתבתם (את דברי המצות) על מְזֻזוֹת ביתך ובשעריך (דבר' ו ט). ולמדתם אתם את בניכם לדבר בם וכו' וכתבתם על מְזוּזוֹת ביתך ובשעריך (שם יא יט=כ). ויאחז (שמשון) בדלתות שער העיר ובשתי הַמְּזֻזוֹת ׁׁ(במקור "הַמְּזוּזוֹת" - הערת פב"י) ויסעם עם הבריח (שפט' יו ג). ועלי הכהן ישב על הכסא על מְזוּזַת היכל יי' (ש"א א ט). וכן עשה לפתח ההיכל מְזוּזוֹת עצי שמן (מ"א ו לג). בתתם ספם את ספי וּמְזוּזָתָם אצל מְזוּזָתִי והקיר ביני וביניהם (יחזק' מג ח). ואחר הדלת וְהַמְּזוּזָה שמת זכרונך (ישע' נז ח). אשרי אדם שמע לי לשקד על דלתתי יום יום לשמר מְזוּזֹת פתחי (שמשלי ח לד). — ב) *אגרת של גויל כתובה עליה פרשת שמע ישראל ופרשת והיה אם שמוע, וקבעוה היהודים במזוזות פתחיהם: אין בין ספרים לתפילין ומזוזות אלא שהספרים נכתבין בכל לשון ותפילין ומזוזות אינן נכתבות אלא אשורית (מגי' א ח). שתי פרשיות שבמזוזה מעכבות זו את זו (מנח' ג ז). ומקל שיש בו בית קבול מזוזה (כלים יז יו). אין לך אדם מישראל שאין מצות מקיפות אותו תפילין בראשו וכו' ומזוזה בפתחו וארבע ציציות מקיפות אותו (תוספתא ברכ' ז כה). הזהיר במזוזה זוכה לדירה נאה (שבת כג:). ואוצרות יין ואוצרות שמן חייבין במזוזה (יומ' יא.). תפילין ומזוזות נכתבות שלא מן הכתב וכו' תפילין אין צריכין שירטוט מזוזות צריכין שירטוט (מגי' יח:). המשכיר בית לחבירו על השוכר לעשות לו מזוזה וכשהוא יוצא לא יטלנה בידו ויצא (ב"מ קב.ו). ציצית בבגדיהם מזוזה בפתחיהם (ע"ז ג:). כל שיש לו תפילין בראשו ותפילין בזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו הכל בחיזוק שלא יחטא (מנח' מג:). אין כותבין מזוזות לא על גבי עורות בהמה טמאה ולא ע"ג עורות חיה טמאה (מס' מזוזה, ירוש' א). המזוזה נכתבת על הימין בכניסתו (שם ב). שהמזוזה נבדקת אחת לכ"ה שנה (שם). — ומצוי בסהמ"א, ואמר הפיטן: בראש וביד תפילין וציצית בבגדים מזוזה בפתחים (מחז' תימנ' ליוה"כ, דרכך הטיבי)
1 לא נתברר מקור מלה זו. קצת החדשים סברים שהיא מלה אשורי' מנזז במשמ' זו, אך לא הוכרע הדבר.