נֹגַהּ

ש"ז, בכנ' נָגְהָם, —  א) אור, זיו האור, Lichtglanz; éclat; brightness:  הלא חשך יום יי' ולא אור ואפל ולא נֹגַהּ לו (עמו' ה כ).  וברא יי' על כל מכון הר ציון ועל מקראה ענן יומם ועשן  וְנֹגַהּ אש להבה לילה (ישע' ד ה).  וְנֹגַהּ כאור תהיה קרנים מידו לו (חבק' ג ד).  מִנֹּגַהּ נגדו בערו גחלי אש (ש"ב כב יג).  וכאור בקר יזרח שמש בקר לא עבות מִנֹּגַהּ ממטר1  דשא מארץ (שם כג ד).  ענן גדול ואש מתלקחת וְנֹגַהּ לו סביב (יחזק' א ד).  וְנֹגַהּ לאש ומן האש יוצא ברק (שם יג).  כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם כן מראה הַנֹּגַהּ סביב (שם כח).  וימלא הבית את הענן והחצר מלאה את נֹגַהּ כבוד יי' (שם י ד).  והלכו גוים לאורך ומלכים לְנֹגַהּ זרחך (ישע' ס ג).  לא יהיה לך עוד השמש לאור יומם וּלְנֹגַהּ הירח לא יאיר לך (שם יט). —  ובהשאלה:  מי בכם ירא יי' שמע בקול עבדו אשר הלך חשכים ואין נֹגַהּ לו יבטח בשם יי' וישען באלהיו (שם נ י).  עד יצא כַנֹּגַהּ צדקה וישועתה כלפיד יבער (שם סב א). —  ואור הכוכבים:  שמש וירח קדרו וכוכבים אספו נָגְהָם (יוא' ב י). —  ואור ברק חנית וכדומ':  לאור חציך יהלכו לְנֹגַהּ ברק חניתך (חבק' ג יא). —  ב) *כנוי לכוכב משבעה המזלות, Venus:  יש מזל שגומר הלוכו לי"ב חדש כגון כוכב חמה וכו' ויש מזל שהוא גומר הלוכו לשלשים שנה והוא שבתי חוץ מן כוכב נוגה ומאדים שאין הלוכן אלא לארבע מאות ושמונים שנה (ר' אפס, מד"ר בראש' י).  (מי שנולד בכוכב) נוגה יהי איש עשיר וזנאי2 (שבת קנו.).  ואחריו מה אתה בורא כוכב הנוגה לפי שצפה הקב"ה שעתיד דור המבול לזנות וכו' עמד ועירבן זה בזה כוכב זה איש הנוגה זה האשה (פסיק' רבתי כ).  ואלו הן כוכבים בעולם שבעה חמה נוגה כוכב לבנה שבתאי צדק מאדים (ספ' יצירה ד ד).  כל הכוכבים משרתים לשבעה כוכבים של שעות ושמן כל"ש צמח"ן כוכב לבנה שבתאי צדק מאדים חמה נוגה והם משרתים לשבעה ימי השבוע יום א' כוכב חמה יום ב צדק וכו' יום ו' לבנה נוגה (פדר"א ו).  ולאחר ג' שנים של מחזור הקטן יום שלאחריו תחלת ליל ג' ראש מולד הלבנה בשעת נוגה (שם ז).  נוגה וצדק במנוד לבנה כנרות בקנים (בריית' דשמואל הקטן א).  ואלו הם המשמשין שבתי צדק מאדים חמה נוגה כוכב לבנה (שם ה).  נוגה מהלך את המזל לכ"ה יום נמצא גומר את המזלות לשלש מאות יום (שם).  ביתו של נוגה שור ומאזנים (שם).  כוכב הנוגה במאזנים ג' חלקים רחוקה מ"ח חלקים (שם ו)ונוגה בשור בחלק ראשון נמצא רחוקה שלשים חלקים (שם).  נוגה ומאדים שניהם שותפין בטריגון דרומי היום לנוגה והלילה למאדים נמצאת הנוגה חולקת ומשתתפת בשני טריגונין בטריגון דרומי ביום ובטריגון צפוני בלילה (שם).  נוגה גובהו דגים ושפלותו בתולה (שם ח).  נוגה מן כ"ח חלקים בדגים עד ז"ך חלקים בתאומים שהם צ' חלקים זהו גובה שפלותו (שם).  נוגה ממונה על החן והחסד והאהבה ועל התאוה ועל החמדה ועל פרייה ועל וולדי אדם ועל וולדי בהמה ועל פירות הארץ ועל פירות האילן (שם ט).  וגלגלי עיניהם דומין לגלגלי  כוכב  הנוגה (מדר' א"ב דר"ע, אות ק, ביהמ"ד ילינק). ויבן לו היכל לוציפר והוא היכל כוכב הנוגה (יוסיפון, דף י).  והבט וראה כוכב צדק ונוגה איך יהלו אורם וזהרם (שם עז).  מהלך נוגה מתחבר מג' מהלכות הא' מהם מהלך הכדור כולו אשר הוא סובב ומתגלגל את גובה הרום לפאת מזרח מעלה אחת בכל ק' שנה (ראב"ח הנשיא, צוה"א כג).  נוגה על אשר היא קרה ולחה כמים ומתחממת מעט מחום החמה שעליה נתמנה על התאוה ועל השמחה ועל חן וחסד ואהבה וכו' ועל כן נתמנה על תאות היצר והמשגל ועל הזרע ועל פריה ורביה באדם ובבהמה ועל פירות הארץ ועל פירות האילן ועל הצמחים וכו' ונתמנה על הגילה ושמחה ושחוק כי אם יהיה דואג וקודר ולא ישמח לבו לשמוח ולגיל איננו מתאוה המשגל וע"כ נתמנה על יום ו' שנבראו בו אדם וחוה ונתנה להם שמחה וגילה וששון ותאות הדבוק ומשגל ופריה ורביה ונתמנה על הטובה (שבתי דונולו, חכמוני, פי' יציר' 65).  ונוגה בחדר תימן ככלה אשר מלך הביאה בחדריו (ר"ש הנגיד, עלי כל איש).  מי יבין סודותיך  בהקיפך על גלגל השני גלגל השלישי ובו נוגה כגברת בין חיליה וככלה תעדה כליה ובעשתי עשר חדש תסוב גליליה וכו' והיא מחדשת בעולם ברצון בוראה השקט ושלוה ודיצה וחדוה ושירות ורננים ומצהלות חפות חתנים והיא מקשרת פרי תנובות ושאר הצמחים ממגד תבואות שמש וממגד גרש ירחים (רשב"ג, כ"מ).  שעה ראשונה של ד' בשבת שימש שבתאי ובשנייה צדק ואחריו מאדים ואחריו חמה ואחריו נוגה ואחריו לבנה (רש"י שבת קכט:).  ושבעה רקיעים הובאו זה בזה להיות מגורות לכוכבים ולשני מאורותיו, בליל שבתאי גם חול לצדק וחוג מאדים ושמש ואת אפלם יכסה באורותיו, ונגה וחוג כוכב וסהר אשר יזהיר ברחקו ואם יקרב ילבש באפלותיו (ראב"ע, בשם אל).  ומאדים מפני אדם פניו נרדם, מגן גבוריהו מאדם, ויכסוף כוכב הנגה לאותותיך, לנגה ברק חניתך (הוא, ארי קם, מכת' לר"ש אבן גאמע).  והם תשעה גלגלים גלגל הקרוב ממנו הוא גלגל הירח והשני שלמעלה ממנו הוא גלגל שבו הכוכב הנקרא כוכב וגלגל שלישי שלמעלה ממנו שבו נוגה וגלגל רביעי שבו חמה וכו' (רמב"ם, יסוה"ת ג א).  נוגה למקח וממכר יפה בעוד אשה לארוס ובגד חדש ללבוש וכסף וזהב להתקשט ולרחוץ במים ומי שנולד בה יעלה לגדולה ואח"כ ירד מגדולתו ויהיה חכם בתורה (ספר השעות, כ"י בריט"מ).  כי השחרות מיוחס לשבתאי והאדום למאדים והירוק לצדק והתכלת לנוגה (שעה"ש לאבי הרלב"ג ב ב).  אם ימשול על הנולד אחד משלשה כוכבים יהיה מוכן לדעת בכל מלאכה והם מאדים ונוגה וכוכב כי אי אפשר לכל מלאכה מבלתי תנועה וחדות וזריזות והתנועה למאדים והזריזות לנוגה והחדות לכוכב (רש"ט פלקיירא, המבקש ל).  ואמרו כי ישפע מנגה כח רוחני יתפשט בכל גופות העולם ובו תהיה טובת סדר ותפאר' הנמצאים וכו' (שם פג).  נוגה קר ולח טוב וישר ובחלקו הנפש המתאוה ופריה ורביה (מנח' בר זרח, צדה לדרך א א)לנוגה אהבת נשים ונגון ומנעמים, ולו רופאים וסוחרים בתכשיט ועדי וזני בשמים (בתי הנפ' והלחש', מאמ' בתכונה, כ"י פריז.  ויחס מאדים להשמש כיחס שר צבא למלך וצדק כשופט ושבתאי כסוכן וכוכב כמשנה ונגה כמשרת (ר' קלוני', אגר' בע"ח ג טו).  ונבחן שעשו העוים הוא נוגה אשר ממנו החן (ר"א ביבאגו, דרך אמונה ב).  כתבו המספרים האמתיים שיש באיי הים הרחוקים עבודת נוגה ושם היכל בנוי וצלם מוטל עליו ופניו למעלה וכו' (ר"ש בן וירגא, שבט יהודה, ז).  שנות שבתאי אחת עשרה שנה שנות צדק י"ב שנות מאדים ז' שנות השמש י"א שנות נוגה ט' שנות כוכב י"ב שנות הלבנה ט' (שם).  קפציאל (ממונה) על רקיע שבתאי וכו' רפאל על רקיע חמה ענמל על רקיע נוגה מיכאל על רקיע ככב (ר"י מפיסא, מנח' קנא' 34).  ומגלגל שבתאי כח השפיטה והבחינה ומגלגל צדק כח הנדיבות ומגלגל מאדים כח הגבורה והכעס ומגלגל חמה כח הידיעה והזכירה ומגלגל נוגה כח התאוה ומגלגל כוכב כח השמחה והעצבון (שם 55).  הגלגל השלישי הוא שבו כוכב הנקרא נוגה ובלשון ערב אל זהרה וכו' ועל ידו פועל הבורא ית' בעולם השקט ושלוה ומיני זמר ושירות ורננים וקול מצהלות חופות חתנים ובו יתעוררו כל תופש כנור ועוגב לשמוח ולהתהלל והרחבת הלב וטהרת העינים ושמים זכים והארץ צהלה ושמחה בהיות כל הלבבות מתעוררים לנבל וכנור תוף ומחול ומינים ועוגב וכן בכל מיני שמחות והתאוה (מ' אלדבי, ש"א ב ב).  מפני מה קוראים לאיזה אנשים  בעלי נוגה לפי שטבע כוכב הלז חם ולח אף שעודף בחמימות וכל שטבעו נוטה לכך ראוי הוא ליחסו לנוגה וכו' שממשלתו על הבחורים ויפי תאר והמשוררים ובעלי שחוק והזמה ועל כלם שבנקל עושים פועל הנשים (מעשה טוביה, עולם הגלגלים ט). — ואמר המשורר:  צדקו האומרים, כל לבי אמרתי, כי הירח ארץ לא נושבת, עד לגבול נגה הארץ עברתי, אין עקבות עיר מושב רק שואת מות (יל"ג, בירח בלילה).



1 ס"א וממטר.

2 גוף המאמר בארמ':  האי מאן דבכוכב נוגה יהי גבר עתיר וזנאי יהי.

חיפוש במילון: